VW T-Roc Cabriolet set forfra
Biltest

VW T-Roc Cabriolet – Dyre åbne bildrømme

Cabrioletudgaven af VW T-Roc er et smart kryds mellem den åbne bil og tidens hotte SUV’er. Men det åbne tag koster både brugsværdi og en del penge.
VW T-Roc Cabriolet set bagfra

Motors vurdering

VW T-Roc Cabriolet

15,4 km/l
Benzin
469.995 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Vindstille kabine
  • Adgangsforhold
  • Tilkobling i 1. gear
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    149 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.384 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:427 cm B:182 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,50 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

I bilens barndom havde bilerne slet ikke et tag. Men i dag findes der trods rekordmange bilmodeller kun ganske få åbne biler. En af de få er cabrioletudgaven af VW T-Roc, der netop har fået et mindre facelift.

Ligesom den almindelige T-Roc består faceliftet primært af en opgraderet kvalitetsfornemmelse i kabinen, så den nu føles lækker. Helt på sin plads, når prissedlen runder en halv million.

Cabrioleten har kun fire pladser, men når taget er nede, er der reelt kun plads til to. For der er så meget turbulens i kabinen, at man helst vil køre med windbreakeren monteret over bagsædet. Den er til gengæld så effektiv, at man selv ved motorvejshastigheder kan køre med taget nede, for man sidder nemlig godt i læ for vinden.

Her hjælper bilens SUV-former til med den relativt høje taglinje, selvom den faktisk er fem cm lavere end den traditionelle T-Roc. Kalechen kan betjenes elektrisk op til 30 km/t., men når den er oppe, er udsynet ikke særlig godt skråt bagud. Heldigvis er der ret store sideruder.    

Kalechen lægger sig bag bagsæderne og hen over bagagerummet.
Kalechen lægger sig bag bagsæderne og hen over bagagerummet. Det betyder, at selve bagklapsåbningen er ganske lille.

Hvor god plads er der i VW T-Roc Cabriolet?

Windbreakeren kan ligge under bagagerumsgulvet, så den altid er med. Selve bagagerummet er skrumpet fra 445 til 280 liter pga. kalechen.

Er der behov for mere plads, kan bagsæderne lægges ned, men hullet mellem kabinen og bagagerummet er ikke stort. Bagklappen er heller ikke stor, fordi bagagerummet er placeret under selve kalechen.

Nu vi er ved det praktiske, så er benpladsen på bagsædet endnu mindre imponerende, end den er i den almindelige T-Roc. Og adgangen foregår gennem fordørene, da modellen kun har to døre. De er derfor længere, hvilket igen gør det lidt svært at komme ind i bilen på trange p-pladser.

Adgangen til bagsæderne er ikke optimal, det samme gælder pladsforholdene.
Adgangen til bagsæderne er ikke optimal, det samme gælder pladsforholdene. Knapperne til betjening af kalechen er ved siden af kopholderne lige bag gearvælgeren.

Hvordan kører VW T-Roc Cabriolet?

Cabrioleter er ikke skabt til at være praktiske, men til at begejstre, og den åbne køreglæde er i den grad til stede i T-Roc Cabriolet.

Det kan forekomme lidt bizart at lave en cabrioletudgave af en SUV, men du får en nemmere indstigning og samtidig bedre beskyttelse for fartvinden. Og selvom høje biler er mindre dynamiske, kalder en cabriolet mere på adstadig fremfærd end racerkørsel.

Merprisen på 75.000 kr. synes rimelig, selvom en bil til en halv million kr. i denne klasse dårligt kan betegnes som et slagtilbud.

 

Er du vild med biler?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om biltests, bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve