VW ID. Buzz – Sjov, charme og lækker kørsel
Motors vurdering
VW ID. Buzz
- Plads
- Køreegenskaber
- Skydedøre
- Rækkevidde
- Ingen frunk
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart145 km/t.
-
Acc. (0-100)10,2 sek.
-
Køreklar vægt2.477 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum1.212 liter
-
Akselafstand299 cm
-
Officiel rækkevidde409 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
-
MålL:471 cm B:199 cm H:194 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,90 kr./km
- Målt rækkevidde 320 km
For tiden lancerer VW den ene nye elbil efter den anden. De fleste med et design, der peger fremad og er med til at definere det nye, grønne VW. Men én model har fået lov til at holde fast i fortiden, og det er VW ID. Buzz.
Med udgangspunkt i folkevognsrugbrødet fra 1950’erne er det lykkedes at skabe en ny og moderne elbil, der har et udseende, der sender hilsner til fortiden, samtidig med at det er lykkedes at indbygge moderne teknologi overalt. Resultatet er blevet en opsigtsvækkende eldrevet minibus, der er baghjulstrukket som i „de gode gamle dage“.
Den har skydedøre i begge sider og plads til i alt fem personer. Senere dukker den op i en længere udgave med plads til syv, ligesom firehjulstræk og en camper-version også er på tegnebrættet.
Denne udgave koster lige under en halv mio. kroner i den billigste udgave med manuelle sidedøre og uden de avancerede forlygter og assistentsystemer, som er standard i topudgaven til små 600.000 kr.
Video: Se nærmere på VW ID. Buzz
Retro-charmen koster ekstra på VW ID. Buzz
Selvom VW ID. Buzz i bund og grund oser af charme og livsglæde, er det muligt at designe bilen efter ens egne lyster. Basisfarven er sølv, men for 35.000 kr. ekstra kan man få bilen leveret med en tofarvet lak, hvor en hvid top suppleres af enten den gule farve på billederne eller en rød, grøn eller blå variant.
I alle tilfælde er interiøret afstemt i tilsvarende farver, der giver bilen et helt særligt udtryk. Vil man ikke ofre en merpris, kan man f.eks. bestille bilen helt i hvid for 3.600 kr. og så efterfølgende få den øverste del af bilen folieret i en valgfri farve. Det foregår i Danmark og koster 13.750 kr.
Udstyret er ganske omfattende, og til den testede Style-udgave kan man kun tilkøbe en enkelt udstyrspakke i form af en Komfortpakke til 8.325 kr., der indeholder en forhøjet bund i bagagerummet samt et net, der sørger for, at man ikke får bagagen ind i kabinen i tilfælde af en hård opbremsning eller en kollision.
Den forhøjede vognbund gør det muligt at folde bagsædet forover, så der dannes en flad bund, der måler 120 x 192 cm, og hvor man kan lægge en madras og dermed sove i bilen i en snæver vending. En egentlig camper bliver den dog ikke til – her må man afvente den særlige California, som først dukker op om et par år.
Hvor lang rækkevidde har VW ID. Buzz?
Endnu fås ID. Buzz kun med en batteristørrelse på 82 kWh, hvoraf det kun er de 77 kWh, der er til rådighed – resten er en buffer, der sørger for, at batteriet ikke slides for hurtigt. Officielt giver det en rækkevidde på 409 km ifølge den særlige kørecyklus, der er beskrevet i WLTP-normen.
Vi måler som altid rækkevidden i praksis ved at køre med konstant 110 km/t. på motorvej med varmen på. Og her nåede vi kun 265 km ved nul grader, hvilket modsvarer 320 km ved 20 grader. Hverken den officielle rækkevidde eller vores resultat imponerer, og årsagen er langt hen ad vejen, at VW ID. Buzz tydeligvis ikke er særlig aerodynamisk, og at den med sin kampvægt på over 2,5 ton kræver en del energi at holde i bevægelse.
Heldigvis kan bilen let lades op igen på farten. Fabrikken angiver en maksimal ladeeffekt på 170 kW ved 23 grader, og ved vintertemperaturen på testtidspunktet målte vi et snit på 154 kW efter et kvarter og et snit på 120 kW efter en halv time. Det er udmærket i forhold til konkurrenterne, og det betyder, at man på en halv time får forlænget rækkevidden med 200-250 km, alt efter om det er vinter eller sommer.
Hvordan kører VW ID. Buzz?
Når man går hen mod ID. Buzz, er man ikke et sekund i tvivl om, at det er en stor bil. Men heldigvis føles bilen ikke stor, når man først er rullet ud på vejene. Efter kort tid bliver man fortrolig med bilens dimensioner, og den føles let at placere i trafikken. I lighed med VW’s øvrige elbiler er ID. Buzz letkørt, og man vælger på enkel vis kørselsretningen ved hjælp af det lille greb bag højre side af rattet.
