Motor mener
Der er virkelig kommet fart og farver over Zoe, der med helt ny teknik næsten kun har navnet til fælles med forgængeren. Særligt er det godt, at nødbremsen nu er kommet til.
TANNISBY Renault Zoe har været en af pionererne indenfor elbiler, og i København kender mange sikkert bilen fra de utallige delebiler, der kører rundt i gaderne.
Den første Zoe dukkede op for ca. syv år siden og kunne dengang kun køre lidt over 100 km på en opladning. Siden er den opdateret i flere omgange, og nu er det blevet tid til en helt ny generation, hvor både motor, batteri og interiør er ændret betydeligt.
Læs også: Motors prøvekørsel af Peugeot e-208 - elektrisk folkebil
Det kan man ikke sige om designet, hvor de yder linjer gør den svær at skelne den gamle.
Batteriet købes med
De første udgaver af Zoe blev solgt uden batteri, som så skulle lejes separat ved siden af. Nu er konceptet blevet normaliseret, og man køber således både bil og batteri samtidigt.
I denne nye udgave er batteriet vokset til 52 kWh i topudgaverne, og det kaster en rækkevidde på hele 386 km af sig efter den nye og skrappere WLTP-målenorm. Motoren er samtidig øget i effekt, så man nu kan få 136 hk ud af den.
Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler
Vi har prøvet bilen på FDM Jyllandsringen samt på lande- og motorveje rundt om Silkeborg. Her fremviste Zoe fremragende dynamik, og man kunne ligefrem opleve, at der var flere kræfter til rådighed, end dækkene kunne overføre til vejen, når man satte i gang. Den er med andre ord både hurtig og smidig.
Støjniveauet er dejlig lavt, og i det hele taget virker komforten til at være på et højt niveau.
Flot interiør
Indvendigt i bilen er der sket meget. Instrumentbordet er nu blevet stofbeklædt, og en enorm skærm på 9,3 tommer står på højkant i topudgaven.
Den frister med flotte vinduer med radio, navigationsanlæg samt oplysninger om kørslen. Det er pænt lavet og intuitivt at betjene. En klar forbedring i forhold til tidligere Renault-løsninger.
Gearstangen er nu af den elektroniske type, der blot skal have et lille vip, når man vil skifte fra forlæns til baglæns kørsel. Også den er placeret på en stofbeklædt konsol, der foran har et fint rum til mobiltelefon med mulighed for trådløs opladning og et hav af usb-udtag.
Mange lademuligheder
Den nye Zoe er udstyret med et combo-ladestik i fronten af bilen. Her kan man via en hjemmelader lade med 11 kW via en trefaset ladeboks, og så kan bilen lades helt op på ca. fem timer.
På vejen kan man lynlade med op til 50 kW, og så tager det en halv time at få yderligere 150 km på rækkevidden.
Læs også: Motors prøvekørsel af Honda e – elektrisk minibybil
Fra en app på sin smartphone kan man hele tiden følge med i batteriets ladetilstand, og man kan beregne, om man kan nå frem til sit bestemmelsessted, eller om man skal indlægge en ladepause undervejs.
Appen giver også oplysninger om bilens klimaanlæg, der enten kan tidsindstilles eller startes direkte fra mobiltelefonen. Det er smart!
Forbedret sikkerhed
I forbindelse med opdateringen af motor og batteri har Zoe også fået en hel del mere udstyr. På sikkerhedssiden er det en nødbremse, der kan bremse for biler og fodgængere, men den er desværre ikke så avanceret, at den også bremser for cyklister. Af samme grund kan bilen ikke leveres med en adaptiv fartpilot.
Men Zoe har fået skiltegenkendelse og advarsel for biler i den blinde vinkel, ligesom i alt 12 p-sensorer skal hjælpe med at undgå parkeringsskader både for og bag.
Læs også: Hyundai Kona - elbilen der kører og kører
På vejen advarer bilen om, at man nærmer sig vognbanens kantlinjer, ligesom den vil hjælpe med at styre bilen tilbage på rette spor.
Af øvrigt udstyr er nøglefri adgang og nøglefri start, digitalt cockpit samt klimaanlæg, der kan bruges som forvarmning af kabinen, når bilen står til opladning, eller uden ledning, blot der er mindst 40 procent tilbage af batteriets kapacitet.
Den nye Zoe kommer til Danmark til november til priser der ventes at begynde ved 270.000 kr.