Mazda 3 - en ener

Fjerde generation af Mazda 3 byder på ny teknik, markant design og masser af avanceret udstyr – som standard. Bilen udgør en flot pakke, men er også lidt af en egoistbil.

Mazda 3 har frækt design set forfra
Forpremiere

Motor mener

Mazda 3 er en lille perle for dem, der holder af design, køreglæde og teknik - og det tætteste, Japan for tiden kommer på en premiummodel. Prisen er fin, men en optimal familiebil er den ikke.

LISSABON. Mazda holder fanen højt og fortsætter sin stil med at tilbyde anderledes designede, køreglade og højtudstyrede biler med masser af sikkerhedsudstyr og anden fancy teknik.

Den nye Mazda 3 – den fjerde i rækken siden 2003 – er første model på en helt ny teknologisk platform. Det festligholder Mazda med et design, der virkelig skiller sig ud. Det gælder særligt den femdørs, som Motor har set nærmere på ved europalanceringen.

Det er en bil med meget emotionel formgivning – flydende linjer og reflekterende overflader overalt – og særligt bagpartiet skal nok dele vandene. Men Mazda er et lille mærke og behøver ikke please alle.

Mazda 3 har en lækker kabine
Kabinen ser flot ud med rene linjer uden for mange effekter og udstrakt brug af kunstlæder på instrumentbord m.m. Det er ikke helt ubegrundet, når Mazda bl.a. ser VW Golf og Audi A3 som konkurrenter.

Nem og sikker at betjene

„Jeg er mig selv“-designet fortsætter i kabinen, der ser flot ud med de rene linjer uden for mange effekter og udstrakt brug af kunstlæder på instrumentbord m.m. Det er ikke helt ubegrundet, når Mazda bl.a. ser VW Golf og Audi A3 som konkurrenter. Kabinen er dog temmelig mørk, sort loft gør det ikke bedre, og ruderne hele vejen rundt er små. Det giver ikke noget godt udsyn, og bidrager til følelsen af en mørk kabine. 

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Bilen betjenes på ægte Mazda-manér. Klimaanlæg, sædevarme m.m. har rigtige knapper, mens det meste øvrige styres via en stor drejeknap i midterkonsollen og en 8,8-tommers skærm placeret perfekt højt.

Det fungerer fremragende – særligt fordi det nemmere lader sig gøre at betjene bilen uden at fjerne blikket meget fra vejen, end når en bil har trykskærm. Det har Mazda i øvrigt helt forladt nu, til dels fordi skærmen sidder for langt væk til at kunne nås.

Mazda 3 har fået digitalt speedometer i midten
Hovedinstrumentet er nu digitalt og kan vise flere typer oplysninger. Sideinstrumenterne er analoge, så Mazda er ikke gået hele vejen. Men pænt ser det ud.

Mazda 3 holder øje med dig

Instrumenthuset er blevet delvist digitalt, idet hovedinstrumentet med det dejlig tydelige speedometer er elektronisk. Derudover har Mazda 3 helt usædvanligt headup-display i alle udgaver, endda af den „ægte“ slags, der vises på forruden. Det kan vise ganske mange informationer, og man kan til dels sortere i, hvad der skal vises.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Usædvanligt er også muligheden for en uopmærksomhedsalarm – ikke bare en advarsel mod døsighed. To kameraer, det ene infrarødt, holder skarpt øje med føreren. Viser han eller hun tegn på at være døsig eller kikker meget væk fra kørebanen – måske ned på en telefon – giver bilen ikke bare en advarsel. Det strammer også op på sikkerheden ved, at de aktive sikkerhedssystemer virker hurtigere og tidligere.

Det har ikke været muligt for Motor at afprøve værdien af denne sikkerhedsfunktion. Men Mazda forsikrer, at oplysninger om uopmærksomhed og kompromitterende billeder ikke deles med nogen … 

Mazda 3 kommer med det gamle automatgear
Automatgearet er kun med seks trin og fra den gamle model og dermed uden elektronisk betjening. Det fås til både benzin og diesel for 22.000 kr.

Masser af udstyr

Sæderne er rigtig gode, mens fralægningspladsen er skidt, i hvert fald til mindre ting som telefon, nøgler m.v. Og jo, bagpartiet stjæler en ustyrlig masse udsyn. Tekniske hjælpemidler råder til dels bod på det.

Mazda 3 er nu som før lidt af en egoistbil.

