VW ID.4 GTX set forfra, mens den kører på landevej
Biltest

VW ID.4 GTX – Populær SUV med sportsligt look

Topudgaven af VW ID.4 byder sig til med lækre detaljer, firehjulstræk og masser af udstyr. Det gør den ikke til en GTI-sportsvogn, men man får en god oplevelse til prisen.
VW ID.4 GTX set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

VW ID.4

El
429.995 kr.
  • Udstyr
  • Brugsværdi
  • Komfort
  • Dørhåndtag
  • Ratknapper
  • Ingen justerbar undervogn
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    340 hk
  • Moment
    679 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.313 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    543 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    515 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:458 cm B:185 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 430 km

Sikkerhed

2021
Luk

Den dyreste udgave af VW ID.4 hedder GTX. Og selvom navnet smager lidt af de traditionelle bilers GTI-betegnelse, er det ikke en rendyrket sportsudgave. I stedet er der tale om en vældig fin udstyrsvariant, hvor der er sat fokus på sportslige detaljer og en god mængde lækkert udstyr.

Det kan tilsammen skabe illusionen om, at VW ID.4 er en særlig sportslig elbil. F.eks. er der sportssæder og sportsrat med røde syninger, lækre detaljer ved instrumentbordet og masser af udstyr, der kan tilfredsstille dem, der søger mest muligt af det hele.

Prisen er 430.000 kr., og dermed koster denne GTX-udgave omkring 130.000 kr. mere end den billigste VW ID.4, der dog også virker noget tam sammenlignet med denne GTX.

For merprisen får man på udstyrssiden først og fremmest tofarvet lakering, store 20-tommerhjul, eljusterbare alcantara-sportssæder med massage, headup-display, Harman Kardon-lydsystem og nogle helt fantastiske LED-matrix-forlygter.

Førerplads i en VW ID.4 GTX
Førerpladsen er lækkert udformet med røde syninger på instrumentbord, rat, sæder og dørsider. I forruden er der et headup-display som en del af standardudstyret.

Hvordan kører VW ID.4 GTX?

Netop vores testbil virker dog ikke helt så helstøbt i sin grå lak, som de rødfarvede versioner vi har set, hvor de røde syninger i interiøret bedre matcher den røde lak med det sorte tag, der dog koster 2.400 kr. ekstra.

På tekniksiden skiller GTX sig ud på grund af bilens firehjulstræk med to elmotorer, der tilsammen yder 340 hk. De mange kræfter bevirker, at køreegenskaberne naturligvis aldrig bliver kedelige – 0 til 100 km/t klares således på 5,4 sekunder. Og med firehjulstrækket kan denne ID.4 en del mere end de fleste elbiler.

Det er dog ikke så meget, at man ligefrem sidder tilbage med en oplevelse af, at ID.4 GTX ligefrem er en sportslig bil. Hertil er styretøjet for upræcist, og så savner vi helt klart muligheden for at kunne justere undervognen fra at være komfortabel til at være hård og sportslig.

Den mulighed findes dog, men den koster 17.500 kr. ekstra. At dette ikke er standard, vidner om, at VW ikke har haft til hensigt at gøre GTX til en egentlig sportslig bil. Men det gør ikke så meget, medmindre det netop var det, man kom efter. For man sidder stadig tilbage med en oplevelse af en velbygget, veludstyret og velkørende elbil, hvor der er en fin balance mellem prisen, og det man får.

Designdetalje på rattet i en VW ID.4 GTX
Rattet har foruden de røde syninger også et GTX-mærke i bunden. Det giver bilen en særlig udstråling.

Hvor langt kører VW ID.4 GTX?

I lighed med de fleste udgaver af VW ID.4 er denne GTX udstyret med fabrikkens største batteri på 82 kWh brutto og 77 kWh netto. Den officielle rækkevidde er på 515 km, og baseret på vores målinger anslår vi rækkevidden om sommeren til at være på 430 km, hvis man kører konstant på motorvej med 110 km/t.

Det modsvarer en tilsvarende rækkevidde om vinteren ved nul grader på i omegnen af 350 km. Det er ikke voldsomme præstationer, men afspejler meget godt den forskel, vi almindeligvis oplever mellem de officielle rækkeviddetal for elbiler, og det vi kan opnå i praksis ved motorvejskørsel.

Når der igen skal strøm på batteriet, foregår det med op til 175 kW, når man er på farten. Det er en fin værdi, der tillader, at man får tilført omkring 350 km kørsel på en halv time. Hjemme kan bilen oplades med tre faser og 11 kW, og det medfører en ladetid på ca. otte timer, hvis batteriet er helt tømt for energi.

Bagsæde i en VW ID.4 GTX
Også bagsædet er beklædt med alcantara og har røde syninger. Pladsen er generøs, og det helt flade gulv gør ind- og udstigninger let, uanset hvilken side af bilen man skal ind og ud af.

Noter fra testblokken

Ved vores test af bilen blev vi – som altid hos VW – glade for Travel Assist, der kombinerer den adaptive fartpilot med en vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen. Den fungerer rigtig godt, og den er let at betjene via knapperne på rattet, der stadig er lidt for følsomme, selvom de er blevet en smule bedre, end da vi første gang kørte i en VW ID.4.

Man kan endda vælge at lade indstillingen for fartpiloten følge den officielle hastighedsgrænse, og det virker ret godt de fleste steder, hvor bilen selv sætter farten ned til 50 km/t, før man kører ind i en landsby, ligesom den løbende justerer farten efter både de lokale hastighedstavler og vejens forløb.

Der er dog stadig situationer, hvor bilen gætter forkert eller forvirres af den til tider mangelfulde skiltning, vi har i Danmark, og så må man naturligvis selv gribe ind. Vi var også ret vilde med musikanlægget, forlygterne og de lækre forsæder med indbygget massage.

Bagagerum med blå kuffert i en VW ID.4 GTX
Bagagerummet rummer 543 liter og virker rummeligt. Der er plads til ladekablet under gulvet, men det er lidt besværligt at få plads, hvorfor det ofte ender med, at det ligger og flyder i bagagerummet. En egentlig frunk fortil havde været rart.

På minussiden har vi noteret os de til tider lidt besværlige dørhåndtag, der er elektro-mekaniske, men som bare ikke virker lige så godt som de rent mekaniske i f.eks. VW ID.3. Vi var helle ikke vilde med, at ladekablet ofte skal ligge og flyde i bagagerummet, idet der ikke er en frunk fortil, hvor det kan placeres for sig selv.

Og så blev vi aldrig helt vilde med forsædernes indbyggede hovedstøtter, der ikke kan justeres.

Alt i alt står vi dog tilbage med en samlet meget positiv oplevelse af bilen, og vi uddeler derfor fem fine stjerner for en bil, der giver mere, end det man ville forvente i denne prisklasse.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her