Alfa Romeo Tonale – Italiensk for tålmodige

Alfa Romeo er efter fem års dvale klar med en lidt mindre SUV med det designsprog, som kendetegner det italienske bilmærke. Vi må dog vente næsten endnu et år på en dansk udgave af Alfa Romeo Tonale.

Alfa Romeo Tonale set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Det er godt at se, at der stadig er liv i Alfa Romeo, men Tonale skal mest ses som en trædesten på vejen mod en kraftig omlægning af det italienske bilmærkes identitet.

COMO Der er langt imellem, at vi hører nyt fra italienske Alfa Romeo. Så når Milano endelig melder om en ny bil, står vi i den grad klar.

Nyheden er dog til at overskue, for SUV’en, der er opkaldt efter det berømte Alpe-pas Tonale, er kun færdiggørelsen af en bilmodel, vi så første gang for over tre år siden på biludstillingen i Genève. Den står endelig klar, efter at Alfa Romeo er blevet en del af den internationale bilkoncern Stellantis.

Tiden er bl.a. brugt på at implementere så meget teknik fra Stellantis som muligt og på at indbygge en ny hybridmotor, der kan sænke benzinforbruget betydeligt i forhold til den større SUV Stelvio.

En plugin-hybrid må vi dog vente med at se til sidst på året, og den kommer endda først til Danmark i begyndelsen af 2023. Da den er eneste version, der passer til det danske afgiftssystem, må danske Alfa Romeo-interesserede væbne sig med tålmodighed.

Video: Kig nærmere på Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale deler platform med Jeep

Men hvad er det så, man kan glæde sig til? Tonale er en velbygget SUV i klasse med BMW X1, Audi Q3 og Volvo XC40. Det er også biler i denne liga, den gerne vil måle sig op mod, og det kan den da også langt hen ad vejen.

Alfa Romeo kalder selv bilen for en premiumbil, og selvom det ord efterhånden er blevet noget devalueret, er det ikke helt forkert. Men at se den som en bil af den bedste slags, er alligevel nok også at skyde over målet. Hertil opleves kabinens byggekvalitet trods alt for gennemsnitlig, men bilen er flot designet ude og inde, og den kører glimrende.

Pladsen er fin til fire voksne, og der er al den teknik i bilen, man kan forvente af en moderne bil. Det være sig både sikkerhedsudstyr og komfortudstyr. Kun en noget gammeldags gearstang vidner om en vis portion genbrug af tekniske løsninger, og Tonale er da også bygget på samme platform som Jeep Compass.

Alfa Romeo Tonale kabine
Førerpladsen er ret traditionelt udformet med et 12,3” digitalt cockpit, men også med en overraskende lille 10,25”-skærm i midten. Kvaliteten opleves fin uden at være på et imponerende niveau.

Hvor hurtig er Alfa Romeo Tonale?

Tonale kommer kun i benzinudgaver, der enten benytter en 1.5-liters motor med 48-volts mildhybridteknik eller en noget kraftigere plugin-hybrid løsning, hvor en 1.3-liters benzinmotor arbejder sammen med en elmotor på baghjulene, hvorved bilen får firehjulstræk.

De milde hybridudgaver fås i to versioner med enten 130 eller 160 hk, mens plugin-hybriden får i alt 275 hk, når den dukker op. Vi har endnu kun prøvet udgaven med 160 hk, og den gør det egentlig udmærket. Men i en verden, hvor selv de mindste elbiler yder væsentlig flere hk, føles Tonale på ingen måde hurtig.

Kræfterne ledes ud til de trækkende forhjul gennem en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og selvom den skifter blødt under normal kørsel, føles den ret træg, når man giver den gas ved f.eks. en overhaling.

Her havde vi faktisk forventet mere, og denne udgave tegner mest af alt et billede af en bil, der mere er en Alfa Romeo af navn end af gavn. Som nævnt bliver det plugin-hybriden, der bliver den mest interessante herhjemme, og den skal med sine flere kræfter nok rette op på det forhold. Men det må tiden vise.

Styretøjet giver en god fornemmelse af, at bilen drejer præcist så meget, som man indikerer med rattet. Det er på ingen måde så vildt som i de to større modeller Giulia og Stelvio, og det skal man nok bare være glad for.

Affjedringen kan indstilles i to niveauer, Normal og Sport, og det er godt, for i Normal føles bilen til den hårde side, og i Sport er den direkte ubekvem. En egentlig komfort-indstilling havde været oplagt.

Alfa Romeo Tonale skærm
Skærmen i midten er på 10,25” og indeholder fabriksmonteret TomTom-navigationsanlæg foruden trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Menuerne er ikke på dansk.

Hvor godt udstyret er Alfa Romeo Tonale?

Alfa Romeo Tonale kommer i to udgaver, Ti og Super. De er begge ret imponerende udstyret med et flot, højt sikkerhedsudstyr med bl.a. adaptiv fartpilot, vognbaneassistent (der virker overraskende godt), matrix-LED-forlygter og nødbremser både ved for- og baglæns kørsel.

Der er desuden et stort digitalt instrumenthus og en noget mindre skærm i midten med bl.a. trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Man kan tilkøbe en udstyrspakke med et forbedret Harman Kardon-lydanlæg og el-justerbare lædersæder, men priserne på både bil og udstyr er endnu ikke afklaret.

Det skyldes dels den nuværende usikre leveringssituation, dels det forhold at den danske import af Alfa Romeo netop nu overgår til den importør, der også importerer bl.a. Citroën og Peugeot.

Tonale produceres i Italien, hvor både hjulophæng, motorstyring og ikke mindst designet er udviklet. Fabrikken barsler med en garanti på bilen på op til fem år, men også her er det uklart, præcis, hvad det indebærer.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve

Alfa Romeo Tonale set bagfra

Alfa Romeo Tonale

17,5 km/l
Benzin
525.000 kr.
  • Design
  • Garanti
  • Letkørt
  • Forbrug
  • Gearstang
  • Affjedring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.600 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 2 / 12
    Bilgaranti: Afventer endelig udformning
  • Mål
    L:453 cm B:184 cm H:160 cm
Luk