Seat Leon - spansk Golf i storform

Seat Leon er klar i en helt ny generation. Den låner alle de gode ting fra den nye VW Golf og tilsætter sit sydeuropæiske temperament i design. Og så er anskaffelsesprisen mere jordnær.

Seat Leon set forfra
Forpremiere

Motor mener

Seat Leon er en særdeles vellykket model med avanceret teknik stort set som i VW Golf og generelt godt med udstyr. Særlig godt er, at prisen for at vælge de fine udgaver er moderat. 

GLOSTRUP Kompaktmodellerne hos Volkswagen-gruppen har altid haft hver deres profil og mission ud fra samme teknik. VW Golf er referencen og klassikeren til den brede smag, Skoda Octavia er den praktiske, Audi A3 tager sig af det eksklusive – og Seat Leon er den frække og sportslige.

Alle fire lanceres i disse måneder i helt nye udgaver, og her med Seat Leon i fjerde generation indtager den spanske Golf-fætter sin plads i familien endnu mere præcist end før. Den har nu i markant grad fået et emotionelt „Middelhavsdesign“, og Leon fremstår skarp, dynamisk og flot.

Læs også: Motors test af VW Golf

Alene udseendet kunne være en grund til at vælge Leon frem for Golf. Det er kun i få detaljer, at der er sparet på noget i forhold til Golf.

Den anden årsag til at vælge en Seat Leon er prisen for de højtudstyrede modeller (det vender vi tilbage til), mens en tredje årsag kan være, at stationcaren er tilgængelig omkring august, et godt stykke tid inden Golf Variant er klar. Denne Sportstourer ventes at blive valgt af 75 procent af de danske Leon-købere.

Seat Leon kabine
Leon har en eksemplarisk og flot førerplads, særligt her med 10-tommer trykskærm. Det tager dog tid at sætte sig ind i de ekstremt mange indstillingsmuligheder, og for de, der foretrækker fysiske knapper til nogle ting: de er der ikke.

Let og afslappende kørsel

Teknikken er helt som i VW Golf. Det betyder bl.a., at den version, Motor har haft første tur i, virker helt eminent. De 150 hk fra den firecylindrede motor leveres forbilledligt (dog ikke ligefrem lydløst), og sammen med automatgearet (dobbeltkobling) og mildhybrid-teknikken er det en lykkelig kombination.

Podcast om Leon

FDMs podcast Frigear sætter fokus på den nye Seat Leon.

Lyt til den her

Motoren kan slå fra selv ved kørsel på landevej og motorvej, når speederfoden letteres. Til- og frakobling og genstart foregår helt umærkeligt.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Med til at gøre turen uanstrengt er den forsigtige opbremsning, bilen gør helt af sig selv – også selvom den adaptive fartpilot ikke er tilkoblet. Når man nærmer sig en rundkørsel (info kommer fra navigationsanlægget) eller haler ind på en forankørende, bremser bilen let. Det fungerer rigtig godt og er en højest usædvanlig funktion.

Seat Leon gearvælger
Midterkonsollen er godt indrettet og den elegante, elektroniske gearvælger fylder meget lidt.

Super skærm kræver lektielæsning

Førerpladsen er flot og velindrettet, bl.a. med elektronisk parkeringsbremse og en meget lille, fiks (og elektronisk styret) gearvælger til automatgearet. Det gælder særligt i den testede topmodel med ti tommer trykskærm og digitalt instrumenthus.

Skærmene er klare og med et væld af indstillingsmuligheder. Næsten for mange. Man skal i hvert fald give sig god tid til at forstå virkemåden, mens bilen står stille.

Læs også: Motors test af Ford Focus

Det er også lidt forvirrende, at speedermetervisningen i tal kan optræde mindst tre steder i displayet og med forskellig størrelse.

Seat Leon taler spansk
Som en finurlig detalje kan Leon sende en hilsen på spansk, når man nærmer sig bilen.

Irriterende advarsler

På Motors første tur blev vi desuden mødt af lidt mange „falske“ alarmer: „Ding-ding – hold dig midt i vognbanen“ – selvom der var rimelig afstand til striberne. „Ding-ding – hold fast i rattet“ – skønt begge hænder var solidt anbragt på ratkransen. På det punkt virker Leon lidt for ding-dong-asiatisk.

Læs også: Motors test af Kia Ceed Plug-In

De samme falske advarsler, dog serveret mere diskret, har vi også mødt bl.a. hos Audi og i mindre VW-modeller. Den falske alarm om at holde på rattet er i øvrigt en af forskellene til Golf. Den har nemlig pulsmåler i rattet, mens Leon nøjes med software, der prøver at bedømme, om man styrer. 

Alle versioner har nøgleløs start, men til alle varianter undtagen Xcellence skal man alligevel have nøglen op af lommen, da det nøglefri ikke gælder dørene.

Seat Leon forlygter
Det dynamiske look går igen i forlygternes design.

Mere plads end i Golf

Trods sit sportslige design er Leon rummelig. Der er god knæ- og hovedplads til voksne ved bagsædet – de fem cm ekstra akselafstand i forhold til Golf mærkes. Desuden er bagagerummet stort og reelt, men læssekanten er høj – og værre: Der er tilsvarende langt ned til bunden.

Dobbeltbund i form af en plade, der kan placeres højere, findes ikke til den femdørs Leon. Manglen betyder også, at gulvet ikke bliver nogenlunde plant, når bagsæderne lægges ned. Det er med til at gøre stationcaren til det oplagte valg, hvis man da ikke gerne vil have den femdørs design.

Læs også: Motors test af Toyota Corolla

Ud over benzinversioner med enten 90, 110 og 150 hk tilbydes én diesel med 150 hk samt til efteråret en opladningshybrid.

Seat Leon bagagerum
Bagagerummet er stort, reelt og dybt. Faktisk for dybt. Tunge genstande eller en hund skal løftes unødigt meget. Dobbeltbund fås desværre ikke.

Prisvenlige udstyrsniveauer

Billigste Leon koster 215.000 kr., men særligt ved Seat er det værd at stræbe højere. Trinene opad er moderate i pris.

Turen hele vejen op til den testede topmodel med 150 hk, automatgear, mildhybrid og tre udstyrsniveauer højere er 75.000 kr. Det er også en slags penge, men man får rigtig meget ekstra bilglæde for pengene.

Læs også: Motors test af Opel Astra

Det gælder bl.a. den adaptive fartpilot (som ærlig talt burde have været standard på et lavere niveau), Apple CarPlay, den ti-tommers midterskærm og det digitale instrumenthus.

Seat Leon stationcar følger lige i hælene på den femdørs.
Den rummelige stationcar følger lige i hælene på den femdørs. Motor har endnu ikke prøvet denne praktiske udgave.

Den nye Seat Leon er blevet lettere forsinket på grund af den spanske fabriks COVID-19-lukning, men den danske introduktion sker primo august. Stationcaren er klar næsten samtidig.

 

Seat Leon set bagfra

Seat Leon

17,2 km/l
Benzin
290.000 kr.
  • Førerplads
  • Rummelighed
  • Teknik
  • LED-lygter ikke standard
  • Dybt bagagerum
  • Overflødige alarmer
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    221 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.444 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:437 cm B:180 cm H:146 cm
Luk