Motor mener
Det er imponerende, hvordan det er lykkedes at kombinere meget fine køreegenskaber på vejen med en af de bedste offroad-præstationer, vi har set i lang tid. Men GLC er endnu ikke med på det grønne hold.
FRANKFURT Mens den luksuriøse GLC-SUV fra Mercedes-Benz for fire år siden kun fandtes i fire udgaver, fås denne faceliftede udgave nu i ikke mindre end 24 versioner.
Det er et udtryk for den succes, bilen har haft i hele verden, og netop den store efterspørgsel har givet den tyske bilproducent blod på tanden.
Og for at gøre det helt uoverskueligt kan man bestille hver af de 24 udgaver med valg mellem ni designs ved instrumentbord og dørsider, 25 sædebetræk, 11 udvendige farver, syv varianter af forsæder, seks opsætninger af undervognen, fem rat og med valg mellem 36 hjul.
Med andre ord kan man nu designe sin GLC stort set, som man vil have den.
Nye motorer er rene
På motorsiden kan man derudover vælge mellem seks motorer, og her er Mercedes-Benz på ingen måde sprunget på den vogn, hvor der tales grimt om dieselmotorer. I stedet er de nye generationer udviklet så meget, at de allerede nu overholder de miljønormer, der ellers først træder i kraft om et par år.
Mercedes har på den måde en smule fokus på klimabelastningen, idet dieselmotorer notorisk er et bedre valg end benzinmotorer.
Forskellen er dog blevet noget mindre i den nye GLC, hvor benzinmotorerne nu er udstyret med et 48 volt hybridsystem, hvor en elmotor trækker med på en rem og på den måde hjælper benzinmotoren med opgaven.
Læs også: Motors test af Alfa Romeo Stelvio - SUV med italiensk flair
Det mindsker udledningen af CO2 og gør samtidig genstarten af motoren mere komfortabel, når man sætter i gang. Den motor har vi prøvet i GLC 300, og den er en fornøjelse. Selv kalder Mercedes den for en firecylindret motor med en sekscylindret motors komfort, og det er ikke helt ved siden af.
Grønne og kulsorte modeller
Der er derfor allerede nu en lille smule grøn tankegang i den nye GLC, men det store skridt tages først senere på året, hvor en plugin-hybrid dukker op. Den kommer både i kombination med en benzinmotor og en dieselmotor. Rækkevidden på el ventes at være lige under 50 km.
En brintdrevet udgave er også på programmet, men den kommer af uransagelige grunde ikke til Danmark.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace
Det gør til gengæld en noget klima-uvenlig AMG-version, der er udstyret med V8-benzinmotor med to turboladere, der på en god dag bruger ca. dobbelt så meget benzin, som den lille GLC 200. En ret vild bil med op til 510 hk, der er vildt sjov at køre, men som ellers ikke giver megen mening.
Avanceret teknik
• Som standard har GLC stålfjedre ved hjulophængningen, men man kan bestille den med enten adaptive støddæmpere (+22.000 kr.) eller med den avancerede luftaffjedring (+44.000 kr.).
• Benzinmotorerne har nu fået et 48 volt hybridsystem, der hjælper med ved igangsætning, og som kan gøre det muligt at slukke motoren helt, når der kun er behov for en smule motorkraft.
• Dieselmotorerne opfylder allerede nu den kommende miljønorm Euro 6d Final og er dermed blandt de reneste dieselmotorer, man kan købe.
• AMG-udgaven af GLC har en V8-motor med to turboladere. Den kommer i to versioner med enten 476 eller 510 hk. GLC er eneste SUV i denne klasse med en V8-motor.
• Der findes også en Coupé-udgave af GLC-modellen. Merprisen for den er ca. 60.000 kr. Den har stærkt skrånende taglinje, hvilket begrænser pladsen ved bagsædet.
Mere udstyr og skarpe priser
Den nye version af GLC er opdateret med hensyn til sikkerheds- og komfortudstyr. Men man skal selv huske at tilkøbe en sikkerhedspakke til godt 30.000 kr. for at få glæde af den nye teknik.
Det er en dårlig prioritering fra Mercedes’ side, idet pakken indeholder udstyr som f.eks. adaptiv fartpilot, der ellers er standard i langt billigere biler.
Fortil er der kommet nye LED-forlygter i alle udgaver, og inde i bilen er skærmen opdateret til nyeste generation.
Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Evoque
Man kan med fordel tilkøbe en udstyrspakke til 40.000 kr. for den lille pakke eller 75.000 kr. for den store pakke. Begge indeholder 'multibeam' LED-forlygter, der er fantastiske i mørke, digitalt instrumenthus og udstyr, der bl.a. læser vejskiltene langs vejen.
Med i den store pakke følger endvidere det store lydanlæg fra Burmester, et kæmpe panorama-glastag, nøglefri betjening af bilen samt 360-graders kameraer, så man ser bilen oppefra, når man skal ind i en p-bås.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil
Billigste udgave af den nye GLC koster 640.000 kr., og merprisen for firehjulstræk er 50.000 kr. Et oplagt valg kunne være GLC 220d med 194 hk, firehjulstræk, sikkerhedspakke og den store udstyrspakke. Så lander prisen i alt på 826.000 kr., men så er man altså også godt kørende.
Den nye 300d er bygget over samme motor som i 220d, men har to turboladere, der løfter effekten til 245 hk. Den koster 60.000 kr. mere og er et kørende bevis på, at dieselæraen endnu ikke er ovre.