Kia Niro – Folkelig elbil i endnu bedre form

Kias elektrificerede crossover kommer nu i en gennemgribende ny generation. Elbilen kan lade hurtigere, men særligt plugin-hybriden har gjort store fremskridt. Begge versioner fås med ret kort leveringstid.

Kia Niro set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Kia Niro var en pionér, da den kom frem. Tre slags elektrisk bil i én. Her i anden generation er revolutionen udeblevet, men kabinen har fået et stort løft, og Niro er stadig en rigtig fin, allround bil med gode elektriske dyder.

OSLO Kia Niro har strammet sig op. Den vellykkede, elektrificerede familiebil med aner til 2016 har her i den nye, anden generation fået et mere skarpt design, der virker vellykket, og særligt ved førerpladsen er fornyelsen særdeles synlig og egentlig også mærkbar.

Niro er nu som før en alsidig elektrisk bil med valg mellem tre teknologier. Niro kom frem i efteråret 2016 som hybridbil og blev hurtigt ret populær. Det holdt dog ikke længe, for i foråret kom bilen som plugin-hybrid, der var ret unik på markedet, og på grund af afgiftssystemet blev den mere interessant for mange.

I slutningen af 2018 kom det sidste af trekløveret, en ren elektrisk udgave med flot rækkevidde på omkring 450 km.

Kia Niro har en både flot og velindrettet førerplads
Kia Niro har en både flot og velindrettet førerplads, der er meget mere moderne end forgængernes. I den store midterkonsol er der tydelige knapper til bl.a. sædearme samt fin plads til kopper.

Kia Niro som hybridbil droppes

Niro II er bygget over en modificeret udgave af dagens platform, men det meste af teknikken er ny. Bilens størrelse er næsten uforandret, dog med en cirka to cm større akselafstand, der har givet lidt bedre benplads på bagsædet.

Alle tre udgaver er atter med her i anden generation, og de kommer stort set samtidig – plugin-hybriden lige før sommerferien og elbilen lige efter. Dermed fik den rent elektriske udgave en kort levetid i første generation - under fire år.

Hybriden kommer ikke i det danske program denne gang. Prismæssigt giver det ifølge den danske importør ikke mening pga. afgiftssystemet.

Det store touch-panel kan skiftevis styre klima og infotainment/navigation. Fungerer rigtig fint.
Det store touch-panel kan skiftevis styre klima og infotainment/navigation. Fungerer rigtig fint.

Nemt at betjene Kia Niro

Den nye Niro har fået stort set samme skærm-dominerede førerplads som EV6 og (heldigvis) især som den nye Sportage. Det indebærer i topudgaverne to visuelt integrerede skærme på hver 10,25 tommer, der giver et flot og funktionelt skærmpanel.

Selvom mange funktioner styres fra midterskærmen, fungerer det ret ukompliceret, da en knap nemt får skærmen til at skifte mellem infotainment og klima. I de billigere udgaver må man nøjes med en mere enkel skærm på otte tommer i midten.

Under alle omstændigheder er der dejlig adgang til sædevarme, ratvarme m.m. via store knapper i midterkonsollen, der kan rammes stort set uden at flytte øjnene fra vejen.

De smarte blindvinkel-billeder, der på nogle Kia- og Hyundai-modeller dukker op i instrumenthuset, fås ikke. Headup-display kan tilvælges.

Niro fås med soltag, men det er af den gammeldags type, som er meget lille.

Bagsædepladsen er stadig rigtig fin.
Bagsædepladsen er stadig rigtig fin. Gulvet er plant, der er luftdyser og i denne udgave også usb-stik bag på forsæderyglænet.

Hvordan kører Kia Niro?

Niro er i begge udgaver en meget komfortabel bil og rar at køre. Kia har ligefrem flottet sig med lyddæmpende sideruder.

Den rent elektriske udgave, som skifter betegnelse fra e-Niro til Niro EV, har fået nyt batteri, selvom kapacitet, rækkevidde og maksimal ladeeffekt er stort set uændret. Ladeporten sidder stadig i fronten, men nu lige midt i.

Batteriet indeholder 65 kWh energi, og den maksimale ladeeffekt er ikke imponerende med dagens standard, da Kia har undladt at „skrue op“ ved modelskiftet. Maks. ladeeffekt er 72 kW, men i praksis kan den nye Niro dog lynlade lidt hurtigere end den gamle. Før hed det 20-80 procent på 42 minutter, nu siger Kia 10-80 procent på 43 minutter.

Motor har endnu ikke haft mulighed for at måle det.

Mens den gamle model kunne fås med valg mellem et lille og et stort batteri, bliver der denne gang kun det store i Danmark.

Bagagerummet er i eludgaven vokset lidt
Bagagerummet er i eludgaven vokset lidt, så det er blevet nogenlunde stort uden at sætte nogen rekorder. 475 liter kan der være. Plugin-hybriden er helt nede på 348 liter.

Plugin-hybriden kører mere som en elbil

Plugin-hybriden har gjort større tekniske fremskridt end elversionen. Det giver sig især udslag i, at benzinmotoren starter mere sjældent end før, så længe der er strøm på. Det giver en bedre elbil-oplevelse.

Benzinmotoren er stadig en 1.6 med 144 hk, men elmotoren yder nu 84 hk og kan dermed trække bilen i flere situationer. Dermed udløser en halvkraftig acceleration ikke motorstart.

Desuden har plugin-hybriden (fra udstyrstrin to) fået et kraftigere, elektrisk varmeapparat. Det yder 5,5 kW og kan dermed varme kabinen uden brug af benzinmotoren. Nu vil benzinmotoren i al væsentlighed kun starte, når bilen synes det er nødvendigt for at smøre motorens indre – og når batteriet er ved at være tomt.

Det varer en anelse længere i den nye model – den officielle rækkevidde på strøm er øget fra 58 til 65 km. Det er også lykkedes Kia at gøre overgangen fra el til benzin mere blød, ligesom dobbeltkoblingsgearet virker mere forfinet end før.

Og så en rigtig god forbedring for mange: Niro EV kan nu fås med anhængertræk, selvom påhængsvognen ikke må være særlig stor: 350 kg uden bremser og 750 kg med. For plugin-hybriden er tallene noget bedre, hhv. 600 og 1.300 kg.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Kia Niro set bagfra

Kia Niro

El
330.000 kr.
  • Rækkevidde (både el og hybrid)
  • Førerplads
  • Garanti
  • Lynlade-tid
  • Mindre skærme i grundudgaver
  • Bagageplads (hybrid)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor foran – 64 kWh-batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    255 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.757 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    475 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    460 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 150.000 km generel garanti
  • Mål
    L:442 cm B:183 cm H:157 cm
Luk