Xpeng P7 – Her kommer Kinas svar på Tesla

Xpeng er et nyt bilmærke i Danmark, og elbilen P7 skal tage kampen op med Tesla Model 3. Der er masser af fine løsninger i P7, men også en del fabrikken fortsat skal arbejde med. Priserne er klar, og bilen kan bestilles fra nu af.

Xpeng P7 set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Det går stærkt i Kina, og Xpeng lover, at mange af kritikpunkterne vil være rettet, når de første biler dukker op til danske kunder til foråret. Det glæder vi os til.

KØBENHAVN Endnu er Xpeng ukendt for de fleste, og det kinesiske bilmærke har da også kun eksisteret i otte år. Men ambitionerne er store, og mærket vil være verdensdækkende i samme stil, som det vi kender fra Tesla.

Den sammenligning er ikke helt tilfældig, for Xpeng bygger kun elbiler, og denne P7 er i sin grundform meget lig Tesla Model 3, som i øjeblikket har stor succes.

Bilerne bygges i Kina, og her har corona og andre udfordringer givet lidt forsinkelse i lanceringen i Danmark. Men den danske forhandler, der er placeret lige over for Tivoli i København, forventer at levere de første danske P7’ere til foråret næste år.

Førerpladsen er præget af det digitale instrumenthus og den store skærm til højre.
Førerpladsen er præget af det digitale instrumenthus og den store skærm til højre. Xpeng benytter hverken Google eller Apple CarPlay, men har i stedet selv udviklet navigationsanlæg og styresystemer. Endnu er alle menuer på engelsk.

Hvad koster Xpeng P7?

Vi har haft lejlighed til at køre den første prøvetur i en P7 i det, der hedder Performance-udgaven. Den har så firehjulstræk, to elmotorer med 430 hk i alt, et batteri på 80 kWh og en rækkevidde på 500 km. Den koster 520.000 kr., hvilket er 100.000 kr. mere end indstigningsmodellen med et mindre batteri og kun baghjulstræk.

I alle tilfælde er der tale om en firedørs sedan med et lavt og aerodynamisk udseende. Batteriet kan lades hjemme med tre faser og 11 kW, og på farten kan man kun lade med op til 90 kW, men netop den del ventes stærkt forbedret, når de danske versioner kommer næste år.

Alle udgaver kommer færdigkonfigureret, og man skal derfor ikke forholde sig til eventuelt ekstraudstyr. De er som de er, og denne topudgave har da også et meget omfattende udstyrsniveau. I forhold til en Tesla Model 3 Performance er prisen ca. 50.000 kr. lavere.

Gearvælgeren er udformet på samme måde, som den vi kender fra Tesla og Mercedes.
Gearvælgeren er en stilk bag rattet, som den vi kender fra Tesla og Mercedes. Det fungerer fint, men når man slår XPilot til ved at vippe den to gange ned, skuffes man af et ofte upålideligt styresystem.

Danske højttalere er standard

Fortil mødes man af lækre eljusterbare stole med læderlignende betræk, et imponerende instrumentbord med store, integrerede skærme og hele 18 højttalere fra danske Dynaudio.

Der er glimrende plads ved forsæderne, mens bagsædepassagererne må krybe lidt mere sammen for at finde plads. Bagagerummet nås gennem en udvendig åbning, men bagsædernes ryglæn kan dog foldes forover, hvis der er behov for mere plads.

Fortil er der en frunk, som er et lille rum under forklappen, hvor man kan få plads til ladekabler og lignende. Xpeng P7 kan ikke udstyres med anhængertræk.

Der er ikke specielt god plads på bagsædet.
Der er ikke specielt god plads på bagsædet.

Talende fartpilot generer

I lighed med de fleste andre elbiler er P7 letkørt, og man sætter den i gang ved at vippe en gearvælger, som lige så godt kunne sidde i en Tesla eller en Mercedes. Derefter triller bilen let ud på vejnettet.

På motorvejen kan man aktivere en vognbaneassistent, der arbejder sammen med den indbyggede adaptive fartpilot, som Xpeng kalder XPilot. Den bliver man ret hurtigt uvenner med.

For det første får man hver gang, man aktiverer den, en lang (engelsk) smøre om, at man selv har ansvaret for at holde øje med trafikken, for det andet er funktionen nervøs og upålidelig. Og man kan på ingen måde hjælpe systemet, for drejer man blot det mindste på rattet, så slår den fra.

Det er simpelthen slet ikke på højde med konkurrenternes niveauer, og er noget, der i den grad skal forbedres, før Xpeng har en chance for at få succes herhjemme. Og så kan man samtidig også ændre systemet, så det virker ved hastigheder over 120 km/t. som i øjeblikket er grænsen for, hvor hurtigt man kan køre med fartpiloten aktiveret.

Men ser man bort fra den del, har man en rimelig komfortabel køreoplevelse med et lavt støjniveau og en fin affjedringskomfort. Bilen leveres som standard med avancerede Michelin-dæk og effektive Brembo-skivebremser hele vejen rundt, og de to ting bidrager til et højt grundniveau for køreegenskaberne.

Bagagerummet er med sine 440 liter ikke voldsomt stort.
Bagagerummet er med sine 440 liter ikke voldsomt stort. Bagsædets ryglæn kan foldes forover. Bagklappen er ikke elbetjent. Man kan ikke montere anhængertræk på bilen.

Xpeng P7 sælges kun online

Er man fristet til at investere i en P7, så forgår selve købet på nettet, hvor man skriver sig op og lægger 1.000 kr. a conto. De refunderes, hvis man fortryder, men sikrer, at interessen er seriøs.

Bilen leveres i andet kvartal af 2023, men som sagt er det usikkert, præcis hvordan bilen virker til den tid. Noget vil være opdateret fra fabrikkens side, og noget vil efterfølgende blive opdateret „over the air“. Det er endnu også usikkert, hvor man skal få bilen serviceret, men Xpeng lover, at de snart er klar med en aftale med et landsdækkende net af værksteder.

Vil man gerne stifte bekendtskab med bilen, men er tøvende med at købe den, så kan bilen også privatleases. Det koster 15.000 kr. i udbetaling, og derefter mellem 5.000 og 6.300 kr. pr. måned, alt efter hvilken model der er tale om. Det er ved 15.000 km pr. år over tre år.

Xpeng samarbejder ikke med en ladeoperatør, så her må man selv finde den udbyder af strøm, der bedst passer til ens behov.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Xpeng P7 set bagfra

Xpeng P7

El
520.000 kr.
  • Rækkevidde
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ladetid
  • Fartpilot
  • Skærmmenu
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (netto): 80 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    430 hk
  • Moment
    655 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.060 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    500 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km). Batteri og elmotor: 8 år eller 150.000 km
  • Mål
    L:488 cm B:190 cm H:145 cm
Luk