Kia e-Niro - familiens elbil

Kia Niro er som elbil en rummelig og vellykket familiebil, der for mange sagtens kan fungere i hverdagen. Men prisen ser ud til at lande i den høje ende.

Kia e-Niro forfra
Forpremiere

Motor mener

En god elbil til hele familien til ca. 350.000 kr. er et vigtigt skridt for at udbrede elbilerne. Men for mange danskere er elbiler stadig en dyr teknologi.

NICE De elektrificerede biler vinder terræn, og Kia har derfor valgt udelukkende at producere Niro som hybridbil, som plugin-hybrid eller i denne nye batteriudgave, der kører på strøm.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona Electric

Og da Niro i bund og grund tilhører det stærkt stigende SUV-segment, har vi altså at gøre med en bil, der på alle måder er med helt fremme. En SUV, der fås med tre forskellige el-løsninger, følger simpelthen de to største modestrømme i øjeblikket og ligner dermed et pletskud uden lige.

Kia e-Niro kabine
Instrumentbordet er udformet i ret gode materialer, og den store skærm i midten er flot integreret. Bemærk, hvordan gearvælgeren er erstattet af en drejeknap – den fungerer fint.

Flot rækkevidde

I elbilen, som vi her har prøvet, har man helt erstattet benzinmotor, benzintank og gearkasse med en elmotor og et ret stort batteri, der er placeret under kabinens gulv.

Bilen fås med to batteristørrelser, hvor den største er den absolut mest interessante udgave. Den har et batteri på 64 kWh, hvilket er strøm nok til at sikre en rækkevidde på 455 km ifølge den nye WLTP-målenorm.

Læs også: FDMs tema om el- og hybridbiler

Den lille udgave kører kun 289 km på en opladning og ventes at blive ca. 30.000 kr. billigere end den store udgave. Da motoren samtidig er reduceret til 136 hk i stedet for den stores 204 hk, ligner den lille udgave et dårligt køb.

Bliv medlem og få Motor

Kia e-Niro bagsæde
Der er fin bagsædeplads med god loftshøjde og o.k. plads til knæ. Men gulvet er hævet en smule som følge af batteriets placering, og det giver en ikke helt komfortabel siddestilling.

Utrolig let at køre

Det gør den store udgave derimod ikke. Det første køreindtryk af den nye e-Niro, som elbilen kommer til at hedde, efterlader nemlig et meget positivt indtryk.

Betjeningen er enkel, idet gearvælgeren er erstattet af en drejeknap, der blot sættes over i ’D’, hvorefter bilen kan køre forlæns. Så er det blot at træde speederen, og holder man f.eks. på en skråning, sørger bilen selv for, at den ikke ruller baglæns. Lettere kan det ikke være at komme i gang.

På vejen mærker man en meget veloplagt motor, der lynhurtigt kan bringe bilen op i fart eller få overstået en overhaling. Det er sjovt og fascinerende.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden Toyota Prius

På motorvejen sørger den standardmonterede adaptive fartpilot for at fastholde farten og sikre en tilpas afstand til forankørende biler. Det gør den helt ned til stilstand ved køkørsel.

En vognbaneassistent fastholder ret overbevisende bilen i vognbanen, så man kun skal holde let på rattet. Selv ved ret skarpe kurver følger bilen fint vognbanen. Det er der mange langt dyrere biler, der kunne lære noget af. En avanceret nødbremse er naturligvis også en del af standardudstyret.

Kia e-Niro bagagerum
Bagagerummet er på 451 liter, hvilket er en del mere end i f.eks. Hyundai Kona Electric, som Kia Niro deler en del teknik med.

Støjsvag acceleration

Man må sige, at elbiler generelt er støjsvage. Men Kia Niro må alligevel høre til i den klasse, hvor de mest støjsvage elbiler befinder sig. Ved bykørsel oplevede vi i starten en generende tone, når hastigheden var lav. Men det viste sig at være en kunstig lyd, som skulle advare fodgængere om bilens fremfærd. Når man slog den fra, blev der helt tyst. En virkelig dejlig oplevelse.

