Motor mener:
Range Rover er et imponerende køretøj med mange sjældne og imponerende udstyrsmuligheder og tekniske løsninger. Men hvem har egentlig brug for en så luksuriøs bil, der samtidig er så ultimativ terrængående?
VEJLE Godsejerbilen er et gængs tilnavn til Land Rovers absolutte topmodel, Range Rover. Så det var ganske passende, at den skandinaviske præsentation af nyeste generation var henlagt til Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor terrænet ligger lige uden for døren.
Men selvom Range Rover er et yndlingskøretøj for britiske godsejere, som kan køre standsmæssigt både ud i jagtterrænet og ind til byens opera, er den store SUV’s naturlige revir i Danmark mest de nordlige forstæder til København.
Paradokset mellem, at en Range Rover er ekstrem terrænduelig (den kan det samme som Defender) og næsten udelukkende bruges som limousine, bliver ikke mindre i den nye generation, som kommer ud til de første danske kunder i maj-juni.
Hvad koster en Range Rover?
Prisen er nemlig skruet op i et heftigt prisleje, hvor en pænt udstyret version ryger over tre mio. kr., og hvis man vælger V8-udgaven (jep, det fås), runder prisen 4,3 mio. plus ekstraudstyr. Og så taler vi ikke om ejerafgiften.
Mest tilgængelig er Range Rover i den nye plugin-hybrid-udgave. På grund af afgiftssystemet begynder prisen her ved ca. 1,7 mio., og ejerafgiften er nærmest ingenting.
Langt de fleste af bestillingerne fra danske kunder er på plugin-hybriden, som fås med valg mellem 440 og 510 hk. Motor har ikke haft mulighed for at prøve plugin-hybriden, da leveringen først begynder i 2023.
Året efter tager Land Rover skridtet fuldt ud og lancerer en ren elektrisk udgave. Der er ingen oplysninger om elbilens specifikationer.
Range Rover får et stort batteri
Den alsidige motorisering er blevet muligt ved hjælp af bilens helt nye platform, MLA Flex, som Range Rover er først til at benytte. En nu skrottet Jaguar skulle have brugt teknikken først.
Ud over de elektrificerede udgaver er der et usædvanligt stort udvalg af benzin- og dieselmotorer: benzin med 360, 400 og 530 hk samt diesel på 249, 300 og 350 hk.
Plugin-hybriderne bliver på grund af prisen de mest interessante. Batteriet er enormt, 38 kWh, hvilket var almindeligt i rene elbiler for fem år siden. Det giver en imponerende elektrisk rækkevidde på 109 km. Land Rover siger, man i praksis kan forvente ca. 80 km.
Og lige som en elbil kan Range Rover plugin-hybrid lynlades med jævnstrøm (DC). Op til 100 kW kan den tage imod, så 0-80 procent klares på under en time. Dermed kan det give mening – modsat de fleste andre opladningshybrider - at sætte stikket i ved kortere ophold, f.eks. ved et indkøbscenter eller på en motorvejsrasteplads.
Range Rover fås i mange udgaver
Range Rover har altid firehjulstræk, ligesom firehjulsstyring også er standard. Det betyder, at den enorme bil har en vendediameter på moderate 11 meter. 7,3 grader kan baghjulene dreje.
Og skulle nogen pønse på en vild tur i vildmarken, er det godt at vide, at frihøjden er hele 29,5 cm, og at bilen uden videre kan køre gennem 90 cm vand.
Trækvægten er i samme kategori, nemlig 3.500 kg. Dog må opladningshybriden „kun“ trække 2.500 kg, og denne version i kombination med det lange karrosseri må slet ikke få trækkrog.
Den nye Range Rover er fra begyndelsen tilgængelig i „standard-størrelse“ og i en udgave, der er forlænget 19 cm. Den lange kan fås med syv sæder, og bilen er her så stor, at tredje række går an til voksne.
Man kan også gå den modsatte vej med den lange udgave og vælge en firepersoners version kaldet SV Signature Suite. Her får man i anden række to ekstra luksuriøse sæder, minibar og alverdens bekvemmeligheder - ægte VIP-transport, vel nok helt oppe i dronninge- og præsident-kaliber.
Vildt udstyr i den nye Range Rover
Både bag og for kan man – som ekstraudstyr – få aktiv lyddæmpning, hvor støj ophæves med modstøj, som det kendes fra bl.a. nogle hovedtelefoner. Det virker lidt som frås, for kabinen er vitterlig også stille uden det elektroniske udstyr.
Derud over er der et usædvanligt stort udvalg af udstyrs- og designlinjer, som kan tilsætte yderligere udstyr, kabinefarver og -materialer, et stort antal fælge m.m. Det er virkelig muligt at gøre sådan en Range Rover meget individuel.
En sjov ting, der nok skal kunne imponere jagtkammeraten, er den todelte bagklap med indbygget klapsæde og mulighed for at bære to personer á 150 kg. De kan sidde her og kigge ud over landskabet, mens der både kan komme lys og musik ud af den øverste del af bagklappen.
De første biler med benzin- eller dieselmotor kommer ud til kunder i maj-juni, men de fleste leveres først i begyndelsen af 2023.
Muligheden for plugin-hybrid har sparket gang i salget af den ellers eksotiske Range Rover. De seneste fem år er der leveret ca. 50 i Danmark, men endnu inden kunderne har prøvet den nye, femte generation, er der solgt godt 50 i Danmark.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.