Toyota C-HR set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

Toyota C-HR – Dyr og smart plugin-hybrid med god garanti

Den nye C-HR fra Toyota er en spændende bil med mange sjove detaljer. Den fås nu også som plugin-hybrid, men det gør den ikke ligefrem til en billig bil, og pladsen er fortsat trang på bagsædet.
Toyota C-HR set bagfra

Motors vurdering

Toyota C-HR

Benzin/el
506.990 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Garanti
  • Bagsædeplads
  • Ladehastighed
  • Udsyn
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter benzinmotor + 1 elmotor (plugin-hybrid) – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    19 g/km
  • Effekt
    223 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.645 kg
  • Maks. påhængsvægt
    725 kg
  • Bagagerum
    310 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Officiel rækkevidde
    67 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km
  • Mål
    L:436 cm B:183 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 72 km

Sikkerhed

2024
Luk

Som plugin-hybrid bliver den smarte C-HR en dyr, men ret velkørende bil. For lidt over en halv mio. kroner får man en designerbil med et lækkert interiør med masser af udstyr, men også med noget begrænset plads ved bagsædet.

Det er således ikke brugsværdien, der lokker. Det gør derimod udstyret og komforten, og med den nye generation af Toyotas hybridsystem er selve køreoplevelsen også stærkt forbedret i forhold til før.

Billigste udgave med denne plugin-teknik er en Style-udgave til 400.000 kroner.

Førerpladsen i en Toyota C-HR
Førerpladsen er i denne topudgave spækket med udstyr, og bilen er generelt en opvisning i, hvor avanceret en Toyota kan blive, hvis man sætter kryds ved det hele.

Hvor langt kører Toyota C-HR på literen?

I denne topudgave, der hedder Premiere Edition, er alt udstyr standard, og så koster den 509.000 kr.  Alle plugin-udgaver har dog samme teknik med en toliters benzinmotor med 152 hk, der arbejder sammen med en elmotor, der yder hele 163 hk. Den samlede systemydelse lander dermed på 223 hk, når begge motorer er aktive.

Det er tydeligt at se, at Toyota har gjort meget for at skabe en bil med en god benzinøkonomi. Vi målte et forbrug, der tillader 22 km pr. liter, når der ikke er mere strøm på batteriet. Det er flot og med til at sikre, at det altid er en benzinøkonomisk fordel sammenlignet med traditionelle benzinbiler.

Men lader man bilen op, kan man køre helt uden at bruge benzin i de første mange kilometer. Vi målte en rækkevidde på el på 72 km, og det er faktisk mere, end de 67 km fabrikken stiller i udsigt. Det var dog på en dag med næsten 20 grader.

Stor skærm i Toyota C-HR
Skærmen i midten er nu på 12,3” og rummer bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Derudover er der et vellykket navigationsanlæg. Under skærmen er der knapper til klimaanlægget.

Udstyr i lange baner

Toyota har indført et godt princip, der betyder, at alle udgaver af C-HR har en omfattende mængde sikkerhedsudstyr som standard. Det gør bilen sikker, og modellen har da også i år opnået de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.

Standardudstyret omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot, en avanceret nødbremse, der bremser for både køretøjer, fodgængere og cyklister. Derudover er der en vognbaneassistent, der hjælper med at fastholde bilen i vejbanen. Den fungerer rigtig godt, og den arbejder sammen med en pulsføler i rattet. Den store 12,3”-skærm er tydelig at aflæse og har naturligvis mulighed for trådløst at vise Apple CarPlay og Android Auto.

Lædersæder og glastag er også på udstyrslisten, og derudover er det en sjov detalje, at der er et 230-volt-udtag i bilen.

Gearstang i en Toyota C-HR
Gearstangen er placeret mellem forsæderne og er af den elektroniske type, der selv går i P, når turen er slut. Fra kontakten længst til højre kan man vælge, om bilen skal køre på el eller benzin.

Hvordan kører Toyota C-HR?

Den ret kraftige elmotor på 163 hk giver bilen en god dynamik, når man kører på el alene. Det kan man vælge via en knap ved gearvælgeren, og da der er indbygget en elektrisk varmepumpe, kan man også med eldrift få fin varme i bilen helt ned til temperaturer på minus 10 grader.

Husker man at lade bilen op dagligt, kan mange derfor køre en stor del af den daglige kørsel på el alene.

Med benzinmotoren aktiveret bliver bilen mere støjende, end når man kører på el. Man mærker således, at det særlige CVT-gear indimellem må lade motoren køre op i høje omdrejninger, når man f.eks. skal accelerere bilen op i fart på vej ind på en motorvej.

Den form for motorlyd er ikke med til at øge opfattelsen af bilen som en luksusbil. Men så snart den ønskede fart er nået, bliver bilen igen ret støjsvag. Og i bykørsel er bilen hele tiden meget komfortabelt kørende. Her mærker man særligt, at bilen altid sætter i gang ved hjælp af elmotoren efter et rødt lys, hvilket giver en smidig og støjsvag igangsætning.

Bagsæde i en Toyota C-HR
Bagsædepladsen er ikke imponerende, og man skal ikke købe en C-HR for pladsens skyld. Men det går an for børn og mindre voksne, der også her er omgivet af lækre materialer. Vi savner friskluftdyser til bagsædet.

Noter fra testblokken

På plussiden har vi noteret, at betjeningen af bilen er enkel. Den elektroniske gearvælger er let at betjene, og den går selv i P efter hver køretur. Det er også rart, at der er separate knapper til klimaanlægget. Den store skærm i midten er både tydelig og let at betjene, og der er danske menuer overalt.

På minussiden har vi noteret, at bilen kun lader med strøm fra én fase, hvilket giver en ladetid på næsten fire timer, og at kablet skal ligge og flyde i bagagerummet.

Det er heller ikke helt intuitivt, når man skal slå advarslen for fartoverskridelser fra. Det foregår via en menu i instrumenthuset, og det skal gøres ved hver tur. Det er selvfølgelig ikke en nødvendighed, men i Danmark har alle biler indimellem svært ved at registrere de gældende hastighedsgrænser, da skiltningen indimellem kan være mangelfuld, og fordi dækningen på navigationskortet er fejlbehæftet. Derfor kan det til tider være nødvendigt at slå alarmen fra.

Minussiden omfatter også fraværet af en bagrudevisker, der sammen med ret små sideruder er med til at begrænse udsynet bagud.

Bagagerum med kabler og kuffert i Toyota C-HR
Bagagerummet rummer 310 liter og er ikke stort, idet batterierne til hybridteknikken optager en del af pladsen. Bagklappen åbner dog stort op, så rummet er let at bruge, og bagsædets ryglæn kan foldes forover. Der er ingen frunk, så ladekablet skal placeres i bagagerummet.

Er Toyota C-HR et godt køb?

Toyota C-HR er samlet set et relevant køb for dem, der endnu ikke er klar til at springe med på elbilbølgen, og som alligevel gerne vil have en bil, der skiller sig ud fra mængden.

Men det er en dyr løsning, hvilket afspejler sig i vores beregnede km-pris på 5,75 kroner, når alle udgifter regnes med. Det er 1,00 til 1,50 kroner mere pr. km, end mange af de mest populære elbiler koster.

Til gengæld er Toyotas garantiforhold med til at gøre købet trygt. Fabrikken giver alle købere en treårig garanti med i købet, og den udvides til 10 år eller 185.000 km, hvis man følger Toyotas serviceplan. Det er der ikke mange andre mærker, der kan hamle op med.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.

Læs mere her