Suzuki Swift set forfra
Biltest

Suzuki Swift – Økonomisk og veludstyret minibil

Med en lav pris og en fremragende benzinøkonomi er Suzuki Swift bilen for dem, der sætter pris på en veludstyret minibil med en lav driftsøkonomi.
Suzuki Swift set bagfra

Motors vurdering

Suzuki Swift

21,3 km/l
Benzin
179.990 kr.
  • Udstyr
  • Plads
  • Forbrug
  • Motorkraft
  • Plastic-agtig
  • Støjende
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    83 hk
  • Moment
    107 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,1 sek.
  • Køreklar vægt
    988 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    245 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:385 cm B:174 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,50 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Særligt to ting gør Suzuki Swift unik: Den kører langt på literen, og den er billig i anskaffelse. Med andre ord er dette en bil for dem, der sætter en god og tryg økonomi foran alt andet.

Det er nu ikke, fordi man skal gå på kompromis med særlig meget, for Swift kan heldigvis også andet end at være billig. Køreegenskaberne virker rigtig fine, og styretøjet er klart forbedret i forhold til det, vi har oplevet tidligere. Nu retter bilen selv op, hvis man slipper rattet efter en kurve, og det er med til at gøre bilen rar at køre.

Førerpladsen er egentlig flot udformet, og der er masser af udstyr. Men plastkvaliteten trækker ned i oplevelsen
Førerpladsen er egentlig flot udformet, og der er masser af udstyr. Men plastkvaliteten trækker ned i oplevelsen.

Hvor langt kører Suzuki Swift på literen?

Motoren og de fem gear går umiddelbart godt i spænd, men når man kommer over i Swift fra en af de mere motorstærke konkurrenter, mærker man, at der her skal kæmpes noget mere, når man skal accelerere eller overhale. På den måde føles Swift noget motorsvag. Til gengæld leverer den miniklassens bedste benzinøkonomi i vores gruppetest af 10 minibiler. Vi kunne køre hele 21 km pr. liter – helt i tråd med fabrikstallet.

Bag rattet har man fornemmelsen af en rummelig bil, men man mærker også, at den ikke er særlig godt støjdæmpet, og det giver udslag i en del motor- og hjulstøj. Faktisk så meget, at man til tider skal skrue godt op for radioen, hvis man vil høre en radioavis tydeligt.

Kabinen er flot udstyret i denne topudgave, men plastikkvaliteten er ikke imponerende, og der er hård plast overalt i en sjælden grad. Den adaptive fartpilot er et plus, og den betjenes ligesom vognbaneassistenten let fra knapper på rattet.

7”-skærm er standard
7”-skærm er standard. Der er tale om det, Suzuki kalder et multimediecenter med DAB+ radio, Apple CarPlay og Android Auto foruden bakkamera og navigationsanlæg. Skærmen er dog svær at se i solskin, og noget langsom til at skifte mellem skærmfunktioner. Alle menuer er på dansk, og der er dansk tale. Vi savner en drejeknap til lydniveauet, der dog kan styres fra rattet.

Hvor god er nødbremsen i Suzuki Swift?

Vi testede nødbremsen på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Og her fungerer Suzuki Swift rigtig overbevisende, og nødbremsen advarer først, og bremser derefter af sig selv, hvis man ikke gør noget. Vi testede funktionen ved hastigheder op til 50 km/t, som er den maksimale hastighed, vi tester denne egenskab ved.

Her fungerede det hele, som det skulle, og ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men man kan altså være sikker på, at den kan nå at bremse helt op. Nødbremsen er ret avanceret, og benytter to sensorer – et kamera og en laser – og kan på den måde registrere en forhindring forude. Systemet reagerer på både fodgængere og biler.

Vi testede også, om Suzuki Swift selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den desværre ikke. Den advarer dog med advarselstoner, og hvis man bakker ud fra en p-plads, advarer den også om biler, der kommer fra siden.

Alle udgaver af Swift har en adaptiv fartpilot som standard, og denne variant har desuden også en vognbaneassistent som standard, der først advarer, og derefter hjælper med at få bilen tilbage i sporet, hvis man ikke selv gør noget. Derudover har Swift også et system, der advarer for biler i den blinde vinkel.

Bagagerummet er pænt stort, og den dybe bund giver god plads til kufferter og lignende
Bagagerummet er pænt stort, og den dybe bund giver god plads til kufferter og lignende.

Hvad koster en km i en Suzuki Swift?

Vi har også regnet på, hvad det koster at holde en Swift i denne udgave kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på blot 50.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,50 kr. pr. km.

Det er et lavt niveau, og det viser, at Swift er en billig bil at eje. Det skyldes blandt andet, at prisen på en service- og reparationsaftale ligger i den billige ende med en pris på 450 kr. pr. måned.

Vi kørte i øvrigt i gennemsnit hele 21 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.

Suzuki Swift sælges med en garanti på blot tre år eller 100.000 km, hvilket er helt på niveau med det FDM ser som et minimum for nye biler.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve