Renault Captur - fransk familie-SUV

Captur er Renaults populære SUV i miniklassen. Den er nu kommet i en helt ny generation med masser af moderne teknik og et lækkert design. En plugin-hybrid dukker også op.

Renault Captur set forfra
Fotograf:

Foto

Renault
Forpremiere

Motor mener

Renault Captur har præcis den plads og den fleksibilitet, man kan savne i den ligeledes nye Clio. Man sidder dejlig højt, og så er både kabine og motorrum fyldt med moderne teknik.

ATHEN Denne nye generation af Renault Captur har ikke kun fokus på føreren. Her er der tænkt på alle i bilen.

I forhold til den første generation, der opnåede stor popularitet i Danmark, er denne nye Captur vokset i både længde, bredde og højde. Det mærker man tydeligt, uanset om man er på vej ind på første eller anden række i bilen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV’er

Det længdeforskydelige bagsæde er fastholdt, og det lægger op til et godt forhold til børnefamilierne. Sammen med et ret stort bagagerum, friskluftdyser til bagsædet og generelt gode forhold fremstår Captur som en yderst familievenlig SUV i minibilsklassen.

Renault Captur kabine
Modsat mange af konkurrenterne har Renault skruet op for kvaliteten af materialerne ved instrumentbordet. Man kan vælge mellem 18 kombinationer af farver og materialer og på den måde skabe en bil, der er tæt på unik.

Lav din egen udgave

Markedet for biler i denne klasse er nærmest eksploderet. Mens den første Captur for seks år siden kun havde en enkelt konkurrent, er der nu hele 20 forskellige mini-SUV’er, der skal kæmpe om kunderne.

Hos Renault har man derfor valgt en strategi med en markant mere luksuriøs kabine og en nærmest ekstrem mulighed for at skabe bilen, som man vil.

VIDEO: Se den nye Renault Captur

Læs også: Motors test af VW T-Cross – dyrt og praktisk hit

Med et hav af valgmuligheder af lakfarve og hele seks forskellige farvemuligheder af taget, lander det samlede antal kombinationer på 90 muligheder. Hertil kan man lægge 18 kombinationer af interiøret samt et kabinelys, der kan indstilles i otte forskellige farver.

Man oplever hermed, at kabinen er løftet til et meget højt kvalitetsmæssigt niveau, der giver en fornemmelse af en større og dyrere bil.

Renault Captur bagagerum
Inde bag bagklappen er der et bagagerum, der rummer 536 liter. Ifølge Renault er det klassens største.

Avanceret teknik i bilen

Sikkerhedsmæssigt er Captur flyttet flere niveauer op, og alle udgaver har fået en nødbremse, der kan bremse for biler, fodgængere og cyklister både dag og nat. Der er mulighed for at bestille bilen med adaptiv fartpilot. Vælger man udgaven med automatgear, bliver bilen en smule selvkørende, idet den fastholder bilen i vognbanen med tilpas afstand til de forankørende.

Parkeringsmanøvrer lettes med hjælp af 12 sensorer, der holder øje hele vejen rundt om bilen, og man kan få omgivelserne vist i fugleperspektiv på den store skærm. Det er udstyr, man ellers skal op i noget dyrere biler for at møde. Hvilke udgaver, der får hvad som standard, er endnu uklart.

Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV

Men det er sikkert, at man i alle udgaver kan kommunikere med bilen fra sin smartphone, så man kan sende adresser til bilen, se hvor den er parkeret, låse den op og i, samt aflæse data om bl.a. benzinniveau.

I topudgaven får man et BOSE-musikanlæg med 11 højttalere med i købet, og det spiller virkelig overbevisende.

Sæder i Renault Captur
Man sidder både godt og højt på forsæderne. Det giver godt udsyn, og der er mange indstillingsmuligheder af højde, ryglæn og hovedstøtter.

Plugin-hybrid på vej

Når Captur når Danmark lige efter årsskiftet, er der valg mellem en trecylindret benzinmotor med 100 hk og en firecylindret 1.3-liters motor med enten 130 eller 155 hk. Det er den motor, vi kender fra biler hos både Nissan og Mercedes-Benz, og den fungerer godt.

Begge udgaver af 1.3’eren fås med en syvtrins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen. Den fungerer fint i Captur og er sammen med en elektronisk gearstang og skiftegreb bag rattet med til at øge køreoplevelsen. Den vil vi varmt anbefale.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - vinder af Motors test af små SUV'er

Er man mere til biler, der er en del af den grønne omstilling, må man vente til foråret, hvor Captur dukker op som en plugin-hybrid med en 1.6-liters motor, der arbejder sammen med en elmotor, der begge er koblet til en CVT-gearkasse. De yder tilsammen 160 hk, men vi har endnu ikke prøvet den.

De foreløbige data peger på mulighed for omkring 50 km på el alene og mulighed for at køre op til 130 km/t. på el. Der er et batteri på 9,8 kWh, der lades op via en enkelt fase på formentlig tre timer.

Renault Captur gearvælger
De kraftigste udgaver fås med automatgear, hvor en flot designet gearvælger er placeret på en konsol, der stikker ud mellem forsæderne. Gearstangen er af den nye elektroniske type, der selv springer i ’P’, når turen er slut.

Stor køreoplevelse

Den nye generation af Captur leverer et køreindtryk i en klasse over det, vi oplevede med den gamle version. Særligt kvalitetsfornemmelsen af instrumentbordet imponerer, ligesom det digitale cockpit og den store skærm i midten.

Skærmen er blevet væsentlig hurtigere og er nu så stor, at man kan have både navigation, radio og telefon vist samtidig. Der er danske menuer og dansk tale, og man kan tilslutte både Android Auto og Apple CarPlay.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er

Vi har prøvet de to versioner af 1.3-liters motoren med 130 og 155 hk med manuelt gear og med automatgear. Efter de første indtryk vil vi pege på udgaven med 130 hk og automatgearet som bedste valg. Den „lille“ trækker fint fra bunden, og det er faktisk først ved ret høje omdrejningstal, at de to motorer for alvor adskiller sig fra hinanden.

Bilens opbygning og kørestil lægger op til automatgear, og med den flotte konsol med den elektroniske gearvælger er kabinen nærmest også designet til den løsning. Affjedringen føles til den hårde side, men det var i udgaver med 18-tommer hjul. Lidt mindre hjul kan nok kaste lidt mere komfort af sig.

Renault Captur lige bagfra
Med en bredde på 180 cm er Captur rummelig både ved for- og bagsædet. Navnet ses tydeligt på bagklappen.

Mange konkurrenter

Captur dukker op i tre udstyrsniveauer: Life, Zen og Intens. Endnu er den danske importør ikke færdig med prisforhandlingerne med hovedkvarteret i Paris. Men vi tør godt gætte på at startprisen lander lige omkring 190.000 kr. for TCe 100 Zen, og at den helt oplagte udgave – 130 TCe EDC Intens – vil koste lige omkring 230.000 kr.

Hvad prisen på hybridudgaven skyder vi på kommer til at ligge på noget, der ligner 275.000 kr.

De nærmeste konkurrenter til Captur er den helt nye Peugeot 2008, den helt nye Nissan Juke, den helt nye Ford Puma, VW T-Cross, Skoda Kamiq og Årets bil i Danmark 2018, Seat Arona. Kampen er tæt, og det ligner et 2020, der kommer til at stå i mini-SUV’ernes tegn.

Renault Captur bagfra

Renault Captur

Benzin
230.000 kr.
  • Indretning
  • Instrumentpanel
  • Sikkerhed
  • Loftshøjde bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.259 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    536 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:423 cm B:180 cm H:158 cm
Luk