Toyota Avensis - trygheden selv

Motors vurdering
Toyota Avensis
- Plads
- Sikkerhed
- Garanti
- Ingen friskluftdyser til bagsæde
- Drilsk kobling
Fabriksdata
-
Motor1.8 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning143 g/km
-
Effekt147 hk
-
Moment180 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.405 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum543 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12
-
MålL:482 cm B:181 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 4,75 kr./km
Toyota Avensis har traditionelt ligget lunt i svinget på det danske marked, hvor både familier og firmabilsbrugere er blevet bjergtaget af en pakke, der består af lige dele brugsværdi, tryghed og komfort. Med masser af plads og attraktive priser har Toyota kunnet levere en bil, man almindeligvis skal betale en hel del mere for hos konkurrenterne.
Det koncept er langtidsholdbart, og der har derfor ikke været behov for at røre ved de grundlæggende egenskaber ved Avensis, da Toyota skulle give bilen en opdatering her i 2015. Så i stedet for at gå helt nye veje har man blot forsøgt at forfine bilen overalt, ligesom en række nye systemer inden for sikkerhed og komfort er kommet til.
Læs også: Motors test af VW Passat
Når man betragter bilen, er der derfor ikke stor synlig forskel på denne nye udgave og den version, der var på markedet indtil sommeren i år. Også på prissiden har importøren fastholdt status quo, og billigste udgave koster derfor stadig lige under 300.000 kr. Det er en firedørs sedan med en 1.6-liters benzinmotor og laveste udstyrsniveau, T1.
Den version, der ventes at blive mest solgt, er denne testede udgave i form af en 1.8-liters stationcar i udstyrsniveauet T2 til lige under 400.000 kr.

Motorer fra BMW
Ved overgangen til 2015-modelåret måtte Toyota vinke farvel til sine egne dieselmotorer, der ikke længere kunne overholde de skærpede miljøkrav. I stedet for at udvikle nye motorer har man valgt at indkøbe dieselmotorer fra samarbejdspartneren BMW, og det betyder, at man nu kan købe en Avensis med enten en 1.6-liters eller en toliters BMW-dieselmotor.
På benzinsiden er det fortsat Toyota selv, der står for motorerne, og her står valget mellem en firecylindret 1.6’er eller en 1.8-litersmotor. Begge er uden turbo og leverer derfor ikke markante køreindtryk, men står til gengæld for en rolig motorgang med en flot samlet benzinøkonomi. Det fik vi i den grad demonstreret i testbilen, hvor Toyota stiller i udsigt, at man kan køre 16,1 km pr. liter. I praksis kørte vi netop 16 km pr. liter, og det er i sig selv noget, der taler for Avensis med denne motor.
Læs også: Motors test af Opel Insignia
Dieselmotorerne og mindste benzinmotor fås kun med manuelt gear, mens 1.8’eren kan leveres med Toyotas trinløse automatgear, Multidrive S. Det er en skam, at Toyota ikke også har fået fingre i BMW’s fantastiske ottetrins automatgear, for det kunne virkelig have løftet køreoplevelsen af Avensis.
Nu må man i de manuelle udgaver kæmpe lidt med Toyotas kobling og gearskifte, der på grund af en lidt knoklet koblingsfunktion desværre aldrig giver rigtig blide igangsætninger. Koblingen er ikke helt let at dosere korrekt, og det kræver tilvænning og giver derfor ofte en ukomfortabel acceleration i særligt de første to-tre gear. På dette område er Avensis ikke kommet op på det niveau, vi forventer i 2015, og netop udgaven med automatgearet er derfor at foretrække.
I dieseludgaven kørte vi i øvrigt i snit 19 km pr. liter, og på den baggrund har vi beregnet, at man skal køre væsentlig mere end 25.000 km om året, før det økonomisk set kan svare sig at køre diesel frem for benzin. Der er derfor gode grunde til at vælge benzinudgaven, som kan fås med præcis samme mængde udstyr som dieseludgaven.

