Motor mener
Mokka føles ret kompakt, men kører fint og byder sig til med et flot udstyrsniveau. I el-udgaven føles affjedringen til den hårde side, men samlet set er køreoplevelsen komfortabel.
GLOSTRUP Det er yderst magtpåliggende for Opel at understrege, at den nye Mokka er designet og konstrueret i Tyskland med kørsel på Autobahn for øje. Det smerter åbenbart stadig en smule, at det tyske bilmærke nu er en del af den store franske bilkoncern, der bl.a. står bag Citroën og Peugeot.
Mokka er således Opels version af den grundkonstruktion, der lægger teknik til Peugeot 2008 og den ligeledes nye Citroën C4. Og alle tre biler bygges på samme fabrik lidt uden for Paris.
Det ses dog tydeligt, at Opels ingeniører og designere har fået ret frie hænder. Mokka føles og opleves på mange måder helt som en Opel, og tak for det!
Video: Se nærmere på Opel Mokka
Opel Mokka som benzin-, diesel- eller elbil?
På et væsentligt område er filosofien dog holdt på samme niveau for de tre mærker, og det handler om muligheden for at vælge bilen med den motorteknik, man foretrækker.
Opel Mokka fås således med valg mellem benzin-, diesel og elmotor, og Opel understreger, at Mokka ikke er en elbil, men derimod en almindelig bil, der blot også fås med elmotor.
Læs også: Test af Opel Mokkas søsterbil Peugeot e-2008
Det er dog ikke gratis at tilvælge eldriften, for mens den billigste benzinudgave fås fra 215.000 kr., koster billigste eludgave 290.000 kr. Og det er til trods for, at elbiler i denne prisklasse er helt fritaget for dansk registreringsafgift.
Sammenligner man med en benzinudgave med automatgear i samme udstyrsniveau, skal det retfærdigvis nævnes, at priserne er på samme niveau for benzin- og eludgaverne, og har man det udgangspunkt, bliver det straks lettere at tilvælge el-teknikken.
Hvor komfortabel er Opel Mokka?
I og med at det nu er en helt ny platform, der lægger grund til den nye Mokka, er der ikke megen lighed mellem denne generation og forgængeren. Den nye Mokka er således blevet både kortere og bredere end forgængeren.
Fortil er frontens design blevet inspireret af tidligere Opel-modeller som bl.a. Opel Manta, og med det store Opel-logo i midten og den kraftige linje langs midten af kølerhjelmen føres tankerne tilbage til flere Opel-modeller fra fortiden. Det gælder også den kraftige bue, der langs siden af bilen følger dørenes overkant.
Både for og bag er der LED-lygter, og i topudgaverne er forlygterne af matrix-typen.
Indvendigt er instrumentbordet designet helt anderledes end hos Peugeot, og der er således et stort rat, hvor man ser det digitale instrumenthus gennem rattet. Opel hævder også, at sæderne er designet med særligt hensyn til ergonomien. Det nåede vi ikke at få fornemmelsen af under vores testtur – her skal man nok tilbringe flere timer, før det mærkes.
Hvordan kører Opel Mokka?
Men man skal til gengæld ikke køre mange meter i den nye Mokka, før det står klart, at undervognen er sat stramt op, så der hele tiden er styr på bilens bevægelser. På den måde opleves Opel Mokka som modstykket til den meget komfortable Citroën C4, den deler platform med.
Opel har tydeligvis haft fokus på bilens evne til at køre trygt og sikkert på Autobahn med høj hastighed, og det kan den utvivlsomt. Men den stabile undervogn har sin pris, når man kører ad småhullede danske kommuneveje, hvor affjedringen gerne måtte have udvist lidt mere imødekommenhed. Det mærkes i nogen grad i udgaven med benzinmotoren, men i særdeleshed i udgaven med eldrift, hvor vægten er 250 kg højere på grund af batteriets vægt.
Ellers føles bilen komfortabel, og særligt eludgaven er særdeles støjsvag, og her er det helt rart at slippe for den motorlyd, den trecylindrede benzinmotor kaster af sig.
På nær billigste udgave er alle versioner udstyret med en velfungerende adaptiv fartpilot, der giver en god hjælp, når man kører uden for byerne. I udgaver med automatgear virker fartpiloten helt ned til stilstand.
Hvad er prisen på Opel Mokka?
Den elektriske Opel Mokka er udstyret med et batteri på 50 kWh. Det giver en rækkevidde på ca. 320 km ifølge WLTP-normen. Motoren trækker på forhjulene og yder 136 hk i sportsindstillingen, mens den kun yder 110 hk i normal-indstillingen, som den altid starter ud med.
I en særlig ECO-indstilling er effekten begrænset til 80 hk, og så er varmeanlæggets funktion begrænset. Alle udgaver kan hurtiglades med op til 100 kW, når man er på farten.
Eludgaven kommer i to versioner, enten som GS-Line eller topudgaven Ultimate. Sidstnævnte er med sine 300.000 kr. præcis 10.000 kroner dyrere, men så får man alt som standard, og det eneste, man egentlig kan tilkøbe, er lakfarver, hvor man som noget særligt kan få en sortlakeret motorhjelm, som skal give kontrast til bilens øvrige farve. Standardlakken er i øvrigt den grønne, man ser på billederne.
Opel Mokka er allerede nu ude hos forhandlerne.