Rolls-Royce Phantom – Sidste tur med 12 cylindre

Rolls-Royce sadler om og skifter fra store benzinmotorer til ren eldrift. Dermed er den nye Phantom også sidste udkald for dem, der vil køre klassisk på den helt klassiske måde.

Rolls-Royce Phantom set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Rolls-Royce er fortsat en helt unik bil med en britisk sjæl, der gennemsyrer dens opbygning og indretning. Den store Phantom er på en gang vildt imponerende og håbløst forældet. 

TEGERNSEE Det er knap 100 år siden, første generation af Rolls-Royce Phantom blev lanceret som fabrikkens flagskib. Kunderne har fra starten været kongehuset og rigmænd fra alle dele af Imperiet, der skulle forkæles med det bedste, man kunne præstere.

Den idé har fabrikken fastholdt igennem de nu otte generationer af Phantom, som det er blevet til. Og netop ottende generation har nu fået et minimalistisk facelift, så modellen kan leve yderligere fire-fem år, før det bliver et uigenkaldeligt farvel til både den og de store V12-motorer.

Til den tid skal alle modeller fra Rolls-Royce være helt elektriske, og første elbil fra den britiske fabrik ruller allerede ud her til foråret i form af den nye Spectre.

Video: Se nærmere på Rolls-Royce Phantom

Nej tak til ny teknik

Vi fik mulighed for at tage en sidste tur med den enorme Phantom for at mærke, hvad det vil sige at køre Rolls-Royce i nyeste aftapning, men med den helt traditionelle teknik. Og det er i bund og grund en oplevelse, der er helt forskellig fra den, man kan opleve hos andre bilmærker.

Den britiske fabrik er nemlig ikke hoppet med på den modebølge, der dikterer enorme trykskærme, masser af displays og et hav af fancy knapper. I stedet mærker man en sjælden ro, som sad man i en den bedste stol i hjemmets hyggeligste rum.

O.k., man kan tænde for varme i rat og sæder, men det er stort set også det eneste, man kan. Temperaturen indstilles på store drejehjul, der alt efter behov enten kan drejes i rød eller blå retning, mens selve stolen dog kan indstilles i alle retninger, så både chauffør og ejer kan sidde ordentligt.

Der er ganske vist også indbygget en lille skærm til brug for radio og navigationsanlæg, og her er selve teknikken hentet fra BMW, der siden 2003 har ejet det historiske britiske bilmærke. Og man fornemmer, at den nærmest kun er til nødbrug.

Et sjovt eksempel på, hvordan de britiske ingeniører har fravalgt moderne teknik, ser man ved assistentsystemerne. Bilen har ganske vist en adaptiv fartpilot, men her er ikke noget med en vognbaneassistent, