Motor mener
Det er en flot brændstofbesparelse, de nye motorer leverer. Og det er betryggende at vide, at udstødningen er særdeles ren.
FRANKFURT Tre helt nye trecylindrede motorer og nye automatgear skal holde Opel Astra frisk og ren nogle få år endnu, inden der kommer en helt ny model fra Opels nye ægteskab med Peugeot-Citroën.
Astra, der blev årets bil i Europa ved sin ankomst for fire år siden, får sidst i november en teknisk opdatering, der fokuserer på teknikken i motorrummet. De nye priser kendes endnu ikke.
Visuelt begrænser faceliftet sig primært til en ændret grill og nye forlygter.
Længere på literen
Den tekniske del er til gengæld særdeles omfattende: Alle motorer er skiftet ud med helt nye, der alle er trecylindrede. Det gælder også ret usædvanligt dieselmotoren. Formålet har især været at få forbruget og emissionerne ned. Og det er lykkedes flot. Næsten 25 procent længere pr. liter går nogle af varianterne. For andre er det godt ti procent.
1.2-benzinmotoren klarer således officielt op til 19,2 km pr. liter, uanset om det er versionen med 110, 130 eller 145 hk. 1.5-dieselmotoren med enten 105 eller 122 hk ligger omkring de 22 km pr. liter. Og pæne 19,2 km/l med automatgear.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære biler i Astra-klassen
Motor har prøvet den 130 hestes version, og den virker vellykket. Tilpas stærk til Astra og med god respons.
Dieselmotoren i den „stærke“ udgave gør det også godt, men har en mere hård diesellyd ved lav fart end godt er.
Overraskende CVT-gear
Det nye automatgear med ni trin er for så vidt fint, men er programmeret lige lovlig økonomisk. Der bliver lidt for meget sejtrækkeri over det, og en mere dynamisk indstilling til gearskiftet findes ikke.
1.4-benzinmotoren har – lidt spøjst – kun én berettigelse: Den er eneste mulighed for automatgear med benzinmotor. Gearet er – igen usædvanligt – af CVT-typen. Opel undlader helt at bruge CVT-ordet – måske fordi det har et lettere belastet ry – og kalder det i stedet trinløst. Men det er det netop ikke her.
Læs også: Motors test af Hyundai i30 - show og lidt leverpostej
Opel har lagt et antal fiktive trin ind, som træder i kraft ved højere omdrejninger for at undgå den klassiske elastik-effekt ved denne type gear. Det fungerer faktisk hæderligt. Mens man ved rolig bykørsel har det helt umærkelige gearskifte, får man ved mere krævende kørsel en tilnærmet oplevelse af almindeligt automatgear.
Begge de nye automatgear er af den mekaniske type, man selv skal sætte i ’P’ ved parkering.
Miljøvenlige motorer
Ud over de nye motorer hjælper en bedre aerodynamik til. Undervognen er gjort mere vindglat, og luftindtaget kan nu åbnes og lukkes efter behov for køling. Desuden er udstødningen så ren, at alle motorer overholder de miljøkrav (Euro 6D), der træder i kraft til januar 2021. Kun ganske få modeller på markedet nu klarer det.
Læs også: Motors test af Toyota Corolla - en akilleshæl eller to
Blandt andre fornyelser er indførelsen af et delvist digitalt instrumenthus. Det virker dog lidt halvhjertet, at noget af speedometeret og omdrejningstælleren er analogt og noget af digitalt.
Bilens frontkamera er af en ny generation, der nu også kan genkende fodgængere og flere typer vejskilte.
På komfortsiden kan opvarmet forrude og trådløs telefonopladning tilvælges. Men fralægningspladsen er stadig ringe.