Motor mener
Nok kan Ford Explorer køre op til 42 km på en opladning, men med en sekscylindret benzinmotor til at tage over kan man ikke ligefrem kalde den grøn. Men den er sjov at køre.
LYNÆS Listen over ekstraudstyr til den nye Ford Explorer omfatter kun et anhængertræk og muligheden for at vælge farve. Alt andet er standard, og det er til gengæld ikke så lidt.
Alle herlighederne kommer dog også med en pris: En god million, gode danske kroner koster den store SUV. Men målt op mod konkurrenterne ligner Ford Explorer alligevel et slagtilbud, hvor man kan spare omkring en kvart mio. kroner.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q5 plugin-hybrid
Der er tale om en helt ny bilmodel, der skal sælges i hele verden. I USA, hvor Ford Explorer i flere år er gået som varmt brød, betragtes den som en mellemstor SUV, men herhjemme vil vi helt sikkert betegne den to meter brede bil som en fuldvoksen en af slagsen. Konkurrenterne er Audi Q7, BMW X5 og Volvo XC90.
Seks cylindre og en elmotor
Den store SUV trækker permanent på alle fire hjul, og kræfterne leveres gennem et 10-trins automatgear, der leverer varen på en meget kompetent måde.
Det er primært en treliters sekscylindret turboladet benzinmotor, der står for fremdriften. Den motor leverer alene op 363 hk, men dels for at sætte ekstra skub i bilen, dels for at gøre bilen lidt mere grøn, suppleres benzinmotoren af en elmotor med 102 hk.
Læs også: Motors test af BMW X5 plugin-hybrid
Den får strøm fra et indbygget batteri på 14 kWh, og det er nok til at drive bilen frem på el i op til 42 km. Herefter skal man enten fortsætte med bilen som en traditionel hybridbil eller køre i pit og få strøm på igen.
Det sidste tager dog sin tid, for bilen lader kun på én fase med op til 3,7 kW, og så skal der bruges tre en halv time til opladningen. Når batteriet er tømt, er Explorer en tørstig karl, og vi målte en benzinøkonomi på 7-9 km pr. liter.
God plads til syv voksne
Det store forbrug skyldes dels, at der er tale om en stor motor, dels at der er tale om en stor og tung bil. Den vejer over 2,5 tons, hvilket i øvrigt er samme vægt, bilen må trække.
Indretningen består af to store forsæder, der er elektrisk justerbare og med indbygget varme og køling samt massage. Række to består af tre separate stole, der kan justeres i længde og ryglæn, og selv på række tre er der god plads til to voksne på hver sin stol. Er alle sæder i brug, er bagagerummet dog begrænset til 303 liter.
Læs også: Motors prøvekørsel af Volvo XC90 plugin-hybrid
Generelt er udstyrsniveauet højt, og særligt kan man fremhæve musikanlægget med 14 B&O-højttalere og en enorm forstærker. Vi savnede dog et headup-display samt avancerede forlygter med matrix-lys.
Men ellers er der alt, hvad man forventer af en bil i denne klasse. Indtrykket af kvaliteten i kabinen er pænt, uden at være helt oppe at ringe som i en tysk luksusbil. Men Ford er uden tvivl et godt alternativ i en klasse, der ofte præges af personlige præferencer hos kunderne.
Lynhurtig trods sin størrelse
Køreindtrykket af Ford Explorer er grundlæggende positivt. Komforten er absolut god med et lavt støjniveau og gode, magelige stole overalt i bilen.
Men når vejen ikke er helt plan, kunne man godt have ønsket sig en luftaffjedring til at bøde for bilens store tyngde. Det findes ikke, og man kan blot vælge mellem enten en standardundervogn eller den sportsundervogn, der er standard i udstyrsvarianten ST-Line. Forskellen føltes dog ikke enorm mellem de to opsætninger.
Motoren føles derimod kraftig og gør bilen lynhurtig. Og med den officielle accelerationstid fra nul til 100 km/t. på bare seks sekunder, kan den store Explorer mere, end man skulle tro. Sving og kurver er dog ikke bilens spidskompetence, men det er jo heller ikke en sportsvogn, man har med at gøre.
Overblik: Se alle Motors test af plugin-hybrider
På motorvejen føles den store SUV til gengæld klippefast, og fartpiloten sørger både for at holde afstand og at fastholde bilen i vognbanen hele tiden.
Den nye Ford Explorer er netop ved at ankomme til Danmark. Om den kan levere et salgsresultat i lige så overraskende stil som lillebroderen, Ford Kuga, er dog tvivlsomt. I denne prisklasse handler det sjældent om blot at spare penge.