VW ID.3 – Mere lækker og mere effektiv
Motors vurdering
VW ID.3
- Udstyr
- Rækkevidde
- Pladsforhold
- Grynet bakkamera
- Langsom opstart af mobilapps
- Ikke tre års garanti
- Ingen trækkrog
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 82/77 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.953 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum385 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde557 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batterigaranti: 8 år/160.000 km
-
MålL:426 cm B:181 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
- Målt rækkevidde 465 km
Alle bilmærker optimerer løbende deres modeller, og det er især sket her med faceliftet af VW ID.3. Udvendigt er den nemmest at genkende på frontklappen, der nu er helt i metal og uden forgængerens plastpanel langs forruden.
Inde i kabinen er der sket en markant opgradering af materialekvaliteten, et kritikpunkt som VW har lyttet til. Før føltes den lidt skrabet og passede ikke rigtigt til mærkets tidligere modeller i den dyre klasse. Softwaren i skærmene er også opdateret, men som altid er der ting, der kunne være endnu bedre.
VW har også optimeret rækkevidden på topmodellen, der nu hedder Pro S. I forhold til basismodellen får man et batteri på 77 kWh i stedet for 58 kWh netto, og dermed kører den med sine 557 km så langt, at rækkeviddeangst bør være et ord til historiebøgerne og ikke ordbogen.
Hvor langt kører VW ID.3 Pro S?
Når man vælger en elbil med det største tilgængelige batteri, må formålet være så lang rækkevidde som muligt. Her rammer FDMs motorvejstest med 110 km/t. plet, for det er på langture ved høj fart, man får brug kilometerne.
Vi kørte 465 km ved 20 grader, og det svarer til en vinterrækkevidde ved 0 grader på 385 km. På grund af bilens høje statur burde effektiviteten ikke være speciel høj, men her overraskede ID.3 os. Det er ganske enkelt imponerende langt, og effektiviteten på 6,0 km pr. kWh hører til blandt de bedste elbiler.
Derefter satte vi den til lynladning, og her skal man være opmærksom på, at modellen kan lade med op til 170 kW. Det kan man gøre flere steder, men f.eks. kan du hos Clever være uheldig at dele et ladestik med en anden elbil, og så kan du maksimalt lade med 150 kW. Det skete for os, og den ladede med det samme med 150 kW som forventet.
Vi måtte derfor tømme batteriet for strøm igen, så vi kunne teste en optimal opladning. På 15 minutter fik vi der tilføjet 215 km (36 kWh), og efter en halv time blev der tilføjet 350 km (59 kWh). Det er ikke de bedste resultater, vi har målt, men absolut godkendt.
Med en halv times pause kan man altså køre over 700 km på motorvej, hvis man starter med en fuldt opladt bil. Det skulle nok kunne klare de flestes behov.
Hvordan kører VW ID.3 Pro S?
Topmodellen Pro S er som skabt til langture og pendlere, og her er særligt affjedringskomforten og siddepositionen rigtig god takket være de eljusterbare ergonomiske sæder med massage, der er standard på Pro S-versionen. Testbilen havde fået et par krydser på ekstraudstyrslisten, som vi også vil anbefale. Der er to pakker, Assistentpakke Plus (8.600 kr.) og Interiørpakke Style Black (7.200 kr.), som til sammen bl.a. omfatter headup-display, ambientebelysning og VW’s adaptive styring med pulsføler i rattet.
Det første og især det sidste er essentielt aflastende udstyr for føreren på langtur. Så er formålet at pendle i en ID.3 Pro S, vil vi anbefale, at man tilkøber disse udstyrspakker for at gøre bilen komplet. Det gælder især den adaptive styring, der fungerer ganske fremragende, og i den grad er en aflastning for chaufføren.
Generelt kører ID.3 godt, men testbilen var udstyret med en adaptiv undervogn, hvor især komfortindstillingen passer godt til bilen. Desværre koster den adaptive undervogn 23.000 kr. for en udvidet eksteriørpakke, der inkluderer adaptive LED-forlygter, men har du ikke det ønske, er prisen til den høje side.
Hvor stor er VW ID.3?
ID.3 er en bil i mellemklassen, men i forhold til den velkendte Golf-model, er der mere højde på karosseriet, og man sidder højere oppe. Det giver lidt SUV-fornemmelse, og om ikke andet en noget mere behagelig indstigningshøjde end konkurrenter i klassen som f.eks. Renault Megane.
Batteriet i vognbunden gør, at man på bagsædet sidder med lidt dårlig lårstøtte, men knæpladsen i forhold til forsædet er blandt de bedste i klassen. Til gengæld er der kun fire pladser som standard i topmodellen. VW siger, at det senere bliver muligt at tilvælge fem pladser, men indtil videre er det kun muligt på ID.3 Pro, da det mindre og dermed lettere batteri giver plads til en passager ekstra.
Bagagerummet er fortsat på 385 liter, men nu kan man købe en variabel bagagerumsbund til 700 kr. Det gør læsning af bagagerummet lidt lettere. Et minus ved modellen er, at den ikke må trække noget. På den mindre Pro-udgave kan man tilkøbe en cykelholderforberedelse til 5.500 kr., men det gælder ikke for Pro S.
Skal man vælge VW ID.3 Pro S?
VW har forsøgt at holde deres priser i ro, og har derfor ikke sænket dem markant efter Teslas prisbombe i januar. For ID.3 betyder det, at VW p.t. har en kampagne kørende, hvor du får en assistentpakke til 11.000 kr. med i købet. Det gør prisen på 360.000 kr. lidt lettere at overkomme.
Billige vil elbiler aldrig være, når deres batterier er så store som i ID.3 Pro S. Vil du spare lidt, så findes modellen i en version med mindre batteri og en rækkevidde, som officielt er godt 130 km kortere. Du sparer umiddelbart 40.000 kr., og det vil være et bedre valg for mange bilister.
Dog ikke for dem, som skal køre langt. For dem vil topmodellen være at foretrække. Lang rækkevidde og ikke mindst en markant hurtigere ladning, når du virkelig presser batteripakken, gør den til et meget spændende valg på bilmarkedet lige nu. Men husk at sætte lidt krydser for at få den optimale oplevelse.
((27/9: Ved en fejl havde vi oprindeligt givet bilen 4 stjerner her i web-udgaven. Det er rettet til 5 stjerner ligesom i magasinet. Red.))
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.