Tesla Model 3 - sedan med fart på
Motors vurdering
Tesla Model 3
- Køreoplevelse
- Rækkevidde
- Støjsvag
- Bagsæde
- Funktion af fartpilot
- Bagagerum
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer (firehjulstræk)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt346 hk
-
Moment527 Nm
-
Topfart233 km/t.
-
Acc. (0-100)4,6 sek.
-
Køreklar vægt1.940 kg
-
Maks. påhængsvægt910 kg
-
Bagagerum425 liter
-
Akselafstand288 cm
-
Officiel rækkevidde560 km
-
Garanti (bil/lak/rust)4 / 4 / 12Bil og lak maks. 80.000 km
-
MålL:469 cm B:185 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,35 kr./km
- Målt rækkevidde 457 km
Den går som varmt brød i hele verden og er i øjeblikket den mest solgte elbil i Danmark.
Vi har her testet Long Range- versionen, og den klarede hele 457 km på motorvejen med 110 km/t. Det er ret flot og bedre, end da vi sidst havde den til test i vinter.
Læs også: Motors test af Tesla Model 3 fra 2021
Med firehjulstræk er køreindtrykket overordentligt positivt, og man kan ikke undgå at ende med at sidde med et stort smil i ansigtet. Ladetiderne er imponerende, og uanset om man lader hos Teslas ladestandere eller andre lynladere, kan vi konstatere, at denne model er den hurtigste til at få strøm på batteriet.
Bilen kan betjenes via en app, der både låser dørene op og gør det muligt at køre med bilen. Fra appen kan man også tænde varmen og se, hvor bilen er parkeret. Det fungerer meget flot!
VIDEO: Tag med på test af Tesla Model 3
Model 3 er udstyret med et Type 2 kombistik og kan derfor oplades på både Teslas egne ladestationer og på f.eks. de nyeste ladestationer fra Clever, E.ON og Ionity. På testtidspunktet kunne vi lade med op til 145 kW, men med stærkt varierende hastigheder alt afhængig af, om der var meget eller lidt strøm på batteriet. Tesla arbejder på at øge ladehastigheden, og det kan via opdateringer af bilens indbyggede software også komme eksisterende bilejere til gode.
Et enkelt område trækker ned i vores bedømmelse af bilen, og det er funktionen af fartpiloten. Der er to funktioner indbygget i bilen, og trykker man en gang ned på gearvælgeren, aktiveres den adaptive fartpilot uden styrehjælp. Det fungerer udmærket.
Men trykker man ned to gange i træk, aktiveres foruden fartpiloten også den indbyggede styrehjælp, der fastholder bilen i vognbanen. Den funktion blev vi aldrig helt gode venner med, og vi oplevede, at bilen pludseligt bremser op for biler i inderbanen på motorvejen, og at den til tider styrer eller bremser på en uhensigtsmæssig måde. Her er Tesla desværre endnu ikke på niveau med f.eks. Mercedes-Benz, Audi og Volvo.
Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil