Motor mener:
Dacia Jogger er en jordnær bil til fornuftig transport. MPV’en byder på en blanding af masser af plads og virkelig lav pris. Møgærgerligt, at Dacia ikke tilbyder mere sikkerhedsudstyr.
NICE Velkommen ombord! Her i Dacia Jogger – jo, det hedder den – er der plads til den store eller sammenbragte familie på syv, og hvis man kan begrænse sig til fem, er der umådelige mængder bagageplads, op til 700 liter.
Jogger er en fem-syv-personers MPV og afløser både stationcaren Logan MCV og MPV’en Lodgy. I forhold til Lodgy er trækvægten reduceret lidt, pladsen bag tredje række er blevet lidt mindre, og prisen er steget. Men Jogger er en mere moderne, mere elegant og meget bedre bil.
Video: Se nærmere på Dacia Jogger
Føles Dacia Jogger som en billig bil?
Jogger falder på et tørt sted i det danske bilmarked, hvor udbuddet af MPV’er – særligt dem med plads til syv – er skrumpet gevaldigt.
Tilmed er mulige konkurrenter som Citroën Berlingo, Opel Combo og Peugeot Rifter reelt ved at udgå, da de snart kun fås som rene elbiler med noget indskrænket rækkevidde.
Selvom Dacia bevæger sig i discount-segmentet, er Jogger ikke en udpræget billig oplevelse. Bilen virker gedigen udvendig, har et tilforladeligt indre med lidt stofpynt, fornuftige sæder og et rat, der nu kan justeres i alle retninger.
En stram, syntetisk duft fra plast eller tekstiler i de helt nye testbiler er den mest tydelige reminiscens af billigbil.
Fleksibel kabine i Dacia Jogger
Førerpladsen er overskuelig med sin helt traditionelle indretning, men moderniseret med en lille sort-hvid skærm i instrumenthuset og otte-tommerskærm med navigation i topudgaverne.
Jogger er baseret på en nyere Renault-platform, der også bruges til bl.a. Captur og Arkana samt til Dacia Sandero. Den er strakt gevaldigt her, så akselafstanden er helt oppe på 2,90 meter og længden 4,55 meter.
På anden række sidder man på en almindelig, delbar bænk, hvor isofix-stole kan fæstnes på yderpladserne. Har man valgt tredje række, går det rimeligt med at komme derom takket være de meget brede bagdøre og ved at vippe bagsædet frem/op.
Voksne kan finde sig fornuftigt til rette på tredje række, og det gælder faktisk både fødder, knæ og hoved. Om man så har lyst til at sidde her alt for længe, er en anden sag. Men der bydes både på armlæn og 12-volt stik, og de bageste sideruder kan tilmed åbnes på klem.
De to bageste stole kan klappes sammen eller tages ud enkeltvis – formentlig uden at få en diskusprolaps, for de er ganske lette.
God plads i Dacia Jogger
Bagagerummets størrelse afhænger af, om bilen er født med fem eller syv sæder, og om de to sidste sæder er med ombord. Tallene hedder 708, 686 og 565 liter. Er man syv i bilen, er bagagerummet som på andre syvpersonersbiler ret beskedent, 160 liter.
Men der er udvidelsesmuligheder bagtil eller ovenover. Ud over muligheden for at trække 1.200 kg har Jogger (dog ikke i grundudgaven) en virkelig fiks tagkonstruktion. De langsgående tagrælinger kan med det medfølgende værktøj brydes op på midten og drejes på tværs, så man hurtigt får sig en lastholder. 80 kg er bilen godkendt til.
Hvordan kører Dacia Jogger?
Der findes kun én motorversion. Det er en trecylindret nykonstruktion på 1,0 liter, som yder 110 hk. Den er en positiv oplevelse. Den er afdæmpet i sin lyd, og trækker fint bilen – i hvert fald så længe den ikke er tungt læsset.
En særdeles høj gearing betyder, at motoren arbejder dejlig roligt ved motorvejsfart. Til gengæld skal der skiftes ned ved bakker.
Benzinøkonomien er pæn for bilens størrelse – officielt 17,5-17,9 km pr. liter. Der er ikke el-assistance af noget art.
Manuelt gear med seks trin er eneste mulighed. Automatgear er ikke planlagt til benzinmotoren, men det bliver automatisk en mulighed, når en fuldhybrid kommer næste år. Teknikken vil svare til den, man finder i Renault Clio og Arkana, hvor ydelsen er 140-145 hk.
Hvor sikker er Dacia Jogger?
Udstyret i grundmodellen er skrabet, bl.a. er der ikke aircondition, men alle udgaver har en fiks holder til telefonen. Apple CarPlay og Android Auto følger med i de lidt dyrere udgaver, og det samme gør en manuel fartpilot. Adaptiv fartpilot fås ikke.
Dacia er ikke ligefrem kendt for god sikkerhed, og Jogger er ingen undtagelse set med dagens standard. Jogger har dog fået seks airbags og nødbremse (uden fodgænger- eller cyklistgenkendelse) i alle udgaver samt blindvinkelalarm, skiltegenkendelse og bakkamera i nogle versioner.
Bilen er fortil og teknologisk næsten identisk med Sandero, som har fået to stjerner i Euro NCAP-testen i 2021. Om det samme sløje niveau vil gælde Jogger, må en kommende Euro NCAP-test vise.
Sandero udviste en nogenlunde beskyttelse i kabinen ved kollision, men bilen gik fuldstændig ned på manglen på aktivt sikkerhedsudstyr og på dårlig beskyttelse af bløde trafikanter.
Ingen af de to Dacia-modeller har således vognbaneassistent, døsighedsalarm eller nødbremse, der kan reagere på fodgængere og cyklister. Udstyret findes på Renaults hylder, men meget få kunder i Dacias vigtige markeder er interesseret i det, og vil i endnu mindre grad betale for det. En slem skam set fra Danmark.
Hvad koster Dacia Jogger?
Men Jogger er – Dacia-traditionen tro – virkelig billig. Prisen ligger omkring 200.000 kr., hvor en konkurrent som VW Caddy har priser, der begynder ved 265.000 kr. for en fempersoners og 300.000 med plads til syv.
Billigste Jogger står til 180.000 kr., men det koster ikke alverden at gå et eller to trin op. Topmodellen, hvis man kan sige det om en Dacia, koster 210.000 kr. inkl. syv sæder og Extreme-udstyr. På de andre niveauer koster de to ekstra stole bagest 5.000 kr. tilsammen. De kan ikke eftermonteres.
Oveni de 210.000 kr. kan lægges 3.000 kr. for den store skærm med navigation og 5.000 kr. for bl.a. elektrisk parkeringsbremse, blindvinkelalarm og parkeringssensor for og bag.
Dacia Jogger, som bygges i Rumænien, ankommer til Danmark til maj. Hybriden følger efter en gang i 2023.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks