DS 4 – fransk design på hjul

DS 4 er i bund og grund en avanceret Peugeot 308, men et lækkert design både inde og ude giver bilen en stærk identitet, der tager udgangspunkt i den franske modeverden.

DS 4 set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

DS 4 leverer et design og en køreoplevelse ud over det forventelige. Om få år fås DS kun som elbil.

PARIS Den grønne omstilling tager i den grad til i fart, og allerede om tre år vil alle biler fra DS være helt elektriske. Dermed bliver det et endeligt farvel til de benzin- og dieseldrevne modebiler fra DS.

Men indtil det sker, kan man stadig købe denne nye DS 4 med valg mellem de to drivlinjer eller som plugin-hybrid. I 2024 tilføjes endnu en valgmulighed, idet DS 4 da også vil kunne fås som en 100 procent batteridrevet elbil.

 

I Danmark har vi faktisk allerede taget forskud på den udvikling, idet det i øjeblikket primært er de opladelige biler, der topper salgslisterne. For denne nye DS 4 betyder det, at det formentlig alene bliver plugin-hybriden, der vil blive solgt.

De øvrige udgaver fås ganske vist, men de bliver samlet set så dyre på grund af de danske CO2-relaterede afgifter, at det kun giver mening at købe en DS 4, der kan lades op.

DS 4 kabine
Førerpladsen er ligesom resten af kabinen skabt med brug af lækre materialer, flotte detaljer og gennemtænkt formgivning. Den integrerede skærm i midten er godt placeret.

Hvad koster den nye DS4?

De danske priser på den nye modebil er endnu ikke på plads, men den danske importør forventer at priserne for plugin-udgaverne vil begynde ved 320.000 kr. for en pænt udstyret grundmodel med en 1.6-liters benzinmotor med 180 hk og en elmotor med 110 hk, der tilsammen kan levere op til 225 hk. Batteriet tillader, at man kan køre op til 54 km på el alene ifølge WLTP-normen, og den kan lades op igen på små fire timer.

Vil man have en topudgave med luksus-læder og alt i udstyr, så lander prisen på lige under en halv mio. kroner. Men så medfølger der også lædersæder i et særligt urlænke-design foruden forlygter med næsten 100 dioder, der kan styres individuelt.

Hertil kommer en vognbaneassistent, der tillader, at man blot holder tre fingre på det læderbetrukne rat med indbygget puls-sensor, samt en kabine, hvor der i den grad er kælet for detaljerne.

DS 4 bagsæder
Lækre lædersæder præger hele kabinen. 

Hvor stor er DS 4?

Det franske bilmærke DS er en del af den nye Stellantis-koncern, der bl.a. rummer bilmærkerne Citroën, Peugeot, Opel, Fiat og Jeep. Her skal flere nye modeller dele en ny platform, der dels skal lægge bund til denne DS 4, dels den nye Opel Astra og den ligeledes nye Peugeot 308.

Der er derfor et ret stort fællesskab mellem de tre modeller, og skal man være mere bred, så kan man sige, at DS 4 tilhører Golf-klassen. Men der er alligevel forskel på biler i denne klasse, og her tilhører DS 4 den ene yderlighed.

Af hensyn til designet er forruden nemlig flyttet 10 cm længere bagud end i de andre biler på denne platform, og det giver bilen en flot profil med en kabine, der samles om den bagerste del af bilen.

Ved forsæderne er pladsen stadig fin, men ved bagsædet har manøvren kostet nogle vigtige centimeter, og DS 4 er derfor ikke en oplagt bil til børnefamilierne.

Til gengæld er bagagerummet pænt stort, og med 430 liter placerer det sig i mellemkategorien for plugin-hybrider, hvor batteriet ofte stjæler lidt af pladsen.

DS 4 fralægningsplads
Alle udgaver af DS 4 har automatgear, og det styres fra denne lille vippearm mellem forsæderne. Pege-skærmen foran er til input til f.eks. navigationsanlægget.

Hvordan kører DS 4?

Uanset om man vælger DS 4 med eller uden plugin-hybridteknikken, så er den udstyret med automatgear. Manuelt gear er udgået, som det også gælder for flere andre bilmodeller.

Men der er forskel på, hvordan bilerne opleves, alt efter om der er hybridteknik eller ej. For netop hybridbilens hjælpende elmotor sikrer en blød igangsætning og en glidende kørsel. Næsten lige så godt som i en elbil.

I udgaverne uden hybrid-teknikken kan gearkassen til tider give små skifteryk, og det underminerer en del af den ellers meget lækre komfort, som bilen leverer.

Alle udgaver er desuden forsynet med en ret avanceret undervogn med elektronisk justerbare støddæmpere. De er koblet til et kamera i forruden, der løbende scanner vejens overflade, og på den måde afgøres det, om undervognen skal være blød eller hård. Vil man selv bestemme, er det også muligt, og den mulighed bidrager til et højt komfortniveau. Støjniveauet er desuden stærkt dæmpet ved brug af akustiske ruder hele vejen rundt i topudgaverne.

I det hele taget føles bilen lækker og komfortabel, når man sidder bag rattet, og med de velformede sæder er det næppe noget problem at tage en virkelig lang køretur.

Så kort fortalt er DS 4 en bil, der leverer et design og en køreoplevelse ud over det forventelige.

 

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks:

Få FDMs nyhedsbreve

DS 4 set bagfra

DS 4

Benzin/el
320.000 kr.
  • Design
  • Førerplads
  • Komfort
  • Bagsædeplads
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. (+1 elmotor)
  • CO2 udledning
    29 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.778 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    54 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:440 cm B:183 cm H:149 cm
Luk