Mazda CX-60 - Grøn og japansk køremaskine

Den første plugin-hybrid fra Mazda byder på masser af køredynamik til den krævende bilist. Og lader man den jævnligt op, bliver det hele også en smule grønt.

Mazda CX-60 set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Mazdas første plugin-hybrid er en ret stor SUV, men teknikken er veludviklet, og det overordnede indtryk af bilen er positivt, om end et par svipsere trækker alvorligt ned.

LISSABON Mazda er ikke et stort mærke i Europa, så der går som regel lidt tid, fra tiderne skifter herhjemme, til det japanske bilmærke er klar til at følge med.

Det gælder også for plugin-hybrid-teknikken, der hos de fleste europæiske bilmærker for længst er blevet hverdag, men som altså først nu er dukket op hos Mazda i form af denne CX-60.

Men vores forpremiere af Mazdas første af slagsen viser en i det store og hele vellykket bil, der nok skal genoplive mærket herhjemme.

Video: Kig nærmere på den nye Mazda CX-60

Vælg din egen designlinje

Der er tale om en SUV af den pænt store slags. Den skal tage kampen op mod biler som f.eks. BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60, som den sjovt nok også næsten deler navn med.

Mazda CX-60 kommer indtil videre kun i en enkelt motorversion i form af denne plugin-hybrid med en 2.5-liters benzinmotor uden turbo, men med en ret kraftig elmotor som hjælp.

Batteriet i bilen er på hele 17,8 kWh, og det giver mulighed for at køre op til 63 km på el alene, hvis man ikke har behov for de op til 327 hk, der er til rådighed, hvis man slipper elmotoren løs sammen med benzinmotoren.

På el alene går det knap så vildt for sig, men elmotoren yder dog 175 hk, og det er nok til at gøre grøn kørsel tilpas hurtig til, at man også synes, det er sjovt.

Førerpladsen er bygget i meget lækre materialer og indrammes af en bred midterkonsol.
Førerpladsen er bygget i meget lækre materialer og indrammes af en bred midterkonsol. I denne design-version, der hedder Homura, er kabinen sort, men man kan også få CX-60 i en version, der hedder Takumi, og så er kabinen med lyst læder og træpaneler.

Hvad koster Mazda CX-60?

Billigste udgave af CX-60 koster 458.000 kr., men Mazda har valgt en modelpolitik, hvor man ikke springer mellem udstyrsniveauer på traditionel vis, men derimod vælger en designlinje, hvor interiør og de udvendige detaljer varieres efter ens egen smag.

I alle tilfælde skal man tilkøbe en række udstyrspakker, hvis man vil have et normalt sikkerhedsniveau med bl.a. en adaptiv fartpilot samt lidt lækker teknik, og det betyder, at billigste version i praksis koster 515.000 kr., og at den dyreste udgave med lyst læderindtræk og træpaneler koster lige på den anden side af 550.000 kr.

Og det er vel at mærke før en planlagt prisstigning til oktober og en annonceret afgiftsstigning til nytår, tilsammen lægger yderligere små 30.000 kr. på priserne. Det lyder dyrt, men priserne er trods alt stadig noget lavere end det, de europæiske konkurrenter tager for tilsvarende biler.

Man kan oplade bilens 17,8 kWh store batteri på blot to timer og tyve minutter
Man kan oplade bilens 17,8 kWh store batteri på blot to timer og tyve minutter, idet bilen kan oplades med 7,4 kW via to faser fra en almindelig ladeboks. Ladeporten er placeret ved højre baghjul.

Hvor god plads er der i Mazda CX-60?

Vores første møde med den nye CX-60 afslørede en bil, der i den grad er skabt med udgangspunkt i førersædet. Man sidder fremragende bag rattet, hvilket ikke mindst skyldes, at bilen selv indstiller sæde, rat og spejle og i alt op til 250 andre detaljer, blot man har indtastet sin højde. Det sker bl.a. ved at måle øjnenes placering i højden.

Men den generøse plads går hurtigt ud over bagsædepassagererne, der må leve med en benplads, der er noget mindre end det, man havde forventet af så stor en bil. Bagagerummet er pænt i størrelsen, men som så ofte i denne biltype er der ikke noget ekstra rum under gulvet.

