Motor mener
Den enorme Skoda Superb imponerer med sine pladsforhold og den oplevede kvalitet. Men ærgerligt, at vi må vente indtil 2020, før en plugin-hybrid er med i modelfamilien.
WIEN En helt ny dieselmotor skal bringe Skoda Superb sikkert ind i det næste årti. Der er tale om en toliters udgave med 150 hk. Det er en motor, der passer perfekt til den store bil, og som i Danmark matcher kundernes behov, der mest af alt består af firmabilsbrugere og familier, der har behov for bilens pladsforhold og måske dens evne som trækdyr foran en campingvogn eller lignende.
Den nye motor er skabt til at opfylde de nyeste udstødningskrav, og sammen med et meget lavt CO2-udslip virker den indtil videre som bedste løsning for dem, der tænker på både klimaet og økonomien.
Læs også: Motors prøvekørsel af den nye VW Passat
Denne motor fås både med manuelt gear og med det velfungerende syvtrins DSG-gear af dobbeltkoblingstypen, og med den motor må Superb trække hele to ton på krogen.
Vi har prøvet netop denne motorversion af Superb, og her oplevede vi yderst moderat støjniveau, god trækkraft og rolig kørsel. Der er næppe mange, der har behov for mere motorkraft.
Plugin-hybrid til næste år
I begyndelsen af næste år får dieseludgaven dog konkurrence af Skodas første plugin-hybrid i form af en version, der kombinerer en 1.4-liters benzinmotor med en elmotor. Der er endnu ikke håndfaste data klar på bilen, men noget tyder på at den vil kunne køre over 50 km på strøm alene.
Det er fortsat en af de største stationcars, man kan købe, og med et bagagerum på 660 liter er der plads til lidt af hvert.
Den trækker altid på forhjulene, og med både el- og benzinmotoren i sving vil den yde 218 hk. Batteriet er på 13 kWh og kan lades på mellem tre og seks timer afhængig af strømtilførslen.
De manglende data står i vejen for en præcis beregning af prisen, men vi gætter på omkring 400.000 kr. for en veludstyret udgave. Holder det, ligner det en succes.
Enorm stationcar
Skoda Superb kom til verden i seneste udgave for tre et halvt år siden og har siden været populær i både Danmark og resten af verden. Det er fortsat en af de største stationcars, man kan købe, og med et bagagerum på 660 liter er der plads til lidt af hvert.
Bagsædet er dog bilens største overraskelse, og her sidder man med fremragende benplads og god komfort. Og lægger man bagsædet ned, står man med en vandret lasteflade, der rummer næsten to kubikmeter.
VIDEO: Se bagagerummet på den nye Superb
Læs også: Motors test af Volvo V60 som plugin-hybrid
Den knap så populære hatchback er en femdørs udgave af Superb, der ligeledes byder på god plads på bagsædet, men som har et bagagerum på „bare“ 625 liter. Merprisen for at vælge Superb som stationcar er beskedne 10.000 kr., og det taler derfor netop for denne udgave. Det ved danskerne, hvor mere end otte ud af 10 solgte Superb er stationcars.
Fornyet for og bag
En af de største synlige forandringer i den nye Superb finder man ved for- og baglygterne, der nu kan fås som avancerede LED-lygter. Fortil kan man tilkøbe matrixlygter, der selv justerer sig ind efter trafikken.
Desuden er blinklyset både for og bag opgraderet til den type, der løber hen langs lygten, når man blinker. Det giver ifølge Skoda en bedre synlighed i trafikken. Om det passer, er svært at vurdere, men om ikke andet får man da øje på, at der er tale om den nye udgave af Superb.
Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Audi A4 stationcar
Sammen med en nydesignet frontgrill giver det den nye Superb et nyt, moderne udseende.
Indvendigt er de største forskelle at finde ved sæderne, hvor der er indført kontrastsyninger og ved alle opbevaringsrummene, der nu er belyste. Langs instrumentbordet er der tilføjet mere krom, hvilket ifølge Skoda forhøjer fornemmelsen af kvalitet. Det er dog en smags sag, men samlet set fornemmede vi under kørslen, at bilens kvalitetsniveau er højt.
Mere sikkerhed ombord
En smart opdatering af Superb finder vi ved fartpiloten, der fås som den adaptive slags, der selv holder afstand til forankørende biler. Det smarte består dog mere i samarbejdet mellem fartpilot og skiltegenkendelsen og navigationsanlægget.
Når bilen ser et skilt med en fartbegrænsning, indstilles fartpiloten automatisk efter denne grænse, og når bilen fra navigationsanlægget får melding om en skarp kurve, tilpasses farten automatisk til forholdene.
Det er smart og noget, man hurtigt lærer at sætte pris på. Vi kørte således i lang tid uden at røre bremsen – det klarede bilen helt selv.
Populær tjekke
Den nye Skoda Superb er en faceliftet udgave af tredje generation af den store tjekkiske bilmodel. Første version så vi tilbage i 2001, og siden er næsten 1,3 mio. biler rullet ud af samlebåndet i Tjekkiet.
Den faceliftede udgave dukker op i Danmark i slutningen af september, og priserne begynder ved 300.000 kr. for en hatchback med en 1.5-liters benzinmotor med manuelt gear. I lighed med forgængeren dukker der særlige udstyrsvarianter op, hvor man for en begrænset merpris får udstyr.
Det gør Superb til et godt valg – også selvom man måler Superb op mod de største konkurrenter, som f.eks. de ligeledes faceliftede udgaver af familiemedlemmerne VW Passat og Audi A4.