Høj brugsværdi
Ser man på indretningen af Avensis, forstår man let, hvorfor den har været så populær i mange år. Først og fremmest finder vi en meget rummelig kabine med rigtig god plads både for og bag. Fem store danskere finder fint plads i bilen, hvor også ind- og udstigning virker let.
Bagagerummet er kæmpestort, og er det ikke nok, kan man med et snuptag lægge bagsædets ryglæn ned. Et lodret gardin bag bagsædet sikrer, at bagagen ikke flyver ind i kabinen ved en kraftig opbremsning eller ved et sammenstød. Det er flot og et fint eksempel på, hvordan Toyota har fokuseret på bilens sikkerhed.
Læs også: Motors test af Ford Mondeo
Sikkerhed er også et af nøgleordene ved listen over nyheder. Alle udgaver af Avensis har således fået en sikkerhedspakke, som Toyota kalder Safety Sense. Den omfatter i alle versioner et aktivt bremsesystem, der består af en radar, der holder øje med trafikken foran. Er der risiko for et sammenstød, advares føreren først af lyd og advarselslamper, og bremser han fortsat ikke, vil systemet foretage en nødbremsning, så et uheld enten undgås eller sker ved mindsket hastighed. Det virker mellem 10 og 80 km/t. og kan nå at bremse helt, hvis forskellen i hastighed på ens egen bil og bilen foran er op til 30 km/t. Ved kørsel op til 140 km/t. får man altid en advarsel.
I udgaverne T2 og T3 indeholder sikkerhedspakken desuden en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over vejbanens sidelinjer. Derudover er der et kamera i forruden, der holder øje med vejskilte, så de kan gengives i instrumenthuset. På den måde er det lettere at holde sig informeret om de lokale fartgrænser. Der er også et system, der selv blænder op og ned for det lange lys.

Komfortabel kørsel
Toyota Avensis er en komfortabel bil at køre langt i. Støjniveauet er på et pænt behersket niveau, og affjedringen er behagelig. Bremserne er lette at dosere, og skal man sætte i gang på en bakke, er det en god hjælp, at bremsetrykket automatisk fastholdes i nogle sekunder, så man kan flytte foden fra bremsen til speederen, uden at bilen ruller baglæns. Kun den omtalte drilske kobling slår lidt skår i glæden ved at køre i bilen.
Ser man på opbygningen af bilens kabine, fornemmer man, at Toyota har gjort en del for at forbedre den oplevede kvalitet. Men alligevel er det, som om man ikke helt har fornemmelsen af at køre i en bil til små 400.000 kr. For selvom funktionen er fin nok, virker den samlede oplevelse af plastkvaliteten, byggefinish og materialevalg ikke som noget, der tilnærmelsesvis kan matche det, vi finder i de nyeste konkurrenter, f.eks. Mazda 6 og Opel Insignia, og slet ikke det, vi ser fra Audi eller BMW.

God samlet økonomi
På den måde er Toyota et økonomisk alternativ til de større tyske bilmærkers modeller, hvor man så at sige får, hvad man betaler for. Men kan man leve med det, venter en praktisk bil med en høj indbygget sikkerhed og dokumenteret tryghed. Toyota placerer sig hvert år i toppen, når resultatet fra bilejernes mening om deres biler offentliggøres i FDMs store undersøgelse, AutoIndex.
Toyota Avensis er blevet en bil, der begynder at kravle ud af det leje, hvor almindelige danskere køber bil. Men for private købere af Avensis er det værd at vide, at priserne ikke nødvendigvis er helt faste. Vi har allerede nu meldinger om medlemmer, for hvem det er lykkedes at skaffe en klækkelig rabat på bilen, hvis bilkøbet kombineres med f.eks. ekstraudstyr, vinterhjul og lignende, og så er den måske pludselig igen inden for rækkevidde.
Toyota Avensis er blevet en bil, der begynder at kravle ud af det leje, hvor almindelige danskere køber bil.
For erhvervskunder er der også gode muligheder for at gøre en god handel, idet beskatningspriserne er markant lavere end de anførte listepriser. Forskellen er på ca. 100.000 kr., og det er derfor også med til at gøre Avensis til et interessant valg.
Vi har beregnet den samlede udgift for den testede variant af Avensis til 4,75 kr. pr. km over en periode på fem år og 100.000 km. Det er rimeligt for biler i denne klasse, og med til at holde udgiften i ro er en service- og reparationsaftale på 39 øre pr. km eller 7.728 kr. pr. år. Ikke ligefrem billigt, men en udgift, der trods alt er fast og på den måde med til at spænde et sikkerhedsnet ud under bilbudgettet, så også økonomien kan blive et lige så trygt indslag i bilejerskabet, som resten af bilen må siges at være.
På den måde kan Avensis stadig klare sig i et marked, hvor konkurrenterne ellers må siges at være kørt fra Avensis på mange andre områder.
