Motor mener
Det større batteri har længe været savnet, men bilens øvrige kvaliteter har altid været gode. Sikkerheden er flot, mens ladetiderne hjemme godt kunne være bedre.
AMSTERDAM Med et batteri, der er vokset fra 28 kWh til nu 38 kWh, er rækkevidden i denne faceliftede udgave af Hyundai Ioniq øget til 311 km efter den nye WLTP-norm. Det er over 100 km mere end forgængeren, og det bringer Ioniq tilbage som et rigtig godt bud på en ny elbil til hele familien.
Og med en pris på 270.000 kr. for den billigste, men stadig ret veludstyrede udgave, kan Hyundai Ioniq indtil videre prale af at være den billigste elbil med plads til fem.
Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq electric - bedre udgave på vej
Den titel holder dog kun, indtil de nye elbiler som f.eks. Opel Corsa, Peugeot 208 og Renault Zoe dukker op i løbet af det næste halve år. Men de er dog samtidig noget mindre end Ioniq.

Meget velkørende
Ioniq er fra starten skabt til at være en elbil. Det betyder, at hele opbygningen af bilen er sket på en måde, så batteriet er placeret, hvor det gør mindst skade. Både med hensyn til brugsværdien og køreegenskaberne.
Det sidste kunne vi i høj grad notere os under testkørslen, hvor bilen både imponerede med sin ret komfortable affjedring og sin evne til at køre gennem sving og kurver. Ok – det er ikke ligefrem en sportsvogn, men den kunne køre på en måde, så vi både følte os trygge og underholdt på et overraskende højt niveau.
Læs også: Motors store gruppetest af alle 14 elbiler på markedet i 2019
Dette er derfor en elbil, vi fint kan anbefale. Desværre kan Ioniq electric stadig ikke fås med en trækkrog til en påhængsvogn, og det vil nok være en show-stopper for nogle bilkøbere.
Se Ioniq før og efter faceliftet
Masser af sikkerhedsudstyr
Når Ioniq electric dukker op i Danmark til november, bliver det i to udstyrsniveauer. Billigste udgave er den omtalte Trend til 270.000 kr., mens topudgaven, Premium koster 290.000 kr.
I begge udgaver får man en adaptiv fartpilot, en ny og forbedret nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister, samt en lang række komfortudstyr, der er en fornøjelse i hverdagen.
Læs også: FDMs tema om hverdagen med elbil
(Artiklen fortsætter under videoen)
Se video med Hyundai Ioniq
Premium-udgaven har desuden en ny 10-tommer skærm med meget flot opløsning, et noget bedre lydanlæg samt ikke mindst en selvkørende funktion, der fungerer fremragende. Den følger fint vognbanens forløb på en måde, så man blot skal have en hånd på rattet som supplement. Det fungerer faktisk bedre end det, vi ser i mange af elbilerne fra de store europæiske og amerikanske mærker.
Set i det lys er prisen på Ioniq yderst rimelig, hvilket bl.a. skyldes, at der fortsat ikke er registreringsafgift på elbiler i dette prisleje.

Kort ladetid – bare ikke derhjemme
Den nye Ioniq har fået et vandkølet batteri i stedet for forgængerens luftkølede batteri. Det gør det muligt at lade hurtigt, uden at batteriet løber varmt, og man kan oplade bilen med op til 100 kW fra de nye lynladere langs motorvejene.
En opladning fra tom til 80 procent af batteriets kapacitet klares på godt 50 minutter. Det svarer til, at man har fået 250 km på batteriet.
Set i det lys er prisen på Ioniq yderst rimelig.
Hjemme går det knapt så hurtigt. Det skyldes, at den indbyggede lader kun trækker på én fase, og det giver normalt kun 3,7 kW, hvilket betyder, at et helt tomt batteri skal lade i over 10 timer.
Hvis man anskaffer en særlig ladeboks, der kan kombinere effekten fra to faser i en og samme fase, kan man lade med op til 7,2 kW, og så er ladetiden nede på fem en halv time.

Elbilen har to søskende med benzinmotorer
Faceliftet af Hyundai Ioniq omfatter ikke kun el-udgaven, men også dens to søskende i form af hybridudgaven og plugin-hybriden. De koster begge 10.000 kr. mindre end eludgaven og er et godt alternativ for dem, der enten ikke kan lade hjemme, eller som gerne vil have en trækkrog på bilen.
Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq som plugin-hybrid
Både hybriden og plugin-hybriden må trække op til 750 kg, men plugin-hybriden skal stadig lades dagligt, hvis man vil have fuld udnyttelse af muligheden for at køre op til 52 km på el alene. Hybrid-udgaven skal ikke oplades, her er en elmotor blot med til at trække bilen via strøm, der er opsamlet, når man bremser eller kører ned ad bakke.
De to hybrider kommer til Danmark allerede til september i de nye faceliftede versioner, mens vi må vente til november, før den rene elbil dukker op.