Tesla Model Y – smart, praktisk og hurtig SUV

Tesla Model Y føles ikke blot som en forvokset udgave af den populære Model 3. Den er nemlig blevet forbedret på flere vigtige punkter.

Tesla Model Y set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Tesla Model Y er en smart bil med mange gode løsninger. Den føles som en moderne elbil, men er ikke længere konkurrenterne helt så overlegen, som Teslas modeller var tidligere.

SILKEBORG Da Tesla Model 3 kom frem for nogle år siden, så verden unægtelig anderledes ud end i dag, når det handler om elbiler. Der var næsten ingen konkurrenter, så selvom Model 3 dukkede op i Europa som en firedørs sedan – en biltype andre producenter for længst havde opgivet at sælge – blev den straks en succes.

Læs Motors test af Tesla Model Y her

 

 

Med et stort batteri, to elmotorer og en førerplads, der mildest talt må siges at være unik, så var succesen alligevel i hus. Tesla havde stort set ingen konkurrenter, og dem der var, kunne slet ikke følge med.

I mellemtiden er det blevet helt klart, at europæerne vil køre i SUV. Det er i dette lys, at Tesla Model Y er skabt. Den skal bygge videre på 3’erens succes, men samtidig følge med tiden.

Model Y er derfor en Model 3, der er gjort større i højde, længde og bredde, og hvor indretningen er gjort mere smart og fleksibel. Og nu er den langt om længe også kommet til Danmark, og her har vi haft lejlighed til at køre den på danske veje.

Tesla Model Y kabine
Førerpladsen er meget lig den i Model 3, og det vil sige med en stor skærm i midten, hvorfra alt styres. Kvaliteten af instrumentbordet er pæn uden at imponere, og designet er holdt i rene linjer. Træpanelet er af plast, og sæderne er beklædt med kunstlæder.

Er der god plads i Tesla Model Y?

Allerede på vej ind i bilen mærker man, at Model Y er større end 3’eren. Indstigningen er lettere, og man sidder dejlig højt og har et godt udsyn over trafikken. Forsæderne er kraftigt forbedret, og både sædets vinkel, ryglænets hældning og lændestøttens placering kan justeres elektrisk.

Også ved bagsædet mærker man forbedringer. Bredden er øget, og tre voksne kan nu finde plads ved siden af hinanden – i hvert fald på kortere ture. Ryglænet kan endda justeres i vinklen, og man kan folde bagsædets ryglæn ned i tre dele.

Model Y findes på andre markeder med endnu en sæderække, men den er indtil videre ikke på det europæiske marked.

Bagagerummet er også blevet markant større, og den store tophængslede bagklap gør adgangen langt mere bekvem end i 3’eren. Så allerede inden den første meter er kørt, er stemningen i top.

Tesla Model Y skærm
Fra den store 15-tommerskærm i midten styres stort set alt, og har man først lært funktionerne, går det fint, selvom placeringen til tider stjæler opmærksomheden fra vejen. Hastigheden vises med tal i øverste venstre hjørne – lige ved siden af en grafik, der viser trafikken rundt om bilen.

Hvor meget udstyr er der i Tesla Model Y?

I lighed med Model 3 er der ingen dyr, der er kommet til skade ved produktionen, og der er således masser af plast og kunstlæder i bilen i stedet for læder. Det er der mange elbilkøbere, der sætter pris på, men det tager også en smule af eksklusiviteten.

Til gengæld er udstyret omfattende, og den eneste udstyrsversion, som Model Y indtil videre fås i, har næsten alt det, man kan tænke sig. Navigationsanlæg, et lækkert lydanlæg, adaptiv fartpilot og lignende er standard, og det eneste man kan tilkøbe, er en mere avanceret fartpilot, et anhængertræk og andre farver end den hvide standardfarve ude eller den sorte kabine inde. Det meste koster 9.500 kr. ekstra.

Der er ingen tvivl om, at Model Y på den måde vil tilfredsstille mange, men er man vant til et headup-display, adaptive forlygter, et oplukkeligt soltag eller et stort instrumenthus foran rattet, så bliver man skuffet.

Det sidste kan nok for mange være det, der bliver afgørende. For kan man ikke forlige sig med at skulle se hastigheden på skærmen i midten som et lille tal i hjørnet af en grafik, hvor der er lagt mest vægt på at vise de øvrige trafikanter som små tegneseriefigurer, så er Tesla Model Y ikke det mest oplagte valg.

Tesla Model Y rat
De to knapper på rattet har et utal af funktioner, og kan både indstille sidespejle, rattet, musikken, fartpiloten og meget mere. Det kræver lidt tilvænning, men man guides ofte fint via tekster på skærmen.

Hvor hurtigt lader Tesla Model Y?

Til gengæld kan Tesla noget, som stort set ingen andre kan: Koncernen har brugt masser af penge på at opbygge et ladenetværk, der gør det muligt at lade blandt ligesindede i hele Europa.

Man betaler for strømmen efter forbrug, og prisen er attraktiv uden at være rørende billig. Til gengæld er der mange ladestandere, og bilen kan selv navigere hen til dem, der er behov for på ruten.

Ladehastigheden er ofte høj, men da vi prøvede den på de nyeste ladere, var den samlet set dog kun på niveau med de fleste andre tilsvarende elbilers. På en halv time fik vi godt 50 kWh på batteriet, og det modsvarer et sted mellem 250 og 300 km kørsel. Det er bestemt godkendt, men ikke unikt.

Tesla Model Y frunk
Fortil er en frunk, hvor bl.a. ladekabler kan opbevares, så man altid let kan komme til dem.

Hvor hurtig er Tesla Model Y?

Model Y kommer som standard med to elmotorer og et batteri i den store klasse. Selv taler Tesla hverken om antallet af hestekræfter eller antallet af kilowatt-timer. I stedet angives accelerationstiden fra 0 til 100 km/t. og rækkevidden i kilometer.

I ingen af disciplinerne kunne vi opnå helt så flotte tal, som Tesla stiller i udsigt. Men Tesla Model Y kunne næsten accelerere lige så hurtigt som en Polestar 2 med 408 hk, og den kunne køre næsten lige så langt på en opladning som en Mustang Mach-e, som har et batteri på op til 100 kWh.

På den måde har Model Y vist, at den hører til blandt bedste, men har også samtidig måttet sande, at den ikke længere er suveræn.

Tesla Model Y håndtag
Denne udgave af Tesla Model Y er bygget i Kina, men det virker som om samlekvaliteten er blevet bedre end i de amerikanske Tesla Model 3, vi tidligere har testet.

Hvordan kører Tesla Model Y?

Køreoplevelsen er ellers til den positive side, og Model Y virker først og fremmest utrolig letkørt. Den accelererer smidigt, og dens bremser er lette at dosere.

Fartpiloten er blevet noget bedre, end det vi oplevede i Model 3, og det var kun få steder, hvor den umotiveret bremsede for ingenting. Det kan også ske i andre biler, og det er åbenbart noget, man må leve med. På den måde er der endnu lang vej til, at vi kan forvente selvkørende biler.

Affjedringen virker godt afstemt, og den håndterer fint vægten på over to tons over vejbump og lignende. Og har man først lært Teslas noget anderledes måde at betjene fartpilot, viskere, lys og klimaanlæg på, så virker det for det meste fint, selvom det ind i mellem godt kan stjæle lige lovlig meget af opmærksomheden, mens man betjener det.

Men er det et problem, kan man i stedet blot tale til bilen, og sige på dansk, hvad man vil have, at den skal gøre. Den del fungerer på et niveau, alle andre bilmærker kunne lære noget af.

Tesla Model Y bagagerum
Bagagerummet er stort, og under gulvet findes endnu et stort rum. Bagklappen er elektrisk betjent, men vi savner en hattehylde eller lignende, der kan skærme bagagen mod nysgerrige blikke.

Hvad koster Tesla Model Y?

Den nye Model Y koster en halv mio. kr., hvilket i runde tal er 50.000 kr. mere end en tilsvarende Model 3. Prisen er på niveau med en veludrustet konkurrent fra Audi, VW, Volvo eller Polestar.

Om man så er mest til den moderne Tesla-verden eller de mere traditionelle mærkers modeller, må man gøre op med sig selv.

Men Tesla Model Y kan i hvert fald stadig levere en sjov og anderledes køreoplevelse, og det er vigtigt i en verden, hvor antallet af konkurrerende elbiler stiger næsten dag for dag.

 

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

Tesla Model Y set bagfra

Tesla Model Y

El
499.412 kr.
  • Letkørt
  • App-betjening
  • Sæder
  • Kabinekvalitet
  • Skærm (indhold+placering)
  • Ikke headup-display
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    441 hk
  • Moment
    493 Nm
  • Topfart
    217 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.078 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    507 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:162 cm
Luk