Volvo EX30 – For mange hk og for lidt GTI
Motors vurdering
Volvo EX30
- Acceleration
- Design
- Udstyr
- Ratknapper
- Bagsædeplads
- Skærmløsning
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/64,8 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt428 hk
-
Moment543 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)3,6 sek.
-
Køreklar vægt1.960 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum318 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Officiel rækkevidde450 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:423 cm B:184 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
- Målt rækkevidde 350 km
Den firehjulstrukne udgave af Volvos mindste elbil sætter sig lidt mellem to stole. For på den ene side yder den hele 428 hk, hvilket jo er helt vildt målt på den traditionelle skala for motoreffekt, og noget, der tidligere kun var at finde i fuldblods sportsvogne.
Men på den anden side er resten af bilen slet ikke sat op til de mange kræfter, og vi savner derfor både mere støttende sæder, en justerbar undervogn og et mere sportsligt styretøj.
Der er derfor på ingen måde tale om rendyrket GTI, som man ellers let kunne få indtryk af. F.eks. når man ser på 0-100-tiden på kun 3,6 sekunder.
Skærme og alarmer stjæler opmærksomhed
Heldigvis starter denne firehjulstrukne udgave af Volvo EX30 som udgangspunkt i en indstilling med moderat udnyttelse af elmotorernes potentiale, og så føles det hele o.k. og på niveau med den tohjulstrukne udgave af EX30.
Førerpladsen er på mange måder vellykket, men idéen med kun en skærm til al betjening føles forkert i en Volvo, ligesom knapperne på rattet er svære at betjene på enkel vis under kørslen. Begge dele stjæler opmærksomheden, og det er ellers noget Volvo har modarbejdet i årtier.
Her savner man åbenlyst en ekstra skærm foran rattet til at vise de mest elementære oplysninger om kørslen. Og netop den mangel bliver endnu mere udtalt, når man forsøger at læse, hvad der står på skærmen. Det skyldes, at bilen er udstyret med et kamera, der holder øje med, om man ser ud af forruden. Gør man ikke det, så advarer bilen højlydt.
Det komiske er, at sådanne advarsler får man også, hvis man ser hen på skærmen for at se, hvilken vej man skal køre, eller for at se, hvor stærkt man kører.
Er der god plads i en Volvo EX30?
Som i de andre udgaver af EX30 er bagsædepladsen kneben. Volvo EX30 er derfor på ingen måde en oplagt familiebil, som man ellers kender bilmærket for.
Der er ganske vist fire sidedøre, men adgangen til bagsædet er ikke let, og er man først kommet derind, så savner man både siddekomfort, friskluftdyser og et ordentligt udsyn.
Bagagerummet er heller ikke stort, og med sine 318 liter er det markant mindre end det, man finder hos mange af konkurrenterne. Det er heller ikke lige så smart indrettet, som i de større Volvo-modeller, og på den måde får man ikke helt del i den verden af praktiske løsninger, som Volvo ellers er kendt for.
Heldigvis kunne vi på denne testbil med møje og besvær få plads til ladekablet i rummet under motorhjelmen, og så slipper man for at have det liggende i bagagerummet.
En god detalje ved Volvo EX30 er, at bilen må udstyres med et anhængertræk, og at den må trække helt op til 1.600 kg. Det gør bilen til en god mulighed for dem, der har behov for at trække en tung trailer.
Hvor lang rækkevidde har Volvo EX30?
Ifølge fabrikken kan denne udgave af EX30 køre op til 450 km på en opladning. Når vi måler rækkevidder på elbiler, bliver resultatet altid noget ringere, og det skyldes, at vi kører på motorvej med konstant 110 km/t.
Det gjorde vi også med denne udgave, og da nåede vi ved 20 grader, hvad der svarer til 350 km. Det er samme resultat, som da vi testede den tohjulstrukne udgave med samme batteristørrelse.
De 350 sommer-km modsvarer en vinter-rækkevidde ved nul grader på 295 km, idet bilen om vinteren bruger ekstra megen energi på at holde kabine og batteri tempereret.
Når der igen skal strøm på batteriet foregår det med en ladeeffekt på op til 153 kW. Dermed tager det ifølge fabrikken 26 minutter at lade batteriet op fra 10 til 80 procent.
Ved AC-opladere enten hjemme eller i byrummet kan bilen oplades med op til 22 kW, hvilket gør det muligt at lade den helt på omkring tre timer. Det er et plus, som er ret unikt.
Er Volvo EX30 et godt køb?
Denne lille elbil fra Volvo er kommet godt fra start og er hurtigt blevet en populær bil i både Danmark og resten af Europa. Den byder da også på mange gode detaljer, og så kører den generelt godt, hvis man lige ser bort fra problemerne med knapperne på rattet, og de mange alarmer, man hører igen og igen, blot fordi man vil se på skærmen, hvad der sker omkring bilen.
I denne udgave kommer prisen tæt på de 400.000 kr. og dermed også tæt på prisen for en tilsvarende Volvo EC40 eller EX40, der samlet set må siges at være en markant bedre bil. Man skal derfor være draget af designet på EX30, før den virker som det mest oplagte valg i Volvo-familien.
Og ser man mod de andre mærkers elbiler i denne klasse, er det tydeligt, at man hurtigt kan finde biler, der samlet set er både bedre og billigere. Volvo EX30 er derfor ikke et oplagt valg for dem, der vælger med andet end hjertet.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.