En hvid Toyota Corolla set forfra, mens den holder foran træer
Biltest

Toyota Corolla Touring Sports – Luksuriøs hverdagsbil

Som GR-udgave forhøjer Toyota Corolla hverdagens køreture til en luksusoplevelse. I sidste ende er det dog stadig en Corolla på godt og ondt.
En hvid Toyota Corolla set bagfra, mens den holder foran træer

Motors vurdering

Toyota Corolla

21,7 km/l
Hybrid
449.990 kr.
  • Udstyr
  • Pladsforhold
  • Hybridmotoren
  • Påhængsvægt
  • Gearstang
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. – hybridteknik
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    196 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.535 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    581 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:466 cm B:179 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,65 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Hos Toyota er GR-modellerne lig med masser af udstyr og til tider en mere sportslig opsætning af bilen. Egentlige GR-modeller er de sportslige biler med masser af power som f.eks. GR 86 og GR Supra. Men hos Toyota har man også valgt at bygge mere moderate GR-udstyrsversioner af de mere jordnære modeller, hvor der blot er kælet ekstra for detaljerne.

Det er lige præcis sådan en udgave, vi her har testet i form af Toyota Corolla Touring Sports GR. Og selvom luksus og Corolla plejer ikke at følges ad, er der i denne særlige GR-version næsten fuld plade på udstyrsniveauet, hvilket så også bringer prisen op på 450.000 kr.

Skal der være helt fuld plade, skal man endda tilkøbe en Premium-pakke til 45.000 kr., der supplerer med lædersæder, headup-display, JBL-lydsystem og avancerede forlygter med matrix-teknologi.

Kabinen i en Toyota Corolla
Førerpladsen er præget af den store opretstående skærm i midten og et digitalt instrumenthus. Materialekvaliteten føles god, og bilen er ret let at betjene.

Hvordan kører Toyota Corolla GR?

Køreindtrykket er positivt i denne toliters hybridudgave med 196 hk. Men vi har tidligere testet 1.8-liters udgaven med et stort set lige så opmuntrende resultat, og det får os til at konkludere, at netop 1.8’eren, der i en veludstyret udgave kan fås for lige under 400.000 kr., er det bedste køb i Corolla-familien netop nu.

I begge udgaver er der tale om femte generation af Toyotas hybridteknologi, og det mærkes særligt på motorens evne til at holde sig i ro og ikke springe op i de ofte ret så høje omdrejningstal, som de tidligere generationer kunne finde på.

Hybridteknikken er af den slags, hvor man ikke kan lade batteriet op. Det klarer bilen selv, når man bremser og kører ned ad bakke, og det gør den faktisk så godt, at man ved blandet kørsel opnår at køre over halvdelen af tiden på el alene med benzinmotoren slukket.

Det er både rart af hensyn til den mindre støj, der opstår ved kørsel på el, og på grund af den mere glidende kørsel elmotoren leverer. Selve overgangen til benzindrift er næsten umærkelig, idet den altid foregår, mens bilen er i bevægelse.

Bagsædet i en Toyota Corolla Sports Tourer
Man sidder udmærket ved bagsædet, og der er friskluftdyser mellem forsæderne. En lille forhøjning af gulvet ud for midterpladsen er dog i vejen for midterpassagerens fødder.

Hvor langt kører Corolla Hybrid pr. liter?

Toyota har valgt at montere en mekanisk gearvælger i bilen, og det betyder, at man i modsætning til de første generationer af Toyotas hybridbiler selv skal sætte gearvælgeren i P efter hver køretur. Det er lidt irriterende i hverdagen, men naturligvis noget, man kan lære at leve med. Til gengæld er det som altid en fornøjelse at køre med et automatgear i stedet for en bil med manuelt gear.

Den hyppige brug af elmotoren i stedet for benzinmotoren resulterer selvsagt i et lavere benzinforbrug end for traditionelle benzinbiler og ikke mindst i forhold til benzinbiler med automatgear. Det er jo også hele ideen med hybridsystemet.

Toyota stiller 21,7 km pr. liter i udsigt, og det var lige før vi nåede lige så langt i praksis, men det hele afhænger naturligvis af kørselsmønster og kørestil. Ved en kørestrækning med blandet kørsel nåede vi mellem 19 og 20 km pr. liter, og ved en decideret motorvejsstrækning gennem landet klarede bilen flotte 17 km pr. liter. Det i sig selv taler for bilen.

Bagagerum med blå kuffert i en Toyota Corolla Sports Tourer
Bagagerummet er stort, og under gulvet er der endnu et rum til småting. Gardinet over bagagen er af den ret simple type, der trækkes ud af en rullekassette, men det fungerer glimrende.

Er Toyota Corolla et godt køb?

I et land, hvor elbiler stort set slipper helt for registreringsafgift, er det svært at foretage et decideret godt køb ved at købe en benzinbil. Og at køre på benzin er jo heller ikke lige den løsning, der tegner fremtidens transport. Men har man ikke lyst til eller mulighed for at have en elbil, kan en hybridbil være et godt alternativ, for som nævnt strækker teknologien dråberne.

Set i det lys er Corolla Sports Tourer en interessant bil. Og skal der samtidig være luksus på menuen, så er denne GR-udgave en mulighed. Men med den ekstra udstyrspakke monteret lander prisen samlet set tæt på en halv mio. kroner, og så kører Corolla ret beset ud af sin naturlige prisramme.

Toyota skal i øvrigt have ros for en udmærket fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km, der kan udvides med et år ad gangen, indtil bilen er 10 år gammel eller har kørt 185.000 km, blot man følger fabrikkens serviceanvisninger hos Toyota. Det skaber en tryghed, man ikke finder magen til andre steder.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve