DS 9 – komfort på direktørniveau

Franske DS blander sig i direktørklassen med sit nye flagskib, der blot hedder 9. Nichemærket vil appellere til kunderne i denne kræsne klasse med design og komfort. Udelukkende plugin-hybrider tilbydes.

DS 9 set forfra
Forpremiere

Motor mener

DS 9 skal som outsider charmere sig ind i premium-klassen, og det gør den perfekt. Man får en helt usædvanlig og usædvanligt komfortabel bil.

HILLERØD Det er en bil, der vækker opsigt allerede på afstand. Det er måske ikke underligt, når den helt nye DS 9 er på gæstevisit med blot nogle få eksemplarer på franske plader.

Men den næsten fem meter lange luksussedan er med sine langstrakte linjer faktisk også en bemærkelsesværdig bil. Det er den, selvom formgivningen faktisk virker ret konservativ. Men dens proportioner kombineret med udstrakt brug af krom og avancerede lygter giver bilen sin særlige status.

Med sin størrelse og formodede pris skal DS 9 dyste mod klassiske modeller i den høje firmabilklasse som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-klasse og Volvo S90. Den kan samtidig ses som en åndelig efterfølger til Citroën C6.

DS 9 kabine
Kabinen fås med valg mellem flere materialer og farver. Der er rig mulighed for at vælge usædvanlige farver og designdetaljer. Her er det bordeaux nappalæder.

DS 9 er ekstraordinært komfortabel

DS 9 er baseret på samme store platform fra den tidligere PSA-gruppe som DS 7 Crossback og den kommende Citroën C5 X, så al den grundlæggende teknik og førerpladsens indretning er den samme.

Men DS 9 er større – akselafstanden er trukket ekstra ud til hele 2,90 meter – og bilen har fået tilført mere avanceret udstyr og ekstraordinære materialer i kabinen.

Ud over designet er komforten ekstraordinær. Prøvebilen var – som alle kommende varianter i Danmark – en plugin-hybrid, og det meste af Motors kørsel foregik på strøm. Det klæder i høj grad bilen med den tyste og elektriske kørsel.

Der er bemærkelsesværdigt stille i kabinen. Ikke en gang dæk og vindstøj masede sig på (bilen har særlige, akustisk dæmpede ruder), hvilket ellers kan være tilfældet i biler, hvor forbrændingsmotoren ikke brummer.

Blot virker gearskiftet med små hak ikke til at være helt perfekt.

DS 9 skærm
9-modellen har som andre DS’er start/stop-knappen placeret højt oppe på instrumentbordet – under det særlige DS-ur.

Hvordan kører DS 9?

Undervognskomforten er også i top trods de store hjul. Det spiller formentlig ind, at testbilen havde det dyre ekstraudstyr kaldet Active Scan Suspension. Her skanner bilen vejens jævnhed og tilpasser kontinuerligt den dynamiske affjedring efter forholdene. Det er højst usædvanligt udstyr.

Kræfterne er passende uden at være overvældende. Samlet har man 225 hestekræfter, i ren eltilstand kun 110 hk, hvilket dog er nok at til at holde benzinmotoren slukket ved rolig kørsel.

Rækkevidden på strøm er officielt 48 km, men Motor nåede faktisk op på 55 km på en lun sommerdag, næsten uden motorvejskørsel.

DS 9 gearvælger
Gearvælgeren til det otte trins automatgear kendes fra mange andre modeller hos DS, Citroën og Peugeot. Placeringen af rudebetjeningen her er dog anderledes – og ikke for det gode. Her er det unikke gået for vidt.

DS 9 kan se i mørke

I kabinen kan man føle sig forkælet med et instrumentbord i nappalæder, alcantara-polstret loft, dørhåndtag i aluminium og ratkrans med håndsyet læder.

Der er gode muligheder for at gøre kabinen personlig ved at vælge mellem to udstyrslinjer, som yderligere kan peppes op med individuelle valg af farver og materialer. Da bilen bygges i Kina, kan disse valg betyde leveringstid på adskillige måneder, men DS forventer alligevel, at en stor del af kunderne vil vente på at få bilen, som de ønsker den.

Usædvanligt udstyr er også et infrarødt kamera i kabinen, der holder øje med førerens øjne for at se, om hun eller han er træt eller uopmærksom.

Det er heller ikke ofte, man som her kan få en bil med nattesyn. Dermed kan bilen opdage fodgængere, cyklister og dyr op til 100 meter forude. Det var ikke muligt at afprøve denne funktion.

DS 9 køling
Ved bagsædet er der et panel til fuld kontrol med klima og varme og køling af sæderne. 

Hvad koster DS 9?

Blandt komfortudstyret er mulighed for massage både i for- og bagsæder, og testbilen havde indbygget ventilation/køling i forsæderne. Det kan man blive glad for på en dag med 25 grader og sol. Ved bagsædet er der særdeles god plads, og det er nemt at forestille sig en DS 9 med en fransk minister på bagsædet.

I mørke gør bilen sig bemærket med avancerede lygter. Det gælder adaptive forlygter, velkomsthilsen fra både for- og baglygter, lys på jorden langs bilen og de særlige retro-blinklys i den bageste hjørnestolpe. En hilsen til den originale DS fra 1955.

Ud over den testede 225 hestes kommer to andre E-tense-versioner (opladningshybrid) til Danmark: en med 250 hk og „længere“ rækkevidde samt en firehjulstrukket topmodel med 360 hk. En udgave uden el-assistance findes, men kommer ikke til Danmark.

DS 9 ventes først lanceret i Danmark sidst på året. Danske priser kendes ikke, og den indikerede pris i skemaet her på 650.000 kr. er et rent skøn for en grundmodel baseret på, hvad sammenlignelige plugin-hybrider koster.

Få FDMs nyhedsbreve

DS 9 set bagfra

DS 9

66,7 km/l
Benzin/el
650.000 kr.
  • Komfort
  • Design
  • Unikhed
  • Placering af enkelte knapper
  • Potentielt lang leveringstid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + el. Batteri: 11,9 kWh
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.839 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    48 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:493 cm B:185 cm H:146 cm
Luk