Citroën C5 X – Flagskibet er fyldt med komfort

Det nye Citroën-flagskib byder sig til med komfortabel kørsel og avanceret teknik i en flot indpakning. Citroën C5 X er dermed alt det, vi helst vil huske det franske bilmærke for.

Citroën C5 X set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Det er en køreoplevelse af de store, der venter bag rattet i Citroëns nye flagskib, C5 X. Herligt at det franske bilmærke er vendt tilbage til sine rødder.

BARCELONA Antallet af nye, sportslige bilmodeller er enormt, og man skulle nogle gange tro, at alle bilkøbere kører Le Mans til daglig. Men sådan forholder det sig jo ingenlunde.

Det ved de hos Citroën, der netop har sendt en super-luksuriøs bilmodel på gaden. Her er de sportslige egenskaber tydeligvis nedprioriteret til fordel for komfort i stor stil, og det er noget, der gør Citroën til et særligt bilmærke.

Ja, man kan nærmest kalde det for en tilbagevenden til mærkets oprindelige identitet, der i sin tid blev grundlagt med en lang række bilmodeller, der teknisk set gik sin egen vej i retning mod fremragende komfort.

Video: Se nærmere på Citroën C5 X

Affjedringen er hemmeligheden

Der er tale om Citroëns nye flagskib, C5 X, der skal løfte arven fra klassikere som Citroën CX og XM. Designet er naturligvis bragt up to date, men undervognen er tilpasset de gamle dyder.

Den er ganske vist ikke længere baseret på hydraulik som dengang, men derimod har fabrikken udviklet helt nye støddæmpere, der elektronisk kan justeres, og som løbende indstiller sig efter resten af bilens opførsel. Dermed er affjedringen i C5 X gjort til en ægte Citroën-oplevelse.

Der er tre indstillinger i støddæmperne, og den løsning har gjort det muligt at lade fjedrene være ekstremt bløde, samtidig med at vandringen af støddæmperne er øget betydeligt. I praksis betyder det, at man kan køre over vejbump på en måde, man troede kun var muligt i biler i millionklassen, og kort efter køre videre med en noget mere fast undervogn. Det er ganske enkelt enestående, og med til at give Citroën C5 X en plads i markedet for sig selv.

De nye støddæmpere er standard i alle plugin-hybriderne, men fås ikke til benzinudgaverne, der dog også har fået en komfortabel, men mere enkel opsætning.

Førerpladsen føles utrolig lækker i sin opbygning med meget komfortable sæder
Førerpladsen føles utrolig lækker i sin opbygning med meget komfortable sæder og et velbygget instrumentbord i lækre materialer. Den store skærm er her på 12-tommer som i topudgaverne, mens de to billigste niveauer kun har en skærm på 10-tommer. Funktionaliteten er ens med bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Hvad koster Citroën C5 X?

Den nye Citroën C5 X kan allerede bestilles herhjemme og kan leveres til sommer. Priserne begynder ved 380.000 kr., men den version er ikke værd at gå efter. Til gengæld er næste trin til 400.000 kr. dybt imponerende. Her er der frit valg mellem en 1.2-liters benziner med 130 hk og en plugin-hybrid med 225 hk.

De koster det samme, så det er ikke et svært valg, og Citroën regner da også med stort set kun at sælge hybrid-versionerne. Her får man foruden den omtalte affjedring en yderst komfortabel bil med en indbygget køreglæde, der er på topniveau for dem, der ikke udelukkende har sport i blodet.

Batteriet kan levere kørsel til 54 km på el alene, og det kan lades op på mellem tre og fire timer hjemme, mens man på nogle offentlige ladere kan gøre det på den halve tid. På el alene er der 110 hk til rådighed, og kræfterne overføres altid gennem en ottetrins automatgearkasse til forhjulene.

Citroën C5X er største model fra det franske bilmærke
C5X er en mellemting mellem en SUV, en stationcar og en limousine. Den føles kæmpestor og giver masser af komfort ved både for- og bagsæderne.

Hvor god plads er der i Citroën C5 X?

C5 X er opbygget som en mellemting mellem en SUV, en stationcar og en limousine. Det betyder, at siddepositionen er lidt højere end normalt, at pladsen i kabinen og bagagerummet er overdådig, og at komforten som nævnt er i en klasse for sig.