Klimaanlægget styres på traditionel vis med knapper og kontakter via et separat panel.
Klimaanlægget styres på traditionel vis med knapper og kontakter via et separat panel. Mazda har bevidst fravalgt den løsning, man ser i mange andre biler, hvor man skal betjene det hele via en menu på en skærm. Det er der sikkert mange bilejere, der sætter pris på.

Hvordan kører Mazda CX-60?

På vejen er der masser af kræfter til rådighed, og de ledes som udgangspunkt til baghjulene, når man accelererer, men fordeles ligeligt mellem for-og baghjul ved rolig kørsel.

Kræfterne udfoldes dog ikke så smidigt som i en elbil, men ingen tvivl om, at de er der, og når man kører på motorvej, hvor det går lige ud på fladt underlag, kan man næsten ikke undgå at tænke, at Mazda CX-60 kører og lyder på samme måde, som var det en vellykket Alfa Romeo.

Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, og ved bykørsel må man lide under en ret hård affjedring, der desværre ikke kan justeres, og et trægt styretøj med manglende finesse. Også gearkassens skifteryk ved både gearskift, og når der skiftes mellem el- og benzindrift, trækker ned.

Det samlede indtryk er dog fint nok takket være bilens ellers flotte kvalitetsniveau. Men Mazda CX-60 kan alligevel ikke måle sig op mod en moderne elbil, så her må man vente til efter 2025, hvor Mazda for alvor skruer op for lanceringen af elbiler.

Gearstangen er lille og lav og af den type, hvor man selv skal sætte den i P.
Gearstangen er lille og lav og af den type, hvor man selv skal sætte den i P. Det er meget besværligt, idet Mazda har valgt en anden skiftekulisse end den, man møder i de fleste andre biler. Her skal man først skubbe den frem og så til venstre efter hver tur.

To irriterende svipsere

To ting er værd at notere som direkte svipsere: Gearstangen er meget mærkeligt udformet, så man efter hver tur skal flytte den med to bestemte bevægelser for at sætte den i P. Det er besværligt, og gør man det ikke rigtigt, kan bilen ikke umiddelbart startes igen. Den opgave er løst så meget bedre i næsten alle andre biler, og det må Mazda altså godt kopiere.

Det andet minus er soltaget. Det er ekstraudstyr til godt 10.000 kr. og er egentlig et dejlig stort glastag, der giver en lys kabine. Men det kan kun åbnes ganske få cm, og gør man det, står det op i luften på en måde, der resulterer i masser af vindstøj. Også her kunne Mazda godt have ladet sig inspirere af konkurrenternes gode løsninger.

Bagagerummet er med sine 570 liter tilpas stort
Bagagerummet er med sine 570 liter tilpas stort for en bil i denne størrelse, men under gulvet er der kun plads til lappekit og et ladekabel.

Kommer til Danmark i stort antal

Den nye CX-60 bygges i Japan, og selvom Mazda i lighed med de fleste andre bilmærker er ramt af problemer med forsyninger af materialer, så forventer den danske importør alligevel, at op mod 600 biler når til Danmark i år.

De første kommer til sommer, og derefter kommer de drypvist resten af året. Denne plugin-udgave må trække op til 2.500 kg på krogen, og det skal nok gøre den interessant hos dem, der har behov for at trække en båd, en hestetrailer eller en stor campingvogn.

Til næste år er fabrikken klar med både en dieseludgave og en benzinudgave med mildhybrid-teknik. Det er begge udgaver med sekscylindrede motorer, og derfor ikke ligefrem biler, der skubber på den grønne omstilling. Om de for alvor også kommer til Danmark, er derfor uvist.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Mazda CX-60 set bagfra

Mazda CX-60

Benzin/el
458.000 kr.
  • Firehjulstræk
  • Ladetid
  • Påhængsvægt
  • Gearstang
  • Affjedring
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl. + 1 elmotor. Firehjulstræk. Batteri: 17,8 kWh
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    327 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.995 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    570 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Officiel rækkevidde
    63 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:189 cm H:169 cm
Luk