Motor mener
Audi e-tron GT er en flot og yderst velkørende elbil, der viser, at elbilerne også kan tage kampen op med de benzindrevne sportsvogne.
GREVE Det tager kun 3,3 sekunder at komme fra nul til 100 km/t. i den nyeste elbil fra Audi. Det er intet mindre end lynhurtigt og hurtigere end f.eks. den nye Ferrari Roma, som ellers er udstyret med en kraftig V8-motor.
Der er dermed kræfter i sjældent set omfang i e-tron GT, som den nye Audi hedder. Det er ganske vist den kraftigste RS-udgave, der kan klare paradedisciplinen så hurtigt.
Den billigste udgave hedder e-tron GT Quattro, og der tager det hele 4,1 sekunder, og så kan man ikke følge med den omtalte Ferrari.
Video: Kig nærmere på Audi e-tron GT
Hvor hurtigt lader en Audi e-tron GT?
E-tron GT er en elbil, der er konstrueret til at køre på el fra starten. Den er i princippet søsterbil til den ligeledes fuldelektriske Porsche Taycan, og begge har et batteri på nominelt 93 kWh (netto 85 kWh), hvilket i Audis tilfælde giver en rækkevidde på op til 479 km ifølge den nye WLTP-målenorm.
I de to e-tron GT-udgaver er der monteret en elmotor ved både for- og bagakslerne, men i RS-udgaven er elmotoren ved baghjulene noget kraftigere, hvilket bringer den samlede motoreffekt op på 600 hk, mens den ’milde’ Quattro-udgave blot kan yde 476 hk.
Læs også: Motors første prøvetur i søsterbilen Porsche Taycan
Batteriet vejer 630 kg, og det bringer den samlede vægt af bilen op over 2,2 tons. Man kan lade bilen med op til 270 kW på farten, hvis man ellers kommer forbi en lader, der kan klare den hastighed.
Gør man det, kan man lade den fra 5 til 80 procent på lidt over 22 minutter. Hjemme kan man lade den med 11 kW via et ladestik i enten højre eller venstre side af bilen, og så tager det en nats tid at få batteriet op på fuld styrke.
Hvor godt kører Audi e-tron GT?
Vi har prøvet begge udgaver af den nye e-tron, men som det så ofte er tilfældet ved præsentationer af nye biler, var de begge ret flot udstyret.
RS-versionen kommer med luftaffjedring som standard, mens det er ekstraudstyr til Quattro udgaven. Men da det kryds var sat i den udgave, vi prøvede, har vi kun prøvet udgaver med den justerbare luftaffjedring.
Efter at have kørt dem på både motorvej og gennem byområder, er det helt forståeligt, at fabrikken havde valgt at udstyre begge biler med den teknik. For sjældent har vi kørt i en så hurtig sportsvogn, som samtidig kunne være så komfortabel at køre i.
Med undervognen indstillet på komfort kunne den tunge bil let glide hen over selv store fartbump på en komfortabel måde. Og med affjedringen sat over i Sport kunne man køre bilen som en rendyrket sportsvogn. Det er en sjælden set egenskab.
Fungerer Audi e-tron GT som hverdagsbil?
Bag rattet sidder man virkelig rart, og der er på vanlig Audi-vis styr på både instrumenter, betjening og den store skærm i midten, der er af tryktypen. Man sidder lavt og har en fin fornemmelse af bilen hele tiden.
Trods den lave siddestilling føles ind- og udstigningen ikke håbløs. Det er faktisk en rigtig fin bil for os, der ikke drømmer om altid at være en del af et racerteam, men som blot gerne vil have en god oplevelse på vejen til daglig.
Men pas på: Der skal ikke trædes særlig hårdt på speederen, før kørekortet er i fare, hvis man ikke hele tiden tænker sig godt om! En lille reminder om farten i den ellers lydsvage bil får man fra højttalerne, hvor en kunstig motorlyd skal give fornemmelser af at køre i en benzinbil. Lidt mærkeligt, vil mange nok mene, men lyden er veldesignet af et hold af lydeksperter, og det lyder godt.
Vil man hellere nyde stilheden eller lyden fra det fine B&O-musikanlæg, kan den kunstige motorlyd slås fra. I Quattro-versionen er den endda ikke engang standard.
Hvilken Audi e-tron GT skal man vælge?
Sammenlignet med søsterbilen fra Porsche er den nye Audi e-tron GT omkring 200.000 kr. billigere. For den pris får man en imponerende bil, der må siges at se rigtig godt ud fra alle vinkler.
Den billigste Quattro-udgave koster lige under 1 mio. kroner, mens den kraftigere RS-version koster lidt over 400.000 kroner mere. For den pris får man flere kræfter, bremser med skiver, der er overfladebehandlet og med kraftigere bremsekalibrer, luftaffjedring, 20-tommer fælge, Bang & Olufsen-lydanlæg, matrix LED-forlygter samt en del mindre designforskelle.
Men selvom det lyder som en rar mængde ekstraudstyr, er det faktisk den billigste udgave, der gav det bedste indtryk. Den er rigelig hurtig, lækkert indrettet og flot at se på. Men tag den gerne med luftaffjedringen, hvis du også gerne bare vil køre komfortabelt i ny og næ.