Renault Zoe – vellykket elbil til lavpris

Den nye generation af Renault Zoe imponerer med ny motor, større batteri og mere sikkerhedsudstyr. Og så er den til at betale.

Renault Zoe set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Forpremiere

Motor mener

Der er virkelig kommet fart og farver over Zoe, der med helt ny teknik næsten kun har navnet til fælles med forgængeren. Særligt er det godt, at nødbremsen nu er kommet til.

TANNISBY Renault Zoe har været en af pionererne indenfor elbiler, og i København kender mange sikkert bilen fra de utallige delebiler, der kører rundt i gaderne.

Den første Zoe dukkede op for ca. syv år siden og kunne dengang kun køre lidt over 100 km på en opladning. Siden er den opdateret i flere omgange, og nu er det blevet tid til en helt ny generation, hvor både motor, batteri og interiør er ændret betydeligt.

Læs også: Motors prøvekørsel af Peugeot e-208 - elektrisk folkebil

Det kan man ikke sige om designet, hvor de yder linjer gør den svær at skelne den gamle.

Renault Zoe kabine
Førerpladsen er indrettet med digitalt cockpit og et lækkert læderrat med knapbetjente funktioner. Der er god fralægningsplads i bilen, og klimaanlæg er standard.

Batteriet købes med

De første udgaver af Zoe blev solgt uden batteri, som så skulle lejes separat ved siden af. Nu er konceptet blevet normaliseret, og man køber således både bil og batteri samtidigt.

I denne nye udgave er batteriet vokset til 52 kWh i topudgaverne, og det kaster en rækkevidde på hele 386 km af sig efter den nye og skrappere WLTP-målenorm. Motoren er samtidig øget i effekt, så man nu kan få 136 hk ud af den.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler

Vi har prøvet bilen på FDM Jyllandsringen samt på lande- og motorveje rundt om Silkeborg. Her fremviste Zoe fremragende dynamik, og man kunne ligefrem opleve, at der var flere kræfter til rådighed, end dækkene kunne overføre til vejen, når man satte i gang. Den er med andre ord både hurtig og smidig.

Støjniveauet er dejlig lavt, og i det hele taget virker komforten til at være på et højt niveau.

Renault Zoe skærm
Den store skærm i midten er med til at øge oplevelsen af bilens mange funktioner, og det er også her, man kan få information om energiforbruget. Bemærk det stofbeklædte instrumentbord.

Flot interiør

Indvendigt i bilen er der sket meget. Instrumentbordet er nu blevet stofbeklædt, og en enorm skærm på 9,3 tommer står på højkant i topudgaven.

Den frister med flotte vinduer med radio, navigationsanlæg samt oplysninger om kørslen. Det er pænt lavet og intuitivt at betjene. En klar forbedring i forhold til tidligere Renault-løsninger.

Gearstangen er nu af den elektroniske type, der blot skal have et lille vip, når man vil skifte fra forlæns til baglæns kørsel. Også den er placeret på en stofbeklædt konsol, der foran har et fint rum til mobiltelefon med mulighed for trådløs opladning og et hav af usb-udtag.

Renault Zoe gearvælger
Den lille gearvælger er af den elektroniske type, der selv går i ’P’, når man slukker bilen. En særlig bremsefunktion, ’B’, der genererer mere strøm, kan vælges i stedet for det almindelige køreprogram, ’D’.

Mange lademuligheder

Den nye Zoe er udstyret med et combo-ladestik i fronten af bilen. Her kan man via en hjemmelader lade med 11 kW via en trefaset ladeboks, og så kan bilen lades helt op på ca. fem timer.

På vejen kan man lynlade med op til 50 kW, og så tager det en halv time at få yderligere 150 km på rækkevidden.

Læs også: Motors prøvekørsel af Honda e – elektrisk minibybil  

Fra en app på sin smartphone kan man hele tiden følge med i batteriets ladetilstand, og man kan beregne, om man kan nå frem til sit bestemmelsessted, eller om man skal indlægge en ladepause undervejs.

Appen giver også oplysninger om bilens klimaanlæg, der enten kan tidsindstilles eller startes direkte fra mobiltelefonen. Det er smart!

Renault Zoe bagagerum
Bagagerummet rummer 388 liter og er regulært i formen, men har en lidt slasket bund. Der er ikke separat opbevaringsrum til ladekablet.

Forbedret sikkerhed

I forbindelse med opdateringen af motor og batteri har Zoe også fået en hel del mere udstyr. På sikkerhedssiden er det en nødbremse, der kan bremse for biler og fodgængere, men den er desværre ikke så avanceret, at den også bremser for cyklister. Af samme grund kan bilen ikke leveres med en adaptiv fartpilot.

Men Zoe har fået skiltegenkendelse og advarsel for biler i den blinde vinkel, ligesom i alt 12 p-sensorer skal hjælpe med at undgå parkeringsskader både for og bag.

Læs også: Hyundai Kona - elbilen der kører og kører

På vejen advarer bilen om, at man nærmer sig vognbanens kantlinjer, ligesom den vil hjælpe med at styre bilen tilbage på rette spor.

Af øvrigt udstyr er nøglefri adgang og nøglefri start, digitalt cockpit samt klimaanlæg, der kan bruges som forvarmning af kabinen, når bilen står til opladning, eller uden ledning, blot der er mindst 40 procent tilbage af batteriets kapacitet.

Den nye Zoe kommer til Danmark til november til priser der ventes at begynde ved 270.000 kr.

Renault Zoe bagfra

Renault Zoe

El
270.000 kr.
  • Interiør
  • Rækkevidde
  • Lademuligheder
  • Bagsædeplads
  • Ingen plads til kabler
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    245 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.502 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    388 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Officiel rækkevidde
    386 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:409 cm B:179 cm H:156 cm
Luk