Citroën C5 Aircross - livsnyderens bilvalg
Motors vurdering
Citroën C5 Aircross
- Indretning
- Siddeposition
- Udstyr
- Startknap
- Knæplads, bag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning129 g/km
-
Effekt181 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart219 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.505 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum580 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:450 cm B:186 cm H:169 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 4,15 kr./km
Her er bilen, der både er en moderne SUV og en praktisk familiebil med plads til autostole, barnevogn og alt det, der følger med. Og så er den tilmed bygget, så komfort for alle bilens passagerer har fortrængt alt, hvad der handler om sportslige køreegenskaber.
I stedet er det familie, hygge, komfort og moderne løsninger, der er i højsædet. Så første del af konklusionen er hurtigt på plads: Er du til en super sportslig og køreglad bil, så kan du godt springe fra her. Men er du mere til de andre, hyggelige egenskaber, så kan du med fordel fortsætte læsningen.
Læs også: Motors test af Peugeot 3008
Citroën er i disse år i gang med en transformation fra et midtersøgende bilmærke til at blive et bilmærke, der – som det også var tilfældet for mere end 25 år siden – skal bygge på grundværdier som unik affjedringskomfort, alternative løsninger i konstruktion og design, og så ikke mindst være en bil for hele familien.
Masser af farver
Den opskrift følger den nye C5 Aircross til punkt og prikke. Designet er tydeligt „Citroënsk“ med en front med to integrerede etager med lygter, grill og det store vinkel-logo, flere smarte kontrastfelter forrest og på siderne, samt de smarte LED-baglygter med indbygget 3D-effekt.
Der er tale om en mellemklasse-SUV med plads til fem, og selvom prislisten endnu ikke er endeligt på plads for det danske marked, ved vi, at priserne begynder ved 270.000 kr. for en udgave med en 1.2-liters benzinmotor med 130 hk og manuelt gear.
En dieseludgave med den nye 1.5-liters motor ligeledes med 130 hk og manuelt gear ventes at koste omtrent det samme, mens denne testede udgave med en 1.6-liters benzinmotor og et moderne otte-trins automatgear ventes at koste 350.000 kr.
Læs også: Motors test af VW Touran
Det er ikke ligefrem foræringspriser, men C5 Aircross havner alligevel i det segment, hvor der sælges mange biler, og hvor der er rigtig god sammenhæng mellem pris og udbytte. På ægte Citroën-manér produceres bilen i 30 forskellige farvekombinationer, hvor syv udvendige farver kombineres med fem forskellige farver af interiør, der tilmed kan udbygges med tre forskellige farvepakker for detaljerne på bilen. På den måde kan man skabe en næsten unik bil, der er let at kende.
Unik affjedring
En helt igennem unik affjedringskarakteristik er det første, man bemærker, når man kører i den nye C5 Aircross, er. Og der skal man altså ikke have kørt mange meter. Bilen nærmest svæver hen over ujævnheder, og når der er tale om store vejbump, underbygger de ekstremt bløde sæder affjedringens komfort.
Det er en meget unik karakter, og den er så speciel, at vi vurderer, at lige præcis denne egenskab får folk til enten at elske bilen eller løbe skrigende væk. Det er naturligvis en smagssag, men Citroën skal have ros for at distancere sig fra de øvrige producenter, og samlet set var det en egenskab ved bilen, som vi godt kunne lide.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai
Affjedringen er ikke baseret på en hydropneumatisk konstruktion som i gamle dage, men derimod en mere traditionel opbygning med skruefjedre og støddæmpere. Hemmeligheden bag den komfortable oplevelse ligger i selve støddæmpernes opbygning, der har flere trin, så den er blød omkring midterstillingen, mens den bliver hård, når den nærmer sig yderpunkterne.
På den måde er der trods alt styr på affjedringen, når hjulene møder store huller eller bump, mens de små bevægelser i hverdagens almindelige kørsel får lov til at bevæge sig mere frit. Sammen med ret bløde fjedre har Citroën derved skabt grundlaget for den bløde og komfortable køreoplevelse.
