VW ID.3 – Bedste elbil i budget-klassen
Motors vurdering
VW ID.3
- Førerplads
- Komfort
- Plads
- For få knapper
- Ladetid
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto): 48 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)8,9 sek.
-
Køreklar vægt1.781 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum385 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde347 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:426 cm B:181 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,45 kr./km
- Målt rækkevidde 275 km
Billigste udgave af VW ID.3 hedder nu blot ID.3 som modelnavn, og samtidig starter prisen ved 250.000 kr. Man får stadig en omfattende udstyrspakke med i købet, og bl.a. er adaptiv fartpilot standard.
Batteriet er på 48 kWh, og lademulighederne er begrænset til 7,2 kW fra to faser derhjemme og op til 50 kW på farten. Det giver en ladetid hjemme på omkring 7,5 timer, og selvom det er set værre, så havde det klædt bilen med en trefaset lader som i udgaverne med det store batteri.
Læs også: Denne test er en del af Motors gruppetest af 6 billige elbiler – se den her
Det fås ikke til denne batteristørrelse, men derimod kan man for 5.000 kr. opgradere hurtigladeren til 110 kW, og det var der i den bil, vi testede. Så kunne vi på en halv time tilføre energi, der modsvarer 245 km ekstra rækkevidde, og det er det bedste resultat i vores gruppetest af elbiler til 250.000 kr.
Hvad koster en VW ID.3?
Man kan i øvrigt nu tilkøbe en masse udstyr i en række pakker med f.eks. varmepumpe, nøglefri adgang og headup-display.
Bilen sælges altid med en servicepakke inkluderet, så man ikke får yderligere udgifter til service og reparationer i de første fem år eller 100.000 km. Det trækker i sig selv økonomien i så gunstig en retning, at VW ID.3 sammen med Nissan Leaf er de billigste biler at eje i denne klasse.
Pladsforholdene imponerer, og komforten og køreegenskaberne er på et overraskende højt niveau. Affjedringen er bedre end i udgaven med det store batteri, og i byen brillerer ID.3 med en rekord-lille venderadius, hvilket er rart både ved u-vendinger og manøvrer i p-huse.
Noter fra testblokken:
+ Meget rummelig kabine.
+ Støjsvag bil.
+ Meget lille venderadius.
– Det kræver mange tryk på skærmen for at slå vognbaneassistenten til og fra.
– Skærmen er ikke altid lige hurtig, når man skal skifte menuer.
– Ingen mulighed for at montere et anhængertræk på bilen (fås med trækkrog til cykelholder og lignende).
Den store skærm i midten er avanceret og indeholder et hav af funktioner, herunder indbygget navigationsanlæg, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt DAB-radio og styring af alle bilens funktioner. Men skærmen er til tider langsom om at skifte mellem funktionerne, ligesom man til tider skal ind i mange undermenuer blot for at slå f.eks. vognbaneassistenten til og fra. Det kan helt klart gøres bedre!
Men samlet set byder VW ID.3 alligevel på så mange positive egenskaber, at den uden problemer fremstår som det bedste køb blandt elbiler i 250.000 kr.’s-klassen.
Hvor lang rækkevidde har VW ID.3?
På motorvejen kørte vi 275 km i sommervejr med konstant 110 km/t., før batteriet løb tør. Det er flot, og ikke langt fra de 310 km vi kørte med ID.3 med det store batteri, som vel at mærke blev målt i noget koldere vejr. På den måde er denne udgave af VW ID.3 den elbil i denne prisklasse med den bedste rækkevidde, og en af grundene til, at vi peger på netop denne bil som det bedste køb i denne klasse.