Standardudstyret er usædvanligt og usædvanligt højt. Alle versioner har LED-forlygter (og -baglygter), ægte headup-display, indbygget navigation, adaptiv fartpilot, nøglefri start/stop, blindvinkeladvarsel, avanceret nødbremse, knæairbag, vognbaneassistent, 8,8 tommer skærm, delvist digitalt instrumenthus og DAB-radio med otte højttalere.

Sprinklerdyserne sidder på selve viskerarmene – en elegant detalje, der viser at Mazda er meget tæt på premiummærkerne. Det er også muligt at få varmetråde til viskernes hvileposition.

Alle udgaver af Mazda 3 har headup-display
Headup-displayet er tydeligt og er standard i alle versioner. Der er også plads til fyldige navigationsoplysninger.

Advarer mod tværgående trafik

Selvom grundmodellen, nu kaldet Sense, er flot udstyret og fås for rigtig fornuftige 250.000 kr., er der alligevel grund til at se nærmere på de to højere niveauer. Prisspringet er nemlig meget moderat.

Ved at gå ét trin op (Sky, plus 12.000 kr.) får man bl.a. tozoners klimaanlæg i stedet for blot manuel aircondition, og 16-tommerhjul skiftes ud med de mere klædelige på 18 tommer. 12 Bose-højttalere er en interessant nydelse i topmodellen (Cosmo, plus yderligere 25.000 kr.).

Læs også: Motors test af Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line

Andre gode ting i Sky og Cosmo er advarsel mod tværgående trafik både for og bag, varme i rattet, avanceret advarsel mod træthed/uopmærksomhed, elsæder, læderindtræk og semiautomatisk køkørsel.

Kører man ikke i kø, kører 3’eren fornøjeligt. Letkørt, nærværende, men også tyst og komfortabel.

Mazda 3 viser sit rummelige bagagerum
Bagagerummet er på pæne 358 liter, men har også en gevaldig læssekant.

Ny dieselmotor godt valg

Den nye tekniske platform har banet vejen for nye motorer – men indtil videre blot to, en benzin og en diesel.

Benzinmotoren er en 2.0’er med direkte indsprøjtning, cylinderfrakobling og assisterende elmotor (6 kW mildhybrid). Ydelsen er beskedne 122 hk, men motoren er særdeles lydsvag og fremtoningen kultiveret. Trods de mange tekniske raffinementer sætter brændstoføkonomien ingen rekorder – officielt 16,1 km/l og nedefter.

Med 122 hk vil nogle nok kunne savne lidt Mazda-zoom-zoom, mærkets gamle slogan. Sidst på året kommer dog en ny benzinmotor kaldet Skyactiv-X med omkring 180 hk og angiveligt meget lavt brændstofforbrug.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Bemærkelsesværdigt er, at Mazda har udviklet en helt ny dieselmotor. 1.5- og 2.2-motorerne er erstattet af en helt ny 1.8. Også her er ydelsen moderat, 116 hk. Diesellyden høres, men bortset fra det virker den med sine 270 Nm som et mere overbevisende valg til bilen end benzinmotoren.

De ganske store motorer kombineret med moderat ydelse betyder – kombineret med Mazdas ekspertise - at benzinmotoren klarer miljøkravene uden partikelfilter, og dieselmotoren gør det uden Adblue-renseudstyr. Begge dele er usædvanligt.

Bagsæderne er ikke Mazda 3's store force.
Bagsædet i den femdørs lider under den smarte formgivning af bagpartiet.

En rigtig egoistbil

Automatgear (kun med seks trin og fra den gamle model og dermed uden elektronisk betjening) fås til både benzin og diesel for 22.000 kr. Firehjulstræk tilbydes ikke i Danmark.

Mazda 3 er nu som før lidt af en egoistbil. Mens der er fortrinligt på forsæderne, kommer bagsædepassagererne i anden række. Knæ- og benplads er bedre end før og går an. Men loftshøjde og skulderplads er behersket, og kardantunnelen er stor og tager plads fra midterpladsen.

Desuden er det en smule klaustrofobisk at sidde deromme – sideruderne sidder højt, bagpartiet er også meget aflukket, og det sorte loft hjælper heller ikke. Luftdyser er der heller ikke, endsige mulighed for varme i sæderne. Bagagerummet har en pæn størrelse, men også en gevaldig læssekant.

Den femdørs Mazda 3 lanceres primo april, mens sedanen kommer i løbet af maj.