VW T-Cross – den nye folkevogn?

VW T-Cross er baseret på VW Polo, men indeholder meget mere af alt det gode. Det ligner en klokkeklar dansk succes.

VW T-Cross set forfra
Fotograf:

Foto

VW
Forpremiere

Motor mener

Det er en fornøjelse at køre i VW T-Cross. Man sidder godt, bilen er let at komme ind og ud af, og så er udsynet godt hele vejen rundt. Og så er det dejligt at se, at VW har valgt at gøre den store sikkerhedspakke til standard i alle udgaver.

MALLORCA. De høje SUV-biler vælter frem fra stort set alle verdens bilmærker, men ofte til priser, der er svære at fordøje med de høje danske bilafgifter. Men denne gang er der lys forude, for VW har netop lanceret en mini-SUV til en rigtig skarp pris.

VW T-Cross er navnet, og den billigste udgave koster lige under 200.000 kr. Den har faktisk så meget udstyr, at man ikke partout behøver at tilkøbe både det ene og det andet. Sikkerhedsudstyret er således mere omfattende end i en stor BMW, og fleksibiliteten er bedre end i en dyr Volvo.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Alle udgaver af T-Cross har f.eks. adaptiv fartpilot, advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel for bagvedkørende biler, hvis man er ved at bakke. Fleksibiliteten er sikret i alle udgaver i kraft af bl.a. et længdejusterbart bagsæde.

Farverig kabine i VW T-Cross
Instrumentbordet er flot og overskueligt. Digitalt cockpit er en del af en udstyrspakke til 9.000 kr. Så får man også bl.a. nøglefri betjening med i købet. Den store skærm i midten er standard i alle udgaver.

Små, men villige motorer

Åbner bilbudgettet mulighed for det, kan det alligevel være en god ide at steppe en smule op på både motor og udstyr. Billigste version har en trecylindret benzinmotor på 95 hk og manuelt gear, og den kan sikkert tilfredsstille manges behov, så det er ikke her behovet ligger.

Men vi vil anbefale et automatgear til bilen, og det fås kun til den lidt kraftigere udgave med ligeledes en 1.0’er, men med 115 hk. Her kan man tilkøbe et velfungerende syvtrins DSG-gear, der i T-Cross underbygger bilens komfortable opbygning. Merprisen for både en kraftigere motor, automatgearet og et højere udstyrsniveau er 55.000 kr., og de penge er givet godt ud.

Læs også: Motors test af Citroën C5 Aircross

Netop den kombination kørte vi en meget lang testtur i, og det efterlod et indtryk af en godt støjdæmpet bil med overordentlig fin køredynamik og mange indbyggede finesser. Man skal ikke køre mange meter, før man føler, at man aldrig har kørt i andre biler, og det er både afstressende og sikkert.

Leder man efter et par huller i osten, så er det i småtingsafdelingen, de dukker op: Vi savnede ordentlige fartgreb i loftet, så passagererne kan holde sig fast ved hurtig kørsel gennem sving, og vi savnede friskluftdyser til bagsædet. Og så er den hårde plast ved dørsider og instrumentbord ikke på niveau med den mere bløde overflade man møder i f.eks. VW Golf.

Men ingen af disse minusser kan samlet set overskygge det samlede indtryk af en yderst vellykket bilmodel.

Bliv medlem og få Motor

Der er fleksible bagsæder i VW T-Cross
Bagsædet er længdeforskydeligt til gavn for lidt ekstra bagagerumsplads. Man sidder glimrende ved yderpladserne, og udsynet er godt. Vi savner friskluftdyser ved bagsædet.

Rummelig kabine

VW T-Cross er indretningsmæssigt en vellykket familiebil, men kan også bruges til transport af fire voksne på langtur. Det er der egentlig ikke så mange biler, der kan med så god komfort, men T-Cross er altså en af dem. Selv ved bagsædet er der let indstigning, god benplads og loftshøjde samt glimrende udsyn.

Er der behov for at transportere børn, er der er to isofix-beslag ved bagsædet og yderligere et ved forreste passagersæde. Så kan man placere autostole, hvor man vil, uden at man skal kæmpe med seler til fastspænding af autostolen.

Læs også: Motors forpremiere på DS 3

En sjov detalje er også, at man lynhurtigt kan folde bagsædets ryglæn og højre forsædes ryglæn forover, så der skabes et langt lasterum, der kan fragte det meste fra Ikea hjem. Det er en detalje, man uden tvivl vil elske, når man står med behovet.

Bagagerummet rummer mellem 385 og 455 liter, alt efter bagsædets position.

Fleksibelt bagagerum i VW T-Cross
Bagagerummet rummer mellem 385 og 455 liter (alt efter bagsædets position) og er dermed ret rummeligt. Bunden kan placeres i to niveauer, og gulvet bliver dermed næsten plant, når bagsædet vippes forover.

Mange fine detaljer

Selvom T-Cross er en relativ billig SUV, fås den med udstyr, der imponerer. Alle udgaver har en otte-tommers skærm med menuer til styring af bil, radio, telefon og, hvis man tilkøber det, Apple CarPlay og navigationsanlæg.

Selve skærmen er virkelig flot integreret i instrumentbordet og står ikke og stritter på en lidt eftermonteret facon, som vi ser i mange andre biler. Man kan tilkøbe en del udstyrspakker, der til rimelig pris tilbyder udstyr som f.eks. nøglefri betjening af bilen, digitale instrumenter, bakkamera, trådløs opladning af mobiltelefon og indbygget navigationsanlæg.

Smarte VW-modeller skal starte med „T“

Motor spurgte VW’s eksperter, hvorfor bilen hedder T-Cross. Svaret var, at efter lanceringen af Tiguan og Touareg, besluttede man, at alle modeller skulle begynde med T for at skabe ensartethed i navngivningen. Men man løb hurtigt tør for gode navne, og så dukkede den midlertidige løsning op, hvor bilerne internt blot blev kaldt T-et eller andet. Det tog markedsafdelingen til sig, og lancerede først T-Roc og altså nu T-Cross. Men vent ikke på en T-Polo eller T-Golf.

Derudover kan man bestille bilen med valg mellem forskellige designpakker, der både rummer ind- og udvendige detaljer i farver og mønstre. På den måde kan man personalisere sin bil på en måde, der giver bilen et flot udtryk.

Den nye VW T-Cross er i Danmark til april, og det vil ikke undre, hvis den formår at skabe en hype, der minder om det, vi så, da VW Up dukkede op for en del år siden. For danskerne har øjensynligt fået flere penge, er mere villige til at købe nye biler, og så er SUV’erne tilsyneladende kommet for at blive.

VW T-Cross set bagfra

VW T-Cross

17,2 km/l
Benzin
199.989 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Indretning
  • Ingen fartgreb
  • Hård plast
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Moment
    175 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.245 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:411 cm B:178 cm H:158 cm
Luk
VW T-Cross set bagfra

VW T-Cross

17,2 km/l
Benzin
254.989 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Indretning
  • Ingen fartgreb
  • Hård plast
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    140 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.270 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:411 cm B:178 cm H:158 cm
Luk