Land Rpver Defender set forfra
Biltest

Land Rover Defender – Enorm bil med kneben plads

Den korte udgave af Land Rover Defender imponerer med sine kræfter og sin komfort. Men den er faktisk for lille indvendigt og for stor udvendigt – og miljøvenlig er den slet ikke.
Land Rover Defender set bagfra

Motors vurdering

Land Rover Defender

11,6 km/l
Diesel
999.900 kr.
  • Design
  • Førerplads
  • Firehjulstræk
  • Adgang til bagsæde
  • Bagageplads
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    226 g/km
  • Effekt
    250 hk
  • Moment
    570 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.303 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    297 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bil: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:458 cm B:201 cm H:197 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,70 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Den lille udgave af Land Rover Defender hedder 90”, hvilket refererer til akselafstanden i de gamle dages udgaver. I denne helt nye generation er 90” blot et modelnavn, og bag det gemmer sig en tredørs udgave af den enorme firehjulstrækker.

Akselafstanden er med sine beskedne 259 cm hele 43 cm kortere end i udgaven med fire sidedøre, og den forskel mærkes ret tydeligt. Det er ret svært at komme om på bagsædet, og når man er deromme, er det ikke ligefrem pladsen, man fryder sig over.

Land Rover Defender kabine
Førerpladsen er bygget i kraftige materialer i en rustik stil med flere synlige skruehoveder og masser af fralægningsplads. Den del af bilen fungerer ganske godt.

Hvordan kører Land Rover Defender?

Selv i denne korte udgave føles bilen stadig enorm, og med en treliters sekscylindret dieselmotor, et avanceret firehjulstræk og en totalvægt på lige under tre tons er dette en bil af den gamle skole.

Men halløj for en oplevelse man alligevel får her!

Komforten er overraskende høj, motoren er tyst, og køreoplevelsen i top. Den sekscylindrede dieselmotor lyder helt afdæmpet, når man blot cruiser afsted.

Men træder man speederen ned, så overvældes man af dens kræfter. Ikke noget der er på niveau med en moderne elbil, men alligevel på et niveau, der virker voldsomt for så stor og tung en bil. Dertil kommer en noget højere motorlyd.

Det hele koster dog på bundlinjen, og det ses allerede i brochuren, hvor fabrikken blot stiller 11,6 km per. liter dieselolie i udsigt. Under vores 800 km lange tur i bilen kørte vi i snit 10,7 km pr. liter.

Testnoter:

+ Komfortabel og blød undervogn.
+ Fås med et ekstra midtersæde fortil.
+ Avanceret firehjulstræk med seks indstillinger.
+ Godt udsyn.
+ Lækkert musikanlæg.
+ Kamera ser hele vejen rundt plus under bilen.

- Adaptiv fartpilot er ikke standard.
- Bagklap er sidehængslet.
- Ingen bagagenet/sikkerhedsnet.
- Ingen nøglefri døråbning.
- Kan være svært at komme op i bilen.

Land Rover Defender er for stor og for lille

Selvom det er den lille Defender, vi har med at gøre, så virker den stadig meget stor i hverdagen.

Med en bredde på over to meter er den svær at få plads til i en almindelig parkerings-bås, og den ret store vendediameter giver også et par ekstra ture frem og tilbage, hvis man har forvildet sig ind i et P-hus.

Trods de store udvendige mål, så er der faktisk ikke så megen plads inde i bilen, som man ellers skulle tro. Man skal derfor leve med et næsten ubrugeligt bagsæde, et bagagerum, der er småt og besværligt at komme til, samt en indretning, hvor der ikke engang er blevet plads til det aftagelige anhængertræk trods bilens længde på 4,6 meter.

Men kan man leve med det, og har man en million kroner stående til en sjov oplevelse, så får man her en unik bil.

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks:

Få FDMs nyhedsbreve