En rød Toyota C-HR kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Toyota C-HR – Friskt design og sund fornuft

Den nye generation af Toyota C-HR fortsætter linjen med et flot design, der får bilen til at skille sig ud. Selvom hybridbilen kører pænt langt på literen, bringer de danske afgifter desværre prisen op i et ret højt niveau.
Rød Toyota C-HR set bagfra på landevej

Motors vurdering

Toyota C-HR

21,3 km/l
Hybrid
392.990 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pladsforhold
  • Motorstøj
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter – 4 cyl. Hybridbil
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    185 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.430 kg
  • Maks. påhængsvægt
    725 kg
  • Bagagerum
    388 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:436 cm B:183 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,95 kr./km
Luk

Den er lille, den er fræk at se på, og så kører den langt på en liter benzin. Så kort kan man karakterisere den nye generation af Toyota C-HR, der med et friskt design har formået at placere sig som en af de mest velformede biler i Toyota-familien.

Toyota er ganske vist på vej med flere elbiler, men endnu er det hybridteknikken, der satses på, og her er der tale om en opdateret femte generation af den hybridmotor, som Toyota har haft succes med i de seneste 25 år.

I denne nye udgave yder den samlet set 140 hk, og bilen formår at køre lige over 21 km pr. liter ifølge fabrikstallet – et resultat, der dog ikke er langt fra det mulige, som vores test af bilen viste.

Kabinen i en Toyota C-HR
Førerpladsen er opgraderet med et stort digitalt instrumenthus og en 12,3”-skærm som del af en Smart-pakke (indregnet i prisen). Betjeningszonerne er logisk opbygget, og det er let at skabe sig et overblik. Fartpiloten m.m. styres på enkel vis via knapper på rattet.

Hvad koster Toyota C-HR?

I Danmark er der som bekendt fuldt fokus på, at vi danskere skal vælge elbiler næste gang, vi skal købe bil. Det betyder, at en benzinbil som denne – på trods af dens relativt gode benzinøkonomi – belastes af en så tilpas høj afgift, at der skal være mere end bare god vilje til stede, før man ender med at vælge en C-HR.

Priserne begynder ved små 360.000 kr., og vælger man den allerdyreste variant, lyder prisskiltet på lidt over 600.000 kr.

Vores testbil er forsynet med den mest oplagte 1.8-liters hybridmotor og har desuden fået en Smart-pakke med, som blandt andet indeholder den helt store skærm ved førerpladsen. Så hedder prisen 393.000 kr., og lægger man prisen for den tofarvede lak oveni, er de 400.000 kr. for længst rundet. Det er derfor ikke prisen, der gør C-HR interessant.

Instrumenthus og rat i en Toyota C-HR
Instrumenthusets skærm kan indstilles til flere former for layout, men er ofte en smule rodede at se på. Heldigvis er farten angivet med store tal lige midt i synsfeltet. Det kræver en del rutine at slå alarmen for fartoverskridelse fra, så her kunne man godt have ønsket sig, at bilen var bedre til at kende de rette hastighedsgrænser.

Bilen brokker sig unødigt

Det er derimod kombinationen af design, udstyr og køreoplevelsen, der skal lokke kunderne til. Og det smarte design med den flotte bagende og de skarpe linjer får da også bilen til at skille sig ud. Toyota C-HR er kort og godt en velbygget bil.

Og ser man på udstyret, har Toyota klogelig valgt at gøre alt sikkerhedsudstyr standard i alle varianter. Det betyder, at alle udgaver har en velfungerende adaptiv fartpilot med en tilhørende vognbaneassistent, der bare virker rigtig godt. Den er god til at finde linjerne på vejen og god til at placere bilen rigtigt.

Vil man slå den fra, foregår det let via en knap på rattet. Desværre er rattet ikke også forsynet med en pulsføler, så man kan opleve, at bilen beder om, at man placerer hænderne på rattet, selvom de allerede er der. I stedet må man unødvendigt dreje en lille smule på rattet for at gøre bilen tilfreds.

Sikkerhedsudstyret omfatter også en nødbremse, der både advarer og bremser i en lang række situationer, og dermed er C-HR lige sikker i alle versionerne. En sikkerhedstest fra Euro NCAP har vi dog stadig til gode.

Bagsæde i en Toyota C-HR
Bagsædepladsen er på ingen måde bilens force, og man skal derfor ikke købe denne bil, hvis man ofte har behov for at køre med bagsædepassagerer. Der er dog plads til tre personer og autostole-beslag (isofix) ved de to yderpladser.

Hvordan kører Toyota C-HR?

Køreoplevelsen er også på mange måder god. Men det er ikke, som man kunne tro, når det går raskt afsted, at bilen imponerer. For det gør den faktisk mest, når man kører med let fod og mærker, hvordan hybridsystemet skiftevis overlader arbejdet med at drive bilen frem til el- eller benzinmotoren.

Det sker f.eks. ved bykørsel, hvor C-HR er en fornøjelse at køre med sin glidende, nærmest lydløse kørsel. Derimod giver den ikke samme gode køreoplevelse, når det skal gå stærkt. Så hører man nemlig ofte, hvordan benzinmotoren tvinges op i omdrejninger for at levere tilstrækkelig med kræfter, og det lyder på ingen måde elegant.

Det er nok her, de fleste vil sige, at C-HR skuffer mest, og det er heller ikke helt forkert. Men heldigvis kan man også opleve, at når man på et tidspunkt når en stabil motorvejsfart, så går det faktisk hæderligt det meste af tiden.

Vi nåede på en blandet tur at køre på el i 35 procent af tiden, og endte ud med et samlet forbrug, der modsvarer 18 km pr. liter. Det kan naturligvis gøres bedre, men – desværre – også hurtigt blive dårligere.

Bagagerum med blå kuffert i en Toyota C-HR
Bagagerummet er på 388 liter. Bagsædets ryglæn kan lægges forover i to dele, men i det hele taget er bagagepladsen ikke vildt imponerende. Bilen må trække op til 775 kg.

Lover godt for fremtiden

Den nye Toyota C-HR er uden tvivl blevet en bedre bil end forgængeren. Men tiden har samtidig ændret sig, og med nye elbiler til priser under det, som denne C-HR koster, er den allerede på vej til kun at blive en lille parentes i historien – i hvert fald i Danmark.

Men C-HR kan alligevel bruges til noget stort, der peger fremad. For bilens gode byggekvalitet, velfungerende hjælpesystemer og meget komfortable kabineindretning viser en vej for fremtidens eldrevne biler fra Toyota, som bør blive god.

Toyota bygger nemlig allerede nu nogle af verdens mest holdbare biler, og sammen med en meget flot serviceaktiveret garanti på op til 10 år og 185.000 km er der skabt så trygge rammer omkring bilkøbet, at næsten ingen af konkurrenterne kan følge med, hvad det angår. Det er noget, både C-HR og Toyota skal have stor ros for.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve