Hyundai i10 - god og rummelig mikrobil

Den nye Hyundai i10 har fået mere kabineplads og mere sikkerhedsudstyr. Prisen på mikrobilen begynder fortsat ved 100.000 kr., og det lægger op til en dansk succes.

Hyundai i10 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er imponerende så meget bil, man kan få for 100.000 kr. Og selvom motoren langtfra virker potent, er den egentlig rigelig i de fleste situationer. Dejligt at Hyundai har opgraderet sikkerhedsudstyret betydeligt.

LISSABON Pludselig virker alle andre mikrobiler håbløst gammeldags, når man har kørt en tur i den nyeste generation af Hyundai i10.

Denne tredje udgave af den populære mikrobil lægger fra land med en flot 8-tommers skærm, et lækkert læderrat med indbygget varme, rare sæder og en kabine, der får tankerne i retning af en langt større bil. Oven i det kan lægges et udvendigt design, der ser ganske hæderligt ud.

Lyt til FDMs podcast: Er der kun et micromarked tilbage til mikrobilen?

Det hele drives af en veloplagt trecylindret benzinmotor med bare 67 hk, men som leverer sine kræfter på en frisk måde og uden at støje. Det er virkelig godt gået!

Video: Se den nye i10

Fås fra 100.000 kr.

Den nye i10 kommer til Danmark til marts/april og fås da i tre udstyrsvarianter, men med samme motor og samme indretning. Vi kender allerede nu prisen på den billigste udgave, der vil kunne fås for 99.995 kr.

Den får i lighed med de øvrige udgaver et flot sikkerhedsniveau med en nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. Desuden er der et system, der fastholder bilen i vognbanen, hvilket viste sig at fungere fint på særlig motorvej.

Læs også: Motors test af VW Up

Der er desuden e-call, som selv kalder op til 112, hvis man kommer ud for en ulykke. På komfortsiden finder vi fartpilot, mens den store skærm med bluetooth og Apple CarPlay/Android Auto er forbeholdt de to højere udstyrsniveauer.

Hyundai i10 kabine
På nær billigste udgave er førerpladsen udstyret med en stor 8-tommers skærm i midten. Herfra styres radio, telefon og Apple CarPlay/Android Auto. Navigationsanlæg er ekstraudstyr

Vælger man i10 med højeste udstyrsniveau, er der desuden trådløs opladning af mobiltelefonen, telefonopkobling af bilen til nettet, så man får vejrudsigter, trafikmeldinger og turistinformation leveret direkte til bilen.

Læs også: Motors test af Kia Picanto

I udgaver med den teknik vil man også kunne kommunikere direkte med bilen via sin smartphone, så man kan se, hvor bilen er parkeret, hvor meget benzin, der er på tanken, og om alle dørene er låst.

Vi gætter på, at den bedst udstyrede udgave vil koste omkring 125.000 kr.

Hyundai i10 bagsæder
I Danmark kommer i10 kun som firepersoners bil, og det betyder, at der kun er sikkerhedsseler til to ved bagsædet.

Ny benzinmotor overrasker

Det er en helt ny generation af Hyundais 1.0-liters benzinmotor, der er kommet i den nye i10. Den opfylder de nye Euro 6d-miljøregler og er samtidig ret sparsom med dråberne.

Den kører ifølge den nye WLTP-norm 20,0 km pr. liter, og det er pænt i den nye WLTP-verden, selvom nogle nok tænker, at man før har set bedre tal. Men nu er normen blevet mere ærlig, og det har kostet nogle km pr. liter på papiret.

Læs også: Motors test af Opel Karl - lav pris og flot udstyr

Motoren trækker flot fra bunden og føles ret støjsvag. Sammen med en meget vellykket femtrins gearkasse har man på den måde en letkørt bil.

Der er også mulighed for at bestille bilen med en selvskiftende gearkasse, hvor en skifterobot sørger for at skifte gearene. Den har vi kort prøvet, og den gav ikke et superpositivt indtryk, men den fungerer, og kan være en løsning for dem, der ikke vil eller ikke kan skifte selv.

Vi kender endnu ikke merprisen på den udgaveautomatgearet, men vi gætter på ca. 15.000 kroner.

Hyundai i10 bagagerum
Der er rimelig plads bagtil, og bunden kan placeres i to niveauer. Desværre er hattehylden manuelt betjent, og det betyder, at man ikke kan se ud af bagruden, hvis man glemmer at vippe den ned.

Overraskende god plads

I forhold til den gamle i10 er den nye blevet en lille smule længere og lidt lavere. Men det, der for alvor er ændret, er afstanden mellem for og baghjul, der her er blevet fire cm længere. Det kan registreres direkte ved bagsædet, hvor pladsen er blevet helt hæderlig og givetvis mikroklassens største.

De udgaver, der kommer til Danmark, er dog kun udstyret med plads til fire personer, så den børnerige familie må kigge sig om efter større biler. Men de to bagsædepassagerer har fordel af et næsten fladt gulv, der gavner pladsen til fødderne.

Læs også: Motors test af Skoda Citigo - god bil nr. 2

Bagagerummet rummer 252 liter, hvilket også er klassens bedste. Bunden kan placeres i to niveauer, og bagsædet kan foldes forover i to dele. En lidt kikset hattehylde skal manuelt sættes på plads efter brug, og glemmer man det, spærrer den for udsynet gennem bagruden.

Hyundai i10 motorrum
Der er kun én motormotorversion til i10, nemlig denne trecylindrede benzinmotor uden turbo. Den yder 67 hk, og det er egentlig nok til bilen i de fleste tilfælde.

God garanti på fem år

Hyundai i10 har alle dage været et trygt og godt køb, og bilen har i de tidligere generationer flere gange vundet i Motors test, hvor vi har sammenlignet den med konkurrenterne.

Der er intet, der tyder på, at det nu er ændret. Udover pladsforholdene taler en sjælden god garanti på fem år uden km-begrænsning nemlig for i10. Det er med til at spænde et sikkerhedsnet ud under den samlede økonomi.

Læs også: Nyheden Populære mikrobiler sparer vigtigt sikkersudstyr væk

Som bedste køb peger vi på enten den billigste udgave eller topudgaven. Den billige for dem, der bare skal have løst et transportbehov billigst muligt, og den dyre for dem, der vælger i10 med det hele frem for en skrabet, men lidt større bilmodel.

I begge tilfælde får man en bil, der stikker af fra konkurrenterne på en opmuntrende måde. Det understøttes ikke mindst af et flot ydre, hvor 10 lakfarver kan kombineres med 2 tagfarver og 4 farver af interiøret. På den måde kan man skabe sin i10, som man vil.

Hyundai i10 bagfra

Hyundai i10

20,0 km/l
Benzin
99.995 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Rat ej længdejusterbart
  • Hattehylde
  • Kun firepersoners
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    67 hk
  • Moment
    96 Nm
  • Topfart
    156 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,8 sek.
  • Køreklar vægt
    921 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    252 liter
  • Akselafstand
    243 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
  • Mål
    L:367 cm B:168 cm H:148 cm
Luk