Motoren yder 204 hk, og med et ret stort drejningsmoment føles bilen aldrig langsom. Da man som i alle andre elbiler har en trinløs acceleration, bliver køreindtrykket meget positivt. Det understøttes af støjniveauet, der trods den store kabine føles afdæmpet.
Udsynet er fortrinligt hele vejen rundt takket være de store sideruder, og alle tre spejle er pænt dimensioneret. Derudover kan bilen vende på en femøre, og det er et stort plus i hverdagen.
Fine køreassistenter i VW ID. Buzz
På landevejen nyder man godt af vognbaneassistenten Travel Assist. Den fastholder på smuk vis bilen i vognbanen og kan indstilles, så den hele tiden tilpasser farten til de aktuelle fartgrænser. Den reducerer desuden farten, hvis man skal køre gennem skarpe sving, eller hvis man nærmer sig en rundkørsel. Det er meget vanedannende at køre med og er med til at sikre, at man overholder de gældende hastighedsgrænser. Den vil vi derfor klart anbefale. Den er standard i den testede Style-udgave, men fås desværre endnu ikke til den billigere Life-udgave.
En anden finesse er den automatiske p-assistent. Den kan man lære, hvor og hvordan man gerne vil have bilen parkeret i indkørslen eller på en p-plads, og så kører bilen selv derhen, hver gang man nærmer sig p-pladsen. Det er imponerende og givetvis en stor hjælp for dem, der er usikre på selv at skulle parkere så stor en bil.
Vi tog også VW ID. Buzz på FDM Jyllandsringen for at gennemkøre kritiske manøvrer, så vi kunne stressteste den store og tunge bil. Og her var det meget overbevisende at opleve, hvordan bilens lave tyngdepunkt – batteriet er placeret under gulvet – medfører et overordentlig godt vejgreb. Den store og tunge elbus kunne stort set ikke provokeres til at gøre noget forkert, og det underbygger indtrykket af en velbygget og velkørende elbil.
Masser af plads i VW ID. Buzz
Ved forsæderne sidder man højt, og man har en god touring-fornemmelse med en buslignende køreposition. I denne udgave er sæderne eljusterbare, og der er indbygget massage i begge sider. Der er desuden fine fralægningsmuligheder, og fra den store skærm i midten kan man styre telefonens app via trådløs Apple CarPlay eller Android Auto.
Begge skydedøre er elektrisk betjente og kan aktiveres fra både for- og bagsæderne – og funktionen kan spærres fra førersædet. Adgangen til bagsædet er fremragende, og skal man montere børn i autostole, går det som en leg. Der er meget fin plads i bredden, og tre personer sidder fint ved siden af hinanden. Bagsædet kan længdeforskydes 15 cm, og man kan indstille ryglænets hældning, hvilket er rart på længere ture. Vi savner dog friskluftdyser ved bagsædet, ligesom et oplukkeligt vindue havde været at foretrække.
Bagagerummet er enormt. Der er elbagklap, og om aftenen får man masser af lys fra indbyggede spotlamper, når den åbner. Har man tilkøbt den forhøjede bund i bagagerummet, er der plads til opbevaringskurve under gulvet til ladekabler og lignende.
Bilen kan desuden bestilles med anhængertræk. Det koster 12.200 kr. og svinger selv ud fra sin gemte placering, når man trykker på en knap i bagagerummet. Bilen må trække op til 1.000 kg.
Begrænset garanti på VW ID. Buzz
ID. Buzz sælges ikke med en service- og reparationsaftale. Den må man i stedet tilkøbe separat. For en periode på fem år og 100.000 km koster den 4.140 kr. om året, og det er en rimelig pris, når man sammenligner med andre biler på markedet. Vi anbefaler uden tvivl, at man tegner en sådan aftale, da bilen sælges med en ringe nyvognsgaranti på blot to år.
Vi har beregnet de samlede udgifter ved at eje bilen i fem år og 100.000 km, og her lander beløbet på lige under 100.000 kr. om året, svarende til små fem kr./km. Det er ikke billigt, og det er f.eks. mindst halvanden krone mere end en VW ID.4 og afspejler primært bilens ret høje anskaffelsespris.
Endnu er det ikke muligt at privatlease ID. Buzz, og når man skal købe den, skal man forvente en lang ventetid, da flere forhandlere allerede nu har solgt de biler, de har fået tildelt i 2023. Efter at have testet ID. Buzz grundigt kan vi godt forstå det!
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.