Skoda Superb forfra
Fotograf:
Biltest

Skoda Superb - sætter firmabilerne på plads

Få biler byder på så meget plads som Skoda Superb. Kom med ombord i den mest rummelige bil i firmabilsklassen.
Skoda Superb bagfra

Motors vurdering

Skoda Superb

20,4 km/l
Benzin
418.780 kr.
  • Komfort
  • Pladsforhold
  • Udstyrsniveau
  • Motorgang
  • Dørlængde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,6 sek.
  • Bagagerum
    625 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Det handler om plads. Mere specifikt om benplads på bagsædet, hvor nutidens høje teenagere ofte kan have svært ved at finde sig til rette. For Skoda Superb er kort fortalt en meget lang bil.

På afstand syner den kompakt, men når du vil ind i bilen, bemærker du straks, at Superb har meget lange døre. På trange p-pladser ved supermarkedet kan det faktisk være en kamp overhovedet at komme ind eller ud af bilen. Men det er så også den eneste ulempe ved at vælge firmabilsklassens mest rummelige bil.

Bagsædet er der, hvor Superb er unik. Med en basispris på 323.000 kr. er der ingen konkurrenter, der byder på lige så god benplads. Ingen vil opleve at sidde med knæene ind i forsædets ryglæn, så hvis du absolut vil ramme sædet foran, må du strække benene.

Læs også: Motors test af VW Passat

På de to yderste pladser sidder man derfor fortrinligt, bedre end at flyve på businessclass. Den midterste plads er derimod skuffende, især fordi kardantunnellen giver en meget stor forhøjning. Her må man sidde med noget spredte ben for at kunne være der.

Pladsforholdene er tillige gode foran, hvor du kan tillade dig at køre sædet en tand længere tilbage på lange ture uden at skulle tage hensyn til bagsædepassagererne. I topmodellen Style er der også eljusterbare sæder, hvilket gør indstillingen nem og fleksibel.

Skoda Superb kabine
Ergonomien omkring føreren er god. Det er nemt at finde kontakterne, lige på nær fartpiloten på blinkerarmen. Den burde sidde på rattet.

625 eller 660 liter

Superb findes både som hatchback med fem døre og som stationcar. I forhold til den tidligere Superb er bagklappen på hatchbacken nu i ét stykke og er dermed en lettere konstruktion. Bagagerummet har dog en lidt høj indre læssekant. Den undgår du, hvis du vælger at købe en stationcar. Selve volumenet er der ikke stor forskel på, da hatchbacken har 625 liter og stationcaren 660 liter.

Med sin lange akselafstand har Superb også en overdådig komfort. Støjniveauet er lavt, og ved at prioritere komfort frem for sport har Skoda skabt en velkørende langtursbil.

Læs også: Motors test af Ford Mondeo

Det er muligt at tilkøbe en sportslig undervogn, men det er en misforståelse af bilens karakter. I stedet bør pengene bruges på ekstraudstyr som Smart Light Assist, der automatisk blænder xenonlygterne af for modkørende og forankørende, så du kan køre med langt lys på hele tiden.

Det koster 15.000 kr., men med det får du også vejbaneassistenten, der er lidt irriterende at køre med, og blindvinkelalarm, der også kan advare om trafik bag bilen, når du bakker ud fra en p-plads. Og reagerer du ikke, så bremser bilen selv for at undgå en kollision. Smart.

Skoda Superb bagagerum
Der er 625 liters bagagerum i hatchbacken. Er taskerne helt inde i bunden, kan de være svære at nå.

Smart forbindelse

Smart Light Assist kan kun vælges til topmodellen Style, der også har et virkelig vellyd­ende hi-fi-anlæg, kaldet Canton, der forvandler bilen til din private koncertsal.

Alle modeller leveres med SmartLink, hvor du kan koble din mobil til bilen via Apple CarPlay, Android Auto eller MirrorLink. Vi prøvede førstnævnte, og her fungerede både mobil, SMS-modtagelse med oplæsning af beskeder og navigation godt. Dertil er mobil-apps et billigt alternativ til at købe navigationssoftware til bilen. Radioen har DAB-signal, så her er Superb fremtidssikret.

Der er meget udstyr at vælge imellem, men også på motorsiden kan man komme i tvivl. Vi har testet 1.4-litersbenzinmotoren med cylinderfrakobling. Under vores forbrugsmåling kørte den 19 km/l, hvilket er flot bilens størrelse og vægt taget i betragtning. Men selv uden læs føles bilen lidt sløv, og det er især bundtrækket i motoren, der ikke er kraftigt nok til så stor en bil.

Læs også: Motors test af Toyota Avensis

Dertil kommer, at cylinderfrakoblingen får motoren til at ryste, når den kun kører på to cylindre, og rystelserne forplanter sig i både rat og sæde. For nogle er rystelserne ubetydelige, for andre ikke til at leve med. Husk derfor at køre en prøvetur, før du vælger netop denne motor.

Vi har også prøvet Superb med automatgearet DSG og den store dieselmotor med 190 hk. Den har ikke overraskende større overskud, men merprisen med automatgear er så også 110.000 kr.

Derfor vil vi pege på 1.8 TSI som bedste valg, hvis du vil have en benzinmotor, og rækker økonomien ikke til den store dieselmotor, så er 2.0 TDI med 150 hk rigelig kraftig til Superb.