Renault Captur plugin-hybrid set forfra
Biltest

Renault Captur – hverdags-SUV med skønhedspletter

Renault Captur er en populær model, som klarer mange danskeres praktiske behov. Vi har testet plugin-hybrid-udgaven, der imponerer med en lang rækkevidde, men hvor teknikken nogen gange kan drille.
Renault Captur plugin-hybrid set bagfra

Motors vurdering

Renault Captur

71,4 km/l
Benzin/el
262.490 kr.
  • Rækkevidde på strøm
  • Stor trykskærm
  • Komfortabel
  • Rusker under acceleration
  • Benplads bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + elmotorer
  • CO2 udledning
    32 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    173 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.639 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    261 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Officiel rækkevidde
    49 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:423 cm B:180 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 49 km

Sikkerhed

2019
Luk

Captur er en af de absolut billigste plugin-hybrider på markedet, og på ét punkt leverer den varen: rækkevidde på strøm. Renault stiller 49 km i udsigt, og under vores rækkeviddemåling ved blandet kørsel og en temperatur på 19 grader kørte vi netop 49 km!

Vi oplevede dog, at benzinmotoren kort startede, men at den standsede igen ved et speederslip eller tryk på bremsen. Men det er ærgerligt, at bilen ikke kan køre alene på strøm. Det ødelægger ideen med at have en elbil til korte ture og en hybridbil, når du skal køre langt.

Renault Captur kabine
Kabinen er et højdepunkt ved Captur. Materialerne imponerer og du har fornemmelsen af en form for mini luksusbil. Du har også digitale instrumenter. Gearstangen er placeret på en 'svævende' konsol, og er af den elektroniske type.

Hvordan kører Renault Captur som plugin-hybrid?

Renault Captur adskiller sig fra konkurrenterne med en meget avanceret gearkasse, der har hele 15 gearkombinationer. Den sikrer et samspil mellem benzinmotoren samt hele to elmotorer. Desværre oplevede vi stort set hele tiden rystelser under acceleration på strøm ved hastigheder mellem 25-30 km/t., og det gav et lidt uskønt indtryk.

De mange udvekslingsmuligheder betyder også, at motorlyden fra benzinmotoren ikke følger bilens acceleration eller hastighed, som man er vant til fra andre biler. Eksempelvis går omdrejningerne nogle gange op, selvom hastigheden er stabil. Det sker f.eks. når motoren begynder at lade på batteriet mens man kører.

Lydbilledet kan man vænne sig til, mere irriterende er det, at bremsepedalen er svær at dosere. Det gælder især, når du nærmer dig stilstand, hvor det selv med konstant tryk på bremsepedalen er svært at bremse præcist. Man kan lære det, men det kræver ekstra opmærksomhed i forhold til andre biler.  

Renault Captur skærm
Trykskærmen kan opgraderes til denne 9”-udgave, der er i højformat, men hvor mobilopkobling med Android Auto og Apple CarPlay bliver vist i et kvadratisk format, der især virker godt med navigationsvisning.

Hvor komfortabel er Renault Captur?

Captur byder på god affjedringskomfort på alle typer veje. Den har også en god størrelse og er let at komme omkring med og finde en p-plads til. På mange måder er det en dejlig bil til hverdagskørsel, også fordi du netop har automatgear. Vi vil dog anbefale, at du tilkøber adaptiv fartpilot til 10.000 kr. 

Captur er en SUV, men den er en af de mindre af slagsen. Så er forældrene høje, bliver benpladsen på bagsædet begrænset. Et plus er dog friskluftdyser til bagsædepassagerne.

Er I på jagt efter en familiebil, så er en god lang køretur og prøvesidning med hele familien derfor essentiel. Tjek også bagagerummet, der kun rummer 261 liter, hvilket er i underkanten for en småbørnsfamilie.

Renault Captur bagagerum
Bagagerummet er på 261 liter, det er 143 liter mindre end i benzinudgaven af Captur. Så det er vigtigt at undersøge, om der er plads nok til jeres behov.

Hvordan er pladsen i Renault Captur?

Et punkt som gør indtryk, er den oplevede kabinekvalitet. Materialevalget opleves som værende af meget høj klasse, og der er flere smarte løsninger, som løfter helhedsoplevelsen i bilen.

Testbilen har den store 9”-skærm til en merpris på 4.500 kr., der dels er med danske menuer, dels har et sjovt nærmest kvadratisk format til Apple CarPlay. Dog fungerer det og Android Auto kun med kabel, idet der er ikke kommet trådløs forbindelse endnu.

Samlet set byder Captur både på op- og nedture. Det er en model, som begejstrer i hverdagen med en størrelse og mulighed for at køre på strøm. Men den tekniske pakke er ikke finpudset, og det tynger den samlede vurdering af bilen. Endeligt imponerer pladsforholdene trods SUV-formatet ikke.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen