Volvo S60 - udvandret svensker

S60 er den første Volvo, der bygges i USA. Den har lagt sig amerikanske vaner til, og det er ikke dårligt. Men nogen nordisk bil kan man ikke kalde den.

Volvo S60 forfra
Fotograf:

Foto

Volvo
Forpremiere

Man skal holde tungen lige i munden: Svenske Volvo er opkøbt af kinesiske Geely. En del af produktionen er flyttet til først Kina og nu også USA. Man kan derfor med rette spørge sig selv, om Volvo stadig er svensk?

Motor mener

S60 indeholder alle de klassiske Volvo-dyder som høj sikkerhed, gode køreegenskaber og smarte løsninger. Men designet har stjålet noget af bilens brugsværdi.

Svaret er et både og. For Volvo holder i høj grad fast i den svenske tradition for et meget højt sikkerhedsniveau, og ser man på indretningen og de udvendige linjer, er der i allerhøjeste grad tale om et skandinavisk design. Særligt de udvendige linjer imponerer og er givetvis med til at skabe den enorme succes, som Volvo oplever i disse år.

Læs også: Motors test af Audi A6

Men Volvo har heldigvis også bevæget sig ud af de svenske skove, og det har kastet nye ambitioner af sig indenfor f.eks. miljø, og den del vil præge det svenske mærke i de kommende år. Derudover er der kommet en amerikansk påvirkning i netop S60, der således hverken fås med manuelt gear eller dieselmotor.

Volvo S60 kabine
Instrumentbordet er den kendte Volvo-løsning med en stor lodret skærm i midten og et digitalt cockpit. Materialerne er lækre og designet i skandinavisk stil.

Fokus på miljøet

Fremtidens biler skal være miljøvenlige, og meget kan man sige om Volvo, men at betegne mærkets hidtidige kurs som miljøvenlig, er nok at stramme den. Men det ændrer sig nu, og den nye Volvo S60 viser det første billede af den nye verden.

Dieselmotoren er erstattet med hele to udgaver med både benzin- og eldrift. Dermed bevæger Volvo sig ind på det grønne marked, og det er godt.

Læs også: Motors test af Volvo V60

Alle udgaver har endvidere partikelfilter til benzinmotorerne, og med en særlig indstilling kan man gøre bilen til en ren elbil, der kan køre op til 50 km uden at starte benzinmotoren. Det gør Volvo S60 til en af de mest miljøvenlige biler i sin klasse.

Volvo S60 bagsæder
Bagsædet er flot indrettet, men pladsen er en smule kneben ved knæ og loft. Det sidste gælder særligt i versioner med glastag.

Flot indretning

Bag rattet i Volvo S60 møder man det efterhånden velkendte Volvo-look, der omfatter en stor lodretstående skærm i midterkonsollen, og et digitalt instrumenthus. Materialevalget er nydeligt med træpaneler af det, Volvo kalder „svensk drivtømmer“.

Sæderne er på sædvanlig vis yderst behagelige at sidde i, og betjeningen af bilen er enkel, når man først har forstået logikken i skærmens menuer.

Læs også: Motors test af VW Passat - firmabilernes evergreen

Ved bagsædet er der også flotte materialer, men man sidder ret lavt, og pladsen er lidt kneben ved både knæ og loftshøjde. Har man brug for denne plads til daglig, vil vi klart anbefale en Volvo V60, der er markant bedre på dette felt.

Det samme gælder bagagerummet. I S60 er det litermæssigt ok, men adgangen er besværliggjort gennem den lille bagklap, og det kan til tider være et problem. Volvo S60 er derfor mest for dem, der ønsker et flot design, meget fine køreegenskaber og avanceret, grøn teknik.

Volvo S60 gear
Motoren er en toliters benziner med turbolader og kompressor (T8) eller blot turbolader (T6). Alle udgaver har et ottetrins automatgear.

Skarpe køreegenskaber

Den nye S60 lægger sig grundlæggende i det spor, vi har set med søsterbilen V60, som er en stationcar. Men sedanudgaven har alligevel fået trimmet undervognen, så den føles mere sportslig i sin fremtoning.

Med meget harmoniske forhold mellem længde, bredde og vægt, oplever vi faktisk den firedørs S60 som den mest velkørende Volvo i øjeblikket. Den styrer fremragende, har en god affjedring og kører i det hele taget rigtig godt.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Vi har prøvet T8-udgaven, som er en udgave med en benzinmotor, der trækker på forhjulene, og en elmotor, der trækker på baghjulene. Mellem de to forstole er batterierne placeret tæt på vejbanen og uden at genere pladsen i bagagerummet.

Batteriet er af litium-ion typen med en effekt på 10,4 kWh, og det kan lades op på tre timer med en 16 Ampere-hjemmelader.

Volvo S60 fra siden
Volvo S60 er en firedørs sedan bygget på samme skelet som søsterbilen, stationcaren V60. Den nye sedan kommer i to plugin-udgaver, hvor en elmotor trækker på baghjulene, og en benzinmotor driver forhjulene. De to motorer kan køre hver for sig eller samtidigt.

Kører op til 50 km på strøm

Fuldt opladet kører bilen afsted med eldrift alene, og man skal køre over 130 km/t., før benzinmotoren går i gang. Det giver en rolig og smidig kørsel, hvor man særligt nyder det lave støjniveau.

Når strømmen er opbrugt efter 40-50 km, starter benzinmotoren, og man kører nu, som om det var en almindelig hybridbil. Det betyder, at motoren stadig slukker ved høj fart, hvis vejen f.eks. går ned ad bakke, og når man kører hen mod et rødt trafiklys. Det sænker benzinforbruget og øger komforten.

Meget kan man sige om Volvo, men at betegne mærkets hidtidige kurs som miljøvenlig, er nok at stramme den. Men det ændrer sig nu.

Der er altid strøm nok på batteriet til, at man kan træde speederen i bund og få assistance fra begge motorer, og så går det stærkt, og bilen trækker på alle fire hjul! Dette er en meget vellykket konstruktion, og man skal derfor vælge enten denne T8 eller den knap så kraftige T6 Twin Engine, hvis man vil have en af de bedste udgaver af den nye S60.

Priserne er endnu ukendte, men de vil nok lægge sig ret tæt på dem, vi kender fra V60. Det betyder, at en S60 T6 Twin Engine vil koste omkring 725.000 kr., og en T8 vil koste omtrent 825.000 kr. En høj pris, der skyldes, at S60 kun kommer i topudgaverne Inscription og R-Design, som koster det samme.

Den nye Volvo S60 kommer til Danmark til foråret, og priserne er endnu ukendte.

Volvo S60 forfra

Volvo S60

52,6 km/l
Benzin/el
825.000 kr.
  • Indretning
  • Motor
  • Sikkerhed
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    44 g/km
  • Effekt
    303 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.020 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    442 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 2 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:143 cm
Luk