Motor mener:
Elbiler er som udgangspunkt rare at køre i, og det gælder også for Xpeng P5. Men bilens brugsværdi er begrænset, og så halter teknikken på flere væsentlige områder.
KØBENHAVN Det er bilens komfortable egenskaber, der træder frem i forreste række, når man kører en tur i den nye elbil P5 fra kinesiske Xpeng. Dens affjedring er rar og opfanger alle vejens ujævnheder på en blød måde, og så er den meget støjsvag, både når man kører derudad, og når man accelererer.
Begge dele er med til at understrege bilens høje komfortniveau. Og sætter man sig om på bagsædet, forbløffes man nærmest af den vildt gode plads til både knæ og hoved. P5 er en bil, man godt vil køre langt i som passager.
Bag rattet er køreoplevelsen dog ikke lige så overbevisende, og en fartpilot, der konstant griber ind i både hastighed og kurs, virker ikke færdigafstemt, ligesom de tilhørende advarsler på engelsk fra bilens kvindelige styresystem, Ms. Xpeng, er direkte generende.
Noget kan slås fra, andet kan ikke, og tilbage står man med en oplevelse af en bil, der ikke føles tilpasset europæiske veje og europæisk trafikkultur.
Video: Kig nærmere på Xpeng P5
Hvad koster Xpeng P5?
Det er egentlig mærkeligt, at netop de elektroniske hjælpesystemer er dem, der fejler mest, for Xpeng betragter sig selv som et innovativt tech-firma.
For eksempel skal bilen sælges via en app, man henter ned til sin telefon. Her kan man konfigurere bilen og lægge en ordre ind på den. Så kan man få den udleveret ved mærkets første egentlige butik lige over for Tivoli i København.
Det er nu ikke, fordi det kræver det helt store arbejde at konfigurere bilen. For den findes kun i én version, hvor de første mange biler, der kommer til Danmark alle har en såkaldt Deluxe-pakke som standard. Derudover kan man så kun vælge mellem tre farver på bilen, og det er det!
Prisen er 390.000 kr., og det er ikke umiddelbart et røverkøb. Man kan få flere andre spændende elbiler til omtrent samme pris, så det skal ikke være prisen i sig selv, der får en til at vælge en Xpeng P5.
Hvor langt kører Xpeng P5 på strøm?
Man skal nok snarere se P5 som en spydspids for Xpeng i Danmark, hvor mærket nu skal etablere sig og blive kendt. Senere vil andre nye og mere europæisk tilpassede modeller dukke op, og det skal nok blive interessant at følge med i.
Men tilbage til P5’eren kan man konstatere, at bilens brugsmæssige egenskaber er både gode og dårlige. Det gode handler om el-teknikken, der er godkendt. Bilen kan køre 465 km på en opladning ifølge WLTP-normen, og det kan nok omsættes til noget der ligner 350 km i normal brug.
Den kan oplades hjemme med en 11 kW-lader, der trækker strøm fra tre faser, hvilket er dansk standard, så det er også fint. På farten kan man oplade med op til 70 kW, og vi prøvede det kort, og opnåede med det samme en ladehastighed på omkring 65 kW.
Det er ikke vildt hurtigt i forhold til konkurrenterne, men selv siger Xpeng, at man kan lade fra 30 til 80 procent på 36 minutter, og det lyder ikke helt ved siden af.
Xpeng P5 er ikke særlig praktisk
Det mindre hensigtsmæssige ved bilen finder man ved bagagerummet. Her er der ganske vist hele 520 liter fordelt mellem 450 liter over gulvet og 70 liter under, der dog bruges til lappekit, ladekabel og lignende.
Men bagagerummet kan ikke udvides, idet bagsædets ryglæn er fastmonteret, og det er et problem i hverdagen, hvis man skal transportere lange genstande.
Man kan heller ikke få monteret en trækkrog på en P5. Det er der mange bilejere, der forventer af deres kommende bil, og de må derfor se bort fra P5.
Hvordan kører Xpeng P5?
Den mest irriterende del af bilen oplever man dog, når man kører på motorvejen. Her er fartpiloten med den tilhørende vognbaneassistent svær at betjene, og den slår fra i samme sekund, man forsøger at dreje en smule på rattet. Og når man aktiverer den, eller hvis man får den slået fra, skal man hver gang høre på en lang smøre på engelsk om, at det er farligt at køre bil, og at man skal være opmærksom på omgivelserne.
Mange af bilens funktioner styres via den store skærm i midten, men her er menuerne ulogisk opbygget, og da teksten indtil videre ikke er på dansk, kan det være svært at finde rundt i de mange lidt marketing-agtige forkortelser. Man kan tale til bilen på engelsk, men her skal man kende bilens gloser, og det er ikke alt, der kan styres ad den kanal.
Den adaptive fartpilot er i øvrigt begrænset til maksimalt 120 km/t. og kan altså ikke anvendes på de motorveje herhjemme, hvor man må køre 130 km/t.
Fin garanti, men service er uafklaret
Man sidder udmærket i førerstolen, der er elektrisk justerbar. Men rattet kan ikke justeres i længden, og det gør kørestillingen uharmonisk. I højre side kan sædet ikke højdejusteres.
Til gengæld er der indbygget et udmærket navigationsanlæg, som Xpeng selv står for. Der er altså ikke noget med Apple CarPlay eller Google-styret navigation, men vil man høre musik, er det fint med den indbyggede Spotify-app.
Der er desuden et fint 360-graders kamera, der hjælper, når bilen skal parkeres. Men samme kamera kan desværre ikke læse alle farttavler på overbevisende måde.
Xpeng P5 sælges med en garanti på fem år eller 120.000 km, og det er fint. Hvem der skal stå for service på bilen er endnu ikke helt afklaret. Men det har fabrikken lovet at få styr på, inden de første biler leveres til danske kunder til september.
Til den tid lover de også at have færdigudviklet en app til fjernbetjening af bilen. Og så kan man jo håbe, at en del af de påpegede irritationsmomenter også er udbedret til den tid.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.