Kia e-Soul – den firkantede elbil

Der kommer et væld af elbiler på markedet i disse år. En af de designmæssigt mere spektakulære er Kia e-Soul, der ligner noget, en 7-årig kunne tegne med en lineal.

Kia e-Soul set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Forpremiere

Motor mener

Kanterne definerer Souls karakter, og selvom designet er blevet tonet lidt ned, har det stadig karakter. Enten bliver du smask forelsket i den – eller finder du den grim som arvesynden.

GENTOFTE: Du må selv fælde dom over designet, og dommen afgør reelt, om elbilen Kia e-Soul er noget for dig eller ej. Designet er en stor del af bilens identitet og den væsentligste årsag til at vælge e-Soul fremfor den større og mere praktiske søstermodel e-Niro.

Siden Soul kom frem i 2009, har den været en outreret model, hvor Kia har satset på et design inspireret af et vildsvin, og som skulle kæmpe mod Toyotas daværende ungdomsbrand Scion. Det var midt 00’erne, hvor kasseformede biler var in i USA.

Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler

Designet på tredje generation af Soul er mindre vildsvineagtigt, men Kia holder fast i de rette linjer, hvilket især ses på bilens bagende.

Kabinen i Kia e-Soul
Designet er blevet mere moderat på den seneste generation af Soul. Der er rigtig god fralægningsplads foran, og vi vil især fremhæve gearvælgeren, der er meget intuitiv at betjene.

Stor skærm trækker op

Ikke kun udvendigt skiller e-Soul sig ud. Indvendigt er den også anderledes designet, omend den også her er blevet lidt mere almindelig end før. Tidligere var der lys i højtalerne, som dunkede i takt med musikken, i dag er det mere den store ovale indramning af trykskærmen, der skiller sig ud sammen med de diamant-inspirerede designelementer ved dørhåndtagene.

Det er de små detaljer, som trækker oplevelsen af kabine op i kvalitet i forhold til søstermodellen e-Niro, der virker mere billig i kabinen, og trykskærmen er klart et skridt frem for Kia. De har allerede nu gode skærme i deres øvrige biler, men e-Souls nye store skærm er blandt de bedste i mere almindelige biler.

Læs også: Om Kia e-Niro - hele familiens elbil

Den er delt op i flere elementer, hvor du selv kan bestemme hvilke funktioner, der skal placeres hvor på skærmen. Personaliseringen af skærmmenuer gør betjeningen af bilen mere intuitiv. De mange funktioner kræver dog mange undermenuer, så det tager lidt tid at sætte sig ind i det hele.

Skærm i Kia e-Soul
Topmodellerne har en ny 10” skærm i den stil, man kender fra Android-mobiltelefoner. Du kan selv bestemme designet, og det gør det nemmere at finde rundt i menuerne.

64 kWh batteri giver lange ture

Men det mest usædvanlige ved e-Soul er fortsat, at den herhjemme kun sælges som ren elbil. Den produceres med batterier på henholdsvis 39 og 64 kWh, og vi anbefaler klart at vælge den store batteripakke. Dels gør den længere rækkevidde bilen betydeligt mere anvendelig, også på længere ture på tværs af landet, dels vil rækkevidden fortsat være god, når batteriet bliver ældre og svagere.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - elbilen, der kører og kører

På en motorvejstur med 110 km/t. kørte vi godt 300 km på en opladning, derefter kan man hurtiglade bilen med op til 100 kW, der reelt gør det muligt at tanke op til yderligere godt 200 km på en halv time. De fleste hurtigladere herhjemme kan dog kun levere 50 kW, og det forlænger opladningstiden.

Det er også et minus, at e-Soul kun kan lades på én fase i hjemmet. Dermed lader den kun med op til 3,7 kW, så hvis du kommer hjem med helt flade batterier, vil det tage over 20 timer at lade bilen helt op. Øvrige koreanske elbiler samt Nissan Leaf og Jaguar i-Pace har samme udfordring.

Bagagerum i Kia e-Soul
Bagagerummet er et af e-Souls svagere sider. Her er kun plads til 315 liter mod 451 liter i den længere søstermodel Kia e-Niro.

Højt udstyrsniveau

Med afkøling af forsæder og varme i bagsæderne lever udstyret i e-Soul op til de flestes ønsker. Der er også adaptiv fartpilot, en velfungerende adaptiv styrehjælp, mange sikkerhedssystemer og et imponerende godt bakkamera, som man bliver glad for i hverdagen.

Men underligt nok er der kun en klimazone til hele bilen, og selvom e-Soul er forberedt til betjening via en app på mobilen, virker det endnu ikke i Danmark.

Læs også: Motors test af Renault Zoe - alderen trænger sig på

Ærgerligt nok, for med app’en kan man på forhånd køle kabinen ned om sommeren eller varme den op om vinteren, ligesom man kan tjekke lade- og batteristatus. Systemet bliver muligvis aktiveret i løbet af 2019.  

Skøre fælge på Kia e-Soul
Aerodynamikken er essentiel, når rækkevidden skal i vejret. Derfor har e-Soul disse små diamantinspirerede plast-dækplader på alufælgene.

Kommer til sommer

Med danske plader på testbilen er introduktionen af e-Soul tæt på, men importøren venter med introduktionen, til der er biler nok til alle forhandlere og ikke mindst kunderne.

Priserne er netop forhandlet helt på plads. Vi har tidligere gættet på en pris på 360.000 kr. for topmodellen baseret på Kias elbilspriser i Danmark og Tyskland. Men topmodellen kommer kun til at koste 340.000 kr., hvilket gør e-Soul til en økonomisk attraktiv elbil.

Man bør dog overveje at tilkøbe en sikkerhedspakke med blindvinkel-alarm og alarm for tværgående trafik bag bilen til 10.000 kr. Vil du have andet lækkert ekstraudstyr, kan du overveje headup-display til 5.000 kr. samt lædersæder inklusive køling i forsæderne til 25.000 kr. 

Den billigste e-Soul, der har det lille 39 kWh-batteri, koster 270.000 kr. Men som nævnt bør man gå efter det store batteri – og det gør topmodellen med den imponerende 10"-skærm til den mest interessante e-Soul.

Priserne i artiklen er revideret 3. maj, da de danske priser blev offentliggjort. 

Kia e-Soul set bagfra

Kia e-Soul

15,7 kWh/100 km
El
339.999 kr.
  • Ny trykskærm
  • 64 kWh batteri
  • Højt udstyrsniveau
  • 0 kg påhængsvægt
  • App ikke aktiv
  • Pladsforhold
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Vekselstrømsmotor (permanent magnet)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    315 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti højst 150.000 km
  • Mål
    L:420 cm B:180 cm H:161 cm
Luk