Volvo V60 CC set forfra
Biltest

Volvo V60 CC – raffineret trækhest

Med firehjulstræk, øget frihøjde og et råt udseende kan Volvo V60 Cross Country både klare sig på de bonede gulve og på en hullet og mudret skovvej. Og så kan den virkelig klare at have noget på krogen.
Volvo V60 CC set bagfra

Motors vurdering

Volvo V60 Cross Country

16,9 km/l
Diesel
521.315 kr.
  • Motor
  • Førerplads
  • Indretning
  • Adaptiv fartpilot ej standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    155 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.865 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    529 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:478 cm B:185 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,70 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Selvom masser af bilkøbere i øjeblikket går efter de store SUV-biler, er der stadig brug for en traditionel stationcar til dem, der sætter pris på at sidde tættere på vejen og at have de lidt bedre køreegenskaber, en lavere bil som regel har.

Sådan en bil er Volvo V60, der med en enorm akselafstand og masser af plads både kan løfte arven fra den gamle V60 og den ligeledes udgåede V70.

Læs også: Motors test af Volvo V60 - tilbage til herregården

Den nye V60 fås i fire udstyrsniveauer, hvoraf et af dem er denne Cross Country, der med et lidt grovere ydre og en højere frihøjde skal løfte arven fra den nu klassiske Volvo XC70, der nærmest var med til at grundlægge denne bilklasse, da den første udgave kom frem for over 20 år siden.

Kabine i Volvo V60CC
Førerpladsen er udformet præcis som i en normal Volvo V60, og det indbefatter en velordnet arbejdsplads med en stor skærm i midten og mange smarte funktioner.

Firehjulstræk er standard

Den nye Volvo V60 Cross Country kan endnu kun fås i enkelt udgave i form af en dieselversion med automatgear og firehjulstræk. Det giver da også rigtig god mening.

I denne udgave arbejder dieselmotoren både trygt og tyst, og sammen med det avancerede permanente firehjulstræk har man hele tiden tilstrækkelig træk på hjulene til at komme rundt i selv vanskeligt terræn. Er der behov for at trække en stor påhængsvogn, er der også her gode muligheder for at komme godt frem, og bilen må derfor trække op til to tons.

Læs også Motors test af familie-SUV'en Skoda Karoq

Firehjulstrækket indstiller sig selv efter behov og kan lynhurtigt flytte kræfterne mellem for- og baghjul efter behovet.

Lædersæder i Volvo V60CC
Lædersæder med indbygget massage og eljustering koster 46.500 kr. De er en fornøjelse at sidde i.
 

Flot indretning

Cross Country-udgaven af V60 er indrettet på helt samme måde som den almindelige V60’er. Det betyder, at man også her finder en vellykket førerplads med et godt førersæde, der gør det muligt at køre i mange timer uden at blive træt.

Sædet er ikke elektrisk betjent, men vil man have det, kan man tilkøbe en pakke med læder, eljustering og indbygget massage for 46.500 kr.

I midten af instrumentbordet finder man en stor skærm, der styrer en hel del af bilens funktioner, og der er så mange muligheder, at man lige skal vænne sig til funktionerne. Men når de sidder i fingrene, kan man derfra f.eks. folde bagsædets hovedstøtter frem ved tryk på skærmen, styre den indbyggede Spotify-app eller aflæse dagens vejrudsigt fra den ligeledes indbyggede vejr-app.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil

Man skal dog tilkøbe Apple CarPlay, hvis man vil benytte sig af muligheden for at styre sin iPhone direkte fra skærmen, og det er lige skrapt nok i så dyr en bil. Til gengæld får man i alle versioner et godt lydanlæg.

Vil man have mere lyd, kan man enten opgradere til Harman Kardons lydanlæg med 600 Watt og 14 højttalere (+20.000 kr.) eller det enorme Bowers & Wilkins lydanlæg med 1.100 Watt og 15 højttalere til 80.000 kr. ekstra.

Bagagerum i Volvo V60CC
Bagagerummet er på 529 liter og er ganske stort. En noget sjusket løsning omkring det vandrette rullegardin trækker dog en smule ned i helhedsindtrykket.

Mudder på bukserne

Dørene i V60 åbner på en måde, så de efterlader et lidt tilsmudset dørtrin, der kan medføre snavs på bukserne, når man stiger ind og ud af bilen. Det er en lidt dårligere løsning end den, man finder i de store SUV’ere, og gør, at man lige skal tage bestik af situationen, hver gang man stiger ind- og ud af bilen.

I bagagerummet er der god plads, og det rummer 529 liter. Bagsædet er delt i to dele, og der er en fin gennemlæsningsåbning til f.eks. ski.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - stor hybridbil

Selve det vandrette gardin henover bagagen er dog af en kvalitet, der er noget ringere end resten af bilen. Her bør Volvo nok få sine ellers dygtige udviklingsfolk til at finde på en løsning, der er lige så god som den, man ser hos flere af konkurrenterne.

LED-forlygter på Volvo V60CC
LED-forlygter med den flotte „Thors hammer“er del af en attraktiv teknikpakke til 35.000 kr., der desuden indeholder sikkerhedspakken, parkeringskamera, navigationsanlæg, Apple CarPlay m.m.

Kører godt

Motoren i Cross Country-udgaven er en toliters dieselmotor med turbo, der yder 190 hk. Den har et enormt drejningsmoment på 400 Nm, og det gør det muligt at køre i bilen uden store omdrejningstal.

Alt i alt får man derfor en lækker og rolig kørsel, der understreges af bløde skift mellem automatgearets otte trin. Selve gearkassens gearvælger er af den gammeldags type, der kræver, at man selv sætter den i ’P’, når man er færdig med at køre og slukker motoren.

Læs også: Motors test af Audi Q3 - høj af køreglæde

Sammen med fraværet af skiftegreb bag rattet mærker man lige her, at denne udgave endnu ikke er helt på højde med de bedste biler fra f.eks. Mercedes-Benz og BMW. Den samlede køreoplevelse efterlader dog en med det helt brede smil på læben.

Sikkerhed skal tilkøbes

Volvo har i alle år slået sig op på sikkerhed, og utallige test har vist, at det ikke er tom snak. Volvo V60 har således opnået topkarakter i sikkerhedstesten fra Euro NCAP i fjor.

Men fabrikken skal passe på, at forspringet til konkurrenterne ikke mistes, hvis de fortsat vil fastholde den position. Bl.a. har flere og flere biler fået adaptiv fartpilot og advarsel for biler i den blinde vinkel som en del af standardudstyret. Det gælder dog ikke i Volvo V60, hvor man skal tilkøbe en sikkerhedspakke til 20.000 kr. for at få dette sikkerhedsudstyr.

Her burde Volvo snarest ændre politik, så man igen kan være sikker på at få en af verdens sikreste biler, når man vælger en Volvo –også når den skal kunne klare en tur i skoven.