Motor mener
Det er overraskende så fin harmoni, man finder i den lynhurtige Taycan, der både kan køres som en ægte sportsvogn og som en komfortabel familiebil. Men prisen er ualmindelig høj.
KØBENHAVN På sæderne står der Turbo S, og når man sætter i gang, kommer der en lyd ud af højttalerne i bilen, der skal få det hele til at lyde som i en benzin-Porsche. Man kunne derfor godt tro, at dette er en traditionel sportsvogn fra Porsche, men det hele er „fake“.
For der er tale om en ægte elbil, og de har hverken turbo eller motorbrøl. Den har et enormt batteri, to elmotorer, og en køredynamik, der kan slå samtlige af de konventionelle modeller fra Porsche.
Navnet er Taycan, og det er Porsches første elbil, og den skal tage kampen godt og grundigt op med Tesla, som ellers har siddet trygt på markedet alene i flere år.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz EQC
Det er alvorligt ment, når Porsche er gået ind i kampen om de grønne kunder med smag for racerpræstationer, og heldigvis kan den falske motorlyd let slås fra.
VIDEO: Se Porsche Taycan her
Op til 761 hk
Taycan er fra starten bygget til at være en elbil, og der er derfor gjort plads til batteriet under gulvet, ligesom der er plads til en elmotor ved både for- og baghjulene. Dermed er bilen firehjulstrukket, og elmotorerne kan tilsammen levere 625 hk i længere tid og hele 761 hk i en kort periode ved overhalinger.
Jeg blev faktisk overrasket over, hvor letkørt Taycan er. Den er både enkel at betjene og enkel at køre.
Det giver bilen lynhurtige præstationer, og Taycan kan accelerere fra 0 til 100 km/t. på under tre sekunder, og den kan køre helt op til 260 km/t. Så kan man selvfølgelig med rimelighed spørge sig selv om, hvad man skal bruge det til. Men tallene tegner et billede af en yderst køreglad bil, der imponerer ved overhalinger på motorvej og med sine hurtige igangsætninger.
Læs også: Motors test af Tesla Model S - kongen af rækkevidde
Vi tog den med på FDM Sjællandsringen for at prøve det hele af under kontrollerede forhold. Og det var kort sagt imponerende, hvad den bil kan! Sådanne oplevelser er sjove for en stund, men mere vigtigt er det nok, at dens mange kræfter er så godt tæmmet, at man også kan køre bilen helt stille og roligt, som var det en limousine.
Nem at køre og kontrollere
Det er ganske vist topudgaven af Taycan, vi kørte i, men uden at have prøvet de andre versioner tør vi godt spå, at de lidt mindre kraftfulde udgaver også er tilstrækkeligt hurtige til de flestes behov.
Luftaffjedring er standard på alle udgaver af Taycan, men vores Taycan var udstyret med aktive krængningsstabilisatorer, der er ekstraudstyr til 34.000 kr. Den opsætning gav en yderst lækker oplevelse på vejen. For trods bilens vægt på over 2,3 tons klarede den huller i vejbanen og fartbump, som om det var det rene ingenting. Det er simpelthen bare godt lavet!
Læs også: Motors test af Audi e-tron - tung på godt og ondt
Også resten af bilens bevægelser er overraskende kultiverede, og jeg blev faktisk overrasket over, hvor letkørt Taycan er. Den er både enkel at betjene og enkel at køre.
Tre skærme klarer det hele
Det med den enkle betjening skal dog have den lille tilføjelse, at det først lige kræver, at man sætter sig ind i, hvordan man betjener den næsten knapløse bil via de tre indbyggede skærme, og hvordan betjeningsmenuerne er opbygget.
Det virker dog ret logisk, og da alle menuer er på dansk, er det let at finde rundt i dem. Fra rattets multiknap kan man styre de vigtigste informationer, så man får det hele serveret lige foran føreren. Det gør det muligt at køre med hænderne på rattet og holde øjnene på vejen, som man bør.
Læs også: Motors test af Jaguar I-Pace - rå og elegant
Samlet set er denne løsning derfor langt bedre end det, vi tidligere har set fra Porsche, hvor en myriade af knapper er fordelt over både instrumentbræt og midterkonsol.
Flot rækkevidde
Den elektriske grundsten i Taycan er batteriet, der er på netto 71 kWh i den billigste udgave og mere brugbare 84 kWh i de øvrige udgaver. Med det store batteri giver det en teoretisk rækkevidde på mellem 388 og 412 km, alt efter hvor meget ekstraudstyr man bestiller sammen med bilen.
Vi kørte under vores test en delstrækning, der peger på, at kun omkring 300-350 km er realistisk, hvis man har en del motorvejskørsel. Men det kan også snildt kan blive en endnu kortere fornøjelse, hvis køreglæden løber af med en.
Læs også: Oversigt over alle motors test af elbiler
Porsche Taycan
4S: 530 hk - 4,0 sek. - 972.861 kr.
Turbo: 680 hk - 3,2 sek. - 1.448.158 kr.
Turbo S: 761 hk - 2,8 sek. - 1.786.326 kr.
Har man en 11 kW ladeboks derhjemme, kan man lade bilen op på ni timer. På motorvejenes nye Ionity-ladere kunne vi lade med op til 200 kW, og så tog det blot 15 minutter at få 38 kWh på bilen, hvilket modsvarer omkring 150 km. Det er flot, og møder man ladestandere, der kan lade endnu kraftigere, kan man ifølge Porsche endda lade med op til 270 kW.
Billigste Taycan koster lige under 1 mio. kroner, men man skal tilkøbe en del udstyr, før den er køreklar på et acceptabelt niveau. Regn derfor med at en rimeligt udstyret Taycan koster fra 1,2 mio. kroner, så længe afgifterne på elbiler forbliver på det nuværende lave niveau.
Porsche Taycan er en af de syv biler, der er kommet med i finalen om at blive „Car of the Year 2020“.