Motor mener:
Designet er vildt og vovet, og indretningen er moderne. Alligevel opleves Kia EV6 mest som en veldisciplineret elbil uden de store overraskelser. Ladetiden giver mange af konkurrenterne baghjul.
FRANKFURT Kia har efterhånden stor erfaring i at bygge elbiler, men med denne nye EV6 er det første gang, at det koreanske bilmærke har skabt en model, der udelukkende skal sælges som elbil.
Udgangspunktet er en helt ny platform med en usædvanlig lang akselafstand, og som det sig hør og bør i denne klasse, kommer bilen i udgaver med kun baghjulstræk eller med træk på alle fire hjul. Det sidste kan lade sig gøre ved at placere en elmotor ved både for- og bagakslen.
Batteriet er i alle tilfælde placeret under gulvet, og det giver en rummelig kabine med fladt gulv over det hele samt en bil med et ret lavt tyngdepunkt.
Hvor lang rækkevidde har Kia EV6?
Denne opbygning har gjort det muligt at opbygge bilen på en måde, så batteriets størrelse kan varieres, og Kia EV6 kommer dermed i to udgaver med henholdsvis et batteri på 58 kWh og 77 kWh.
Med batteristørrelserne følger også forskellige ydelser. Den med mindste batteri har således „kun“ 170 hk, mens den med det store batteri har 229 hk. I udgaven med firehjulstræk er der hele 325 hk til rådighed.
Det mindste batteri giver en rækkevidde på 400 km, mens udgaverne med det store batteri klarer omkring 500 km på en opladning. Dermed er Kia EV6 blandt de elbiler, der kører længst på en opladning.
Batterierne opererer med en elektrisk spænding på ca. 700 volt, og det gør det muligt at anvende de nye lynhurtige ladere, der arbejder med 800 volt, og som kan yde op til 350 kW.
Så meget kan EV6 dog trods alt ikke tage imod, men fabrikken stiller op til 240 kW i udsigt. Dermed kan bilen teoretisk lades fra 10 til 80 procent på blot 18 minutter.
Så hurtigt kan Kia EV6 lades op
Vi lagde derfor vores første tur i bilen ud med at køre den hen til en Ionity-lader for at afprøve den del af bilens egenskaber. Da vi ankom, var der 18 procent strøm tilbage på bilen, og efter 15 minutter havde vi fået tilført 46 kWh.
Dermed havde bilen ladet med et gennemsnit på 184 kW efter et kvarter, og undervejs kunne vi se, at ladehastigheden var helt oppe på 234 kW. Det er flot, selvom det ikke var lige så hurtigt, som fabrikken lovede.
Rækkevidden var for vores testbil angivet til 490 km, og det er nok også lige i overkanten af det forventelige, men det kunne se ud, som om 400 km i hvert fald er opnåelige på motorvej med hastigheder på op til 110 km/t.
Vi kørte i Tyskland, og vi afprøvede – og nåede – topfarten på 185 km/t., men så løber energien hurtigt, og så skal man ikke køre mange kilometer, før bilen igen skal oplades.
Hvordan kører Kia EV6?
I den udgave vi kørte, var der monteret 20-tommer hjul, og det kunne man frygte var en negativ ting, når bilen kører på ujævne veje. Men rent faktisk var oplevelsen ganske positiv, og EV6 efterlader et indtryk af en harmonisk og komfortabel undervogn.
Det skyldes formentlig, at fabrikken har udviklet helt nye støddæmpere, der ganske vist ikke kan justeres elektronisk, men som selv kan skifte mellem en hård og blød karakteristik, alt efter hjulenes bevægelser op og ned. Det virkede samlet set godt.
Et andet element, der også gav et positivt indtryk, var det lave støjniveau. Både hjulstøjen og vindstøjen var holdt godt nede indtil ca. 130 km/t., og det øger i sig selv komforten i bilen. En af forklaringerne her er de dobbelte sideruder, der er med til at dæmpe lyden udefra. Men også bilens vindglatte design bidrager positivt til det lave støjniveau.
I lighed med andre elbiler er EV6 lynhurtig, og man savner på ingen måde kræfter. Accelerationen foregår smidigt uden ryk, og speederen giver en fin føling med de mange kræfter.
Man kan indstille motorbremsningen i fire niveauer, hvor det kraftigste niveau gør det muligt at køre det meste af tiden uden at røre bremsepedalen. Det er en fin detalje, som mange andre elbiler kunne lære af.
Kia EV6 er designet på en ny måde
Og apropos designet, så er der godt nok tale om en ny linje fra de koreanske designere. Det er, som om en elbil ikke på nogen måde må ligne en traditionel bil, og det skal vi også love for gælder EV6.
Fortil er fronten lav og kraftigt afrundet, og selve kølerhjelmen er udformet på en måde, Kia betegner som en muslingeskal. Bagtil er der en enorm spoiler over bagruden, og baglygternes LED-bånd løber i hele bilens bredde.
Sidespejlene er udformet med store vinger, der stikker ud i siden, og i det hele taget er bilen formgivet, så det tager lang tid at fordøje det hele. Nogle vil sikkert løbe skrigende bort, mens andre bare vil elske designet. Opsigtsvækkende er Kia EV6 i hvert fald.
Også inde i bilen er der tænkt i nye baner, og to store skærme er monteret i forlængelse af hinanden foran rattet, mens en ret stor midterkonsol giver god hvile til armene, ligesom der er gode fralægningspladser mellem sæderne.
Hvornår kommer Kia EV6?
Danskerne er tilsyneladende blevet klar til at køre i elbil på rekordtid, og (næsten) alle bilmærker melder således om stor efterspørgsel. Det gælder også for Kia, hvor 850 interesserede købere allerede inden lanceringen har betalt 1.000 kr. for at komme på en venteliste.
Det tal skal ses op imod de 600 biler, som importøren indtil videre har fået lovning på i år. Så en bestilling nu vil formentlig først blive effektueret efter nytår, medmindre Danmark kan få flere biler end først antaget.
EV6 sælges i øvrigt med Kias syvårige garanti, og der er desuden mulighed for at privatlease bilen til priser fra små 4.000 kr. pr. måned ved en udbetaling på 20.000 kr.
De første elbiler leveres til oktober i år, når de er sejlet fra Kia-fabrikken i Sydkorea.
Video: Se nærmere på Kia EV6