En rigtig familiebil
Som i næsten alle moderne SUV’er sidder man også højt i C5 Aircross. Det er let at komme ind og ud af bilen, og når man sidder bag rattet, har man et godt udsyn hele vejen rundt. Der er meget fine fralægningspladser rundt om føreren, og i det hele taget hersker en rar og luftig atmosfære.
Ved bagsædet er der gjort meget ud af at skabe en god komfort for børn. Der er tre separate stole, der alle kan køre frem og tilbage efter behov. Sæderyggen kan tilmed justeres i vinklen, så man kan skabe sig en god soveposition på langture.
Læs også: Motors test af Citroën C4 Picasso
For voksne er pladsen ved bagsædet ikke vildt imponerende, og særligt knæpladsen virker kneben, bilens størrelse taget i betragtning. Her er det lidt ærgerligt, at man ikke kan skubbe sæderne længere bagud til fordel for bedre knæplads og lidt mindre bagageplads. Så lige dette skal man huske at afprøve før et eventuelt køb.
Til gengæld er bagagerummet nærmest enormt, og det er på ingen måde et problem at få barnevogn, weekendseng eller lignende med på familieudflugten.
Avancerede hjælpesystemer
Citroën C5 Aircross er nyeste bil fra den franske bilproducent og er samtidig en opvisning i de systemer, vi kan vente os til de øvrige modeller i de kommende år.
Lægger vi ud ved førerpladsen, møder man et digitalt instrumenthus, der kan tilpasses flere designs. Der er derudover en stor skærm i midten, hvor man finder navigationsanlæg, telefonbetjening, lydanlæg med mere. Der er Apple CarPlay, og det er relativt let betjening af varme- og ventilationsanlægget, selvom nogle nok havde foretrukket en mere traditionel knapbetjening. I denne udstyrsversion er der desuden trådløs opladning af mobiltelefonen.
Sikkerhedspakken omfatter en adaptiv fartpilot, der er udbygget med en styrefunktion, der selv fastholder bilen i vognbanen, så føreren blot skal have et let tag om rattet. De funktioner fungerer virkelig godt og er faktisk noget af det bedste, vi har oplevet. Man kan endda selv bestemme, om bilen skal lægge sig midt i vognbanen, eller om den skal placere sig lidt tættere mod højre eller venstre side. Det er knageme godt tænkt.
Udover dette system er der naturligvis en nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere samt en række andre nyttige hjælpesystemer.
Trækker på to hjul
Med den 180 hk kraftige benzinmotor i kombination med automatgearet får man en meget positiv køreoplevelse. Igen er fokus lagt på komforten, og de otte gear sørger hele tiden for at holde omdrejningstallet nede til gavn for en lav motorstøj. Man kan dog skifte gear via skiftegreb på rattet, hvis man kortvarigt bliver ramt af lysten til en mere sportslig kørestil.
Bilen er forhjulstrukken og fås ikke med firehjulstræk. Men man kan tilkøbe en hjælpefunktion, så man på en knap kan indstille, hvilket underlag man kører på. Herved justeres motorstyringen, speederresponsen og anti-spinsystemet, så man f.eks. har lettere ved at sætte i gang på blødt underlag. Den funktion har vi prøvet, og den viste sig at være yderst nyttig og effektiv, hvis man forlader den trygge asfalt.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Vi kørte under vores test 16 km pr. liter, hvilket er tæt på fabrikstallet på 17, 5 km/l. Sammen med en fornuftig øvrig økonomi på bilbudgettets løbende poster lander den samlede udgift ved at holde bilen kørende på 4,15 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 83.000 kr. pr. år.
Det er naturligvis en betragtelig sum penge, men sammenlignet med konkurrenterne stadig et beløb, der gør det attraktivt at køre C5 Aircross. Den nye C5 Aircross er hos de danske forhandlere til marts.