Den noget særegne kombination ses udvendigt ved plastpanelerne langs skærmkanterne, der er kendt fra SUV’erne, men også ved den ret store frihøjde. Bagtil står man ved et enormt bagagerum med en fin adgang takket være den enorme bagklap, der åbner helt oppe i taget.

Ved forsæderne møder man et instrumentbord som i de bedste biler. Materialerne er flotte, og teknikken god. Man sidder vildt godt i de store stole, og selvom bilen i bund og grund deler flere tekniske løsninger med den nye Peugeot 308 og Opel Astra, så fornemmer man en noget større eksklusivitet.

Nyt er et enormt headup-display i forruden, valg mellem en 10- eller 12-tommerskærm med et nyt og velfungerende infotainmentsystem samt et enkelt og overskueligt digitalt instrumenthus.

Bagsædet er rummeligt, og der er god plads til både knæ og hoved.
Bagsædet er rummeligt, og der er god plads til både knæ og hoved. Mellem forsæderne er der friskluftdyser.

Hvordan kører Citroën C5 X?

Vi tog både benzinudgaven og plugin-hybriden ud på en krævende tur i det bjergrige område ved Barcelona. Her var C5X en rar oplevelse, dog med hybridudgaven med den justerbare undervogn som den klart bedste.

Gennem de små byer kan den forcere samtlige hastighedsbump på overbevisende facon, og de skiftende hastighedsgrænser kan fartpiloten holde styr på, så man blot skal trykke o.k. på rattet, når bilen ser et vejskilt og kort efter foreslår en ny maksimal hastighed. Også vognbaneassistenten føles rolig, og så er den god til at se linjerne langs vejen.

På motorvej er lydniveauet lavt takket være de særlige støjdæmpende ruder, der er standard i topudgaverne. På de små snoede veje skal bilen definitivt over i Sport, hvis man vil køre stærkt, men det er ikke påkrævet. For selvom affjedringen opsluger stort set alle ujævnheder, så har man ikke en fornemmelse af en stor krængning i bilen ved kørsel gennem sving. Det vidner om en avanceret undervogn, der heldigvis lægger stor afstand til de gamle Citroën-modeller, der netop her godt kunne lægge grunden til lidt køresyge.

Citroën har kort og godt skabt en bil, der stråler langt væk af Citroën-dna, og det er godt gået i en verden, hvor nye biler ofte savner en klar og veldefineret rolle.

Bagagerummet er enormt, og den store bagklap giver flot adgang til det hele.
Bagagerummet er enormt, og den store bagklap giver flot adgang til det hele. I plugin-hybriden er der ikke plads til noget under gulvet, og derfor rummer det kun 485 liter mod de 545 liter, der er plads til i benzinudgaven.

Citroën C5 X kommer ikke som elbil

Platformen som C5 X er bygget over, er den, vi også kender fra Opel Astra og Peugeot 308, som i lighed med C5 X dukker op som plugin-hybrid og benzin- og dieselbiler foruden egentlige elbiler til næste år.

Men Citroën har valgt at gå sin egen vej på dette område. C5 X har 11 cm længere akselafstand end i f.eks. Opel Astra, og bilen kommer hverken med dieselmotor eller som elbil. Så vil man ad en af de veje, må man finde en anden bil.

Det samme gælder dem, der havde håbet på en firehjulstrukken, for også her har fabrikken valgt den mulighed fra.

Til gengæld kan man glæde sig over, at C5 X kan trække op til 1.350 kg, og at bilen fås i udgaver med luksus i store mængder. Sætter man kryds ved det hele, kan prisen lige akkurat presses op på en halv mio. kroner, og selvom det lyder af meget, så er det vel nærmest billigt sammenholdt med de priser, Citroën i sin tid tog for sine flagskibe.

 

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Citroën C5 X set bagfra

Citroën C5 X

76,9 km/l
Benzin/el
399.990 kr.
  • Komfort
  • Udstyr
  • Indretning
  • Rækkevidde på strøm
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. – 1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    29 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    233 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.797 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.350 kg
  • Bagagerum
    485 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    54 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:481 cm B:186 cm H:149 cm
Luk