Subaru Solterra set forfra
Biltest

Subaru Solterra – Elbil med startbesvær

Subaru er nu klar med sin første elbil, men den imponerer ikke, når det handler om rækkevidde og ladetid. Ærgerligt, for resten af bilen virker ellers fin. Vent på en opdatering.
Subaru Solterra set bagfra

Motors vurdering

Subaru Solterra

El
459.900 kr.
  • Indretning
  • Firehjulstræk
  • Garanti
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - Firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    337 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.010 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    452 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Officiel rækkevidde
    414 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:469 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 255 km

Sikkerhed

2022
Luk

Subarus første elbil er teknisk set identisk med Toyota bZ4X. Front og bagende er ændret en lille smule, og så har Solterra i modsætning til bZ4X altid firehjulstræk.

Det betyder, at modelprogrammet er noget mere overskueligt, idet man kun kan vælge mellem tre udstyrsniveauer, Limited, Touring og denne Touring+, der virker som det mest oplagte køb.

Forskellen mellem Touring og Touring+ er alene et glastag. Merprisen er på 10.000 kr., hvorved den dyreste udgave lander på 460.000 kr. Billigste version er Limited til 430.000 kr.

Førerpladsen er præget af instrumenthuset, som man ser hen over rattet, samt den store opretstående skærm i midten.
Førerpladsen er præget af instrumenthuset, som man ser hen over rattet, samt den store opretstående skærm i midten. Bemærk de mange knapper på rattet, hvorfra bl.a. fartpilot og vognbaneassistenten aktiveres.

Hvor langt kører Subaru Solterra på el?

Batteriet er på netto 64 kWh, og det giver en noget begrænset rækkevidde. Fabrikken stiller 414 km i udsigt, men selv det tal er svært at nå i praksis.

Vi tester som altid på motorvejen med konstant 110 km/t., og da nåede vi, hvad der modsvarer 210 km om vinteren og 255 km ved 20 grader. Det er ikke meget, og uden tvivl det største minus ved bilen.

Helt hvad årsagen til den korte rækkevidde er, er svært at sige præcist, men det faktum at bilen kører med permanent firehjulstræk, er givetvis en del af forklaringen.

Målt ud fra rækkevidden ved sommertemperaturer kører Solterra kun 4,0 km på en kilowatt-time, og det er ikke særlig langt. Tilsvarende biler, som vi har målt på samme måde, er ofte nået op på mellem 5,0 og 5,5 km pr. kWh.

Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.

Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.
Skærmen i midten kan give et hav af informationer om kørslen, ligesom der er indbygget navigationsanlæg med danske menuer og dansk tale. Der er desuden trådløs Apple CarPlay og Android Auto til rådighed.

Hvor hurtigt lader Subaru Solterra?

Ladehastigheden er næststørste minus ved Solterra. Bilen er udstyret med muligheden for DC-opladning via et Combo-stik, der er placeret ved venstre forhjul. Her kunne vi dog kun lade med i snit 87 kW over 30 minutter.

Det er ikke meget, og det er desværre langt fra fabrikstallets 150 kW. De 87 kW modsvarer, at der kom 43,5 kWh på bilens batteri efter en halv time, og ganget med de målte fire km pr. kWh giver det en rækkeviddeforøgelse på beskedne 174 km ved en halv times opladning.

Hjemme kan de første udgaver af Solterra kun oplades med strøm fra en enkelt fase og dermed maksimalt med 3,7 kW. Det medfører en meget lang ladetid, og er batteriet helt tomt, skal man derfor afsætte hele 18 timer til den opgave.

Subaru Solterra er ikke udstyret med en frunk til opbevaring af ladekabler, og det betyder, at man ofte vil opleve at have dem liggende og flyde i bagagerummet. Der er dog et lille rum under gulvet.
Subaru Solterra er ikke udstyret med en frunk til opbevaring af ladekabler, og det betyder, at man ofte vil opleve at have dem liggende og flyde i bagagerummet. Der er dog et lille rum under gulvet.

Vent på en forbedret udgave

Det er ærgerligt, at disse elementære egenskaber ved bilen er så ringe, da bilens øvrige egenskaber ellers efterlader os med et indtryk af en velbygget og velkørende bil med en god samlet brugsværdi.

Fabrikken er ved at opgradere den indbyggede lader til en, der kan håndtere tre faser og 11 kW. Mon ikke også bilens øvrige teknik får en overhaling ved samme lejlighed? Vi råder i hvert fald til, at man afventer en udmelding fra fabrikken.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen