Motor mener:
Kia Niro var en pionér, da den kom frem. Tre slags elektrisk bil i én. Her i anden generation er revolutionen udeblevet, men kabinen har fået et stort løft, og Niro er stadig en rigtig fin, allround bil med gode elektriske dyder.
OSLO Kia Niro har strammet sig op. Den vellykkede, elektrificerede familiebil med aner til 2016 har her i den nye, anden generation fået et mere skarpt design, der virker vellykket, og særligt ved førerpladsen er fornyelsen særdeles synlig og egentlig også mærkbar.
Niro er nu som før en alsidig elektrisk bil med valg mellem tre teknologier. Niro kom frem i efteråret 2016 som hybridbil og blev hurtigt ret populær. Det holdt dog ikke længe, for i foråret kom bilen som plugin-hybrid, der var ret unik på markedet, og på grund af afgiftssystemet blev den mere interessant for mange.
I slutningen af 2018 kom det sidste af trekløveret, en ren elektrisk udgave med flot rækkevidde på omkring 450 km.
Kia Niro som hybridbil droppes
Niro II er bygget over en modificeret udgave af dagens platform, men det meste af teknikken er ny. Bilens størrelse er næsten uforandret, dog med en cirka to cm større akselafstand, der har givet lidt bedre benplads på bagsædet.
Alle tre udgaver er atter med her i anden generation, og de kommer stort set samtidig – plugin-hybriden lige før sommerferien og elbilen lige efter. Dermed fik den rent elektriske udgave en kort levetid i første generation - under fire år.
Hybriden kommer ikke i det danske program denne gang. Prismæssigt giver det ifølge den danske importør ikke mening pga. afgiftssystemet.
Nemt at betjene Kia Niro
Den nye Niro har fået stort set samme skærm-dominerede førerplads som EV6 og (heldigvis) især som den nye Sportage. Det indebærer i topudgaverne to visuelt integrerede skærme på hver 10,25 tommer, der giver et flot og funktionelt skærmpanel.
Selvom mange funktioner styres fra midterskærmen, fungerer det ret ukompliceret, da en knap nemt får skærmen til at skifte mellem infotainment og klima. I de billigere udgaver må man nøjes med en mere enkel skærm på otte tommer i midten.
Under alle omstændigheder er der dejlig adgang til sædevarme, ratvarme m.m. via store knapper i midterkonsollen, der kan rammes stort set uden at flytte øjnene fra vejen.
De smarte blindvinkel-billeder, der på nogle Kia- og Hyundai-modeller dukker op i instrumenthuset, fås ikke. Headup-display kan tilvælges.
Niro fås med soltag, men det er af den gammeldags type, som er meget lille.
Hvordan kører Kia Niro?
Niro er i begge udgaver en meget komfortabel bil og rar at køre. Kia har ligefrem flottet sig med lyddæmpende sideruder.
Den rent elektriske udgave, som skifter betegnelse fra e-Niro til Niro EV, har fået nyt batteri, selvom kapacitet, rækkevidde og maksimal ladeeffekt er stort set uændret. Ladeporten sidder stadig i fronten, men nu lige midt i.
Batteriet indeholder 65 kWh energi, og den maksimale ladeeffekt er ikke imponerende med dagens standard, da Kia har undladt at „skrue op“ ved modelskiftet. Maks. ladeeffekt er 72 kW, men i praksis kan den nye Niro dog lynlade lidt hurtigere end den gamle. Før hed det 20-80 procent på 42 minutter, nu siger Kia 10-80 procent på 43 minutter.
Motor har endnu ikke haft mulighed for at måle det.
Mens den gamle model kunne fås med valg mellem et lille og et stort batteri, bliver der denne gang kun det store i Danmark.
Plugin-hybriden kører mere som en elbil
Plugin-hybriden har gjort større tekniske fremskridt end elversionen. Det giver sig især udslag i, at benzinmotoren starter mere sjældent end før, så længe der er strøm på. Det giver en bedre elbil-oplevelse.
Benzinmotoren er stadig en 1.6 med 144 hk, men elmotoren yder nu 84 hk og kan dermed trække bilen i flere situationer. Dermed udløser en halvkraftig acceleration ikke motorstart.
Desuden har plugin-hybriden (fra udstyrstrin to) fået et kraftigere, elektrisk varmeapparat. Det yder 5,5 kW og kan dermed varme kabinen uden brug af benzinmotoren. Nu vil benzinmotoren i al væsentlighed kun starte, når bilen synes det er nødvendigt for at smøre motorens indre – og når batteriet er ved at være tomt.
Det varer en anelse længere i den nye model – den officielle rækkevidde på strøm er øget fra 58 til 65 km. Det er også lykkedes Kia at gøre overgangen fra el til benzin mere blød, ligesom dobbeltkoblingsgearet virker mere forfinet end før.
Og så en rigtig god forbedring for mange: Niro EV kan nu fås med anhængertræk, selvom påhængsvognen ikke må være særlig stor: 350 kg uden bremser og 750 kg med. For plugin-hybriden er tallene noget bedre, hhv. 600 og 1.300 kg.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.