Ved fuld gas høres en let hylen, som på en eller anden måde ikke er generende at høre på. Men også den forsvinder, når man tager foden lidt fra speederen.

Der er ingen gearkasse i bilen, men alligevel er der to skiftegreb bag rattet. De benyttes til at indstille, hvor kraftigt motoren skal nedbremse bilen, når man slipper speederen. Der er fire niveauer at vælge mellem, og næstlaveste niveau viste sig at være rarest at køre med.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf - bedre, men er den god nok til dig?

Hvis man så skal bremse kraftigere op, holder man blot det venstre greb inde, og bilen bremser maksimalt med elmotoren, der derved danner strøm, der gemmes på batteriet. På den måde kan man køre næsten uden at have behov for at bremse med foden. Det bliver hurtigt en sjov udfordring at opsamle ekstra strøm til batteriet.

Med et batteri, der i sig selv vejer 400 kg, bliver e-Niro en tung bil. Den vejer 1,8 ton, og det mærker man ved kørsel i kurver og på ujævn vej. Ikke på en decideret ukomfortabel måde, men alligevel minder det en om, at Kia e-Niro ikke er en sportslig bil. Men som familiebil gætter vi på, at den vil blive værdsat af alle i bilen – ikke mindst på grund af en generelt komfortabel affjedring med kun små minusser.

Kia e-Niro laderum
Dette er bare godt: Et ekstra rum under gulvet i bagagerummet holder styr på de ladekabler, man som elbilist altid bør have med på turen

Rummelig bil

Kia e-Niro er en af de største elbiler på markedet og er derfor velegnet som hele familiens bil. Der er fint plads til fem personer, og bagagerummet er med sine 451 liter ret stort.

På den måde er e-Niro væsentlig bedre end f.eks. Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Renault Zoe og VW e-Golf. Den er dog også en smule dyrere, men i de fleste tilfælde også bedre udstyret.

Man kan oplade bilen via et stik i snuden, hvor man enten kan lade via bilens indbyggede lader, der tillader op til 7,2 kW opladning. Så tager det ca. ni timer at lade bilen op fra tom tilstand, hvilket typisk er det, der sker ved en hjemmelader, hvis man har adgang til en sådan.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden VW Golf GTE - sportslig miljøbil

Lader man ved en hurtiglader i supermarkeder eller langs motorvejen, kan det foregå med op til 100 kW via Type 2 Combo-stikket. Så kan bilen lades op fra 20 til 80 procent på omkring 42 minutter. Det svarer til, at man på 42 minutter får 270 km ekstra på „tanken“.

Desværre har Kia ikke lanceret en særlig app, så man fra sin telefon kan følge med i batteriets ladetilstand og eventuelt starte kabinevarmen før en køretur. En sådan løsning er på vej, men når altså ikke denne bilmodel.

Læs også: Motors test af Tesla Model S - velkørende luksus

Bilen kommer til Danmark til marts, men i lighed med alle andre elbiler, er der ikke udsigt til store antal. De helt store leverancer kommer først i 2020, hvor alle bilproducenter først for alvor får fordel af at sælge elbiler i stort antal.

Så indtil det sker, skal man være både hurtig og heldig, hvis man skal nå at få fat i en af de helt nye elbiler – det gælder uanset om det er denne Kia e-Niro, Hyundai Kona, Tesla Model 3 eller Audi e-tron.

Medlemsfordel: FDM Ladeboks

Kia e-Niro bagfra

Kia e-Niro

El
360.000 kr.
  • Rækkevidde
  • Plads
  • Udstyr
  • Påhængsvægt (0 kg)
  • Vægt (1.8 tons)
  • Ingen app
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Vekselstrømsmotor (permanent magnet)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.791 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    451 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    455 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:438 cm B:180 cm H:156 cm
Luk