Motor mener:
Accelerationen i MG 4 Xpower er bombastisk, men modellen med længere rækkevidde til 300.000 kr. er den reelle bombe på elbilsmarkedet.
AMAGER MG 4 fik en bumlet start herhjemme. Første indtryk var meget positivt, og dengang var priserne stærke, men da vi fik bilerne til test, viste bilens svage sider sig.
Nogle af dem har MG nu fikset i den årlige opdatering af modellen. Blandt andet er der nu tre hovedstøtter ved bagsædet og mere vigtigt: en vinduesvisker til bagruden!
I samme ombæring kommer der to nye varianter, en til dem som vil have eksplosiv acceleration og mere interessant en til dem, som ønsker længere rækkevidde.
Navnene er henholdsvis Xpower for modellen med 435 hk og det mindre opfindsomme Extended Range for modellen med en længere rækkevidde på 520 km.
Mere interessant er priserne, der nærmest fremstår som slagtilbud. For prisen er den samme på begge modeller og er blot på 300.000 kr. Det må være første gang en bil, der accelerer til 100 km/t. på 3.8 sekunder, kan købes til den pris i Danmark. I forhold til MG 4 Extended Range koster den langtrækkende version af VW ID.3 60.000 kr. mere.
Hvor langt kører MG 4 Extended Range?
Vi venter med accelerationsmonsteret og begynder i den længere rækkende-model. Batteriet er vokset til 74 kWh netto (77 kWh brutto), og dermed er batteriet 12 kWh større end i Luxury, der er den hidtil mest sælgende model.
Dermed stiger den officielle rækkevidde fra 435 til 520 km. Det er en flot rækkevidde, men ikke umiddelbart imponerende effektivitet i forhold til bilens størrelse.
Under præsentationen fik vi ikke mulighed for at lave en rækkeviddemåling, den kommer vi tilbage til, når vi får bilen til test. Det, vi kan fastslå, er, at det større batteri ikke påvirker pladsforholdene i bilen. Der er dermed ligeså god benplads på bagsædet, og man sidder på samme måde som i den almindelige MG 4.
Det er ærgerligt, at forbedringerne ikke også rakte til sæderne. Man sidder fortsat ikke specielt godt i sæderne. Og når man laver en bil med meget lang rækkevidde, så kunne man godt ønske sig bedre komfort i sæderne.
Mere kritisk er det, at køreassistenterne ikke er opdateret i forbindelse med faceliftet. Det er især interessant for denne model med lang rækkevidde, fordi den adaptive fartpilot og tilhørende adaptive styring skulle aflaste føreren. Men den fungerer så mangelfuldt og i nogle situationer så farligt, at vi ikke anbefaler at bruge den.
Et større batteri koster mere vægt, det er helt konkret 75 kg, og dermed har MG også opgraderet motoren for mere end at kompensere. I Extended Range får man baghjulstræk med 245 hk og 350 Nm, hvilket er markant kraftigere end Luxury-modellen og forbedrer samtidig accelerationstiden til 100 km/t. fra 7.9 til 6.5 sekunder. Det er på kanten til at være for meget af det gode, men accelerationen er heldigvis nem at dosere, så den ikke føles eksplosiv.
Hvordan kører MG 4 Xpower?
GTI-modellen kaldet Xpower accelererer derimod helt vildt - især i sport, hvor firehjulstrækket er permanent. Normalt kører den med baghjulstræk og har 231 hk til rådighed. På to tiendedele af et sekund kan en friløbskobling på forreste aksel aktivere den forreste motor, og så er der 435 hk til rådighed akkompagneret af et vildt bundtræk på 600 Nm.
Affjedringen er strammet op, krængningsstabilisatorerne tykkere og godt for det. For når alle kræfter slippes fri, flyver bilen nærmest afsted. MG 4 Xpower føles som en ekstrem lommeraket. Den er hurtigere end alle Porsches indgangsmodeller og endda også hurtigere end nogle af Porsches topmodeller.
Men en GTI-model handler om andet en acceleration, og her har MG 4 gode kort på hånden. Generelt kører modellerne meget adræt og med god føling. Men det er som om de ekstra kræfter overtager den delikate køreoplevelse.
Nu, hvor accelerationen er ekstrem, mærkes det, at styretøjet ikke er helt fintfølende. Det savner lidt indlevelse i forhold til sportslige modeller. Det samme gør sig gældende for bremserne. Selvom de er opgraderet, og bilen kan bremse på 34 meter fra 100 km/t., føles de mere trygge end sportslige.
Det skyldes, at MG 4 kører uden direkte forbindelse mellem bremsepedal og bremser, fordi den også bruger elmotoren til at bremse med. Det betyder, at du ikke kan føle bremsetrykket i selve pedalen, det er en petitesse, men kan være afgørende for de mest køreglade bilkøbere.
Xpower har også en ekstra knap i menuen på trykskærmen. Track Mode er et program, der logger, hvad bilen gør, og bruger du den på en racerbane til en trackday, kan du se omgangstider samt en grafisk visning af hastighed, g-kræfter i svingene samt positionen af både speeder og bremsepedal. Det rammer plet lige i målgruppen, uanset om de får brugt det eller ej.
Forbedringer og fejl på MG 4 modelår 2024
Generelt har MG givet et lille løft til skærmmenuen på modellen. Det er især klimaanlægget, der har fået en ny visning, hvor de digitale knapper er blevet større, så de er nemmere at se og ramme under kørslen. Der er også kommet en tredje hovedstøtte ved bagsædet. Den sidder desværre lidt højt, så den hæmmer udsynet bagud.
Udsynet er til gengæld hjulpet af en ny bagrudevisker, som giver tiltrængt rensning, især i den våde sæson. Nyt er også et såkaldt et-pedals program. Det virker udmærket, men kan dog ikke tilgås direkte. men skal vælges på trykskærmen.
Manglerne på MG 4 finder du i vores anmeldelser af både basismodellen Nordic Edition og Luxury. Og blandt de mere kritiske, er der som beskrevet ovenfor ikke ændringer til assistentsystemet. Tilsvarende er der heller ikke ændret på, at bilen har vilkårlig opstartshastighed. Altså tiden fra man træder ind i bilen, til den kan sættes i gear, varierer. Det er som om, de heller ikke rigtigt har styr på den del af softwaren endnu.
Hvad koster MG 4?
De to nye topmodeller koster eksakt 299.999 kr., og det er en meget stærk pris, både for den sportslige Xpower og den mere pendervenlige Extended Range. Merprisen i forhold til Luxury-modellen er blot 20.000 kr., og med mindre rækkevidde og færre hestekræfter er den tæt på at være overflødig.
Basismodellen MG 4 Nordic Edition er nu sat ned til 229.999 kr. Det gør den til en af markedets billigste elbiler. Men den har blot en rækkevidde på 350 km, har ikke navigationsanlæg, bakkamera og mere kritisk kan den kun lade på en fase, så det gør den mindre attraktiv end konkurrenter som BYD Dolphin.
Men er målet at købe en voldsom acceleration eller lang rækkevidde til få penge, har MG to gode bud i MG 4 Xpower og Extended Range.
Overvejer du privatleasing, så tilbyder MG leasing af Nordic Edition fra 9.995 kr. i udbetaling og 2.995 kr. om måneden for en aftale over tre år og med 15.000 km om året. Vil du opgradere til topmodellerne Extended Range eller Xpower stiger udbetalingen til 19.999 kr., og den månedlige ydelse til henholdsvis 3.495 og 3.995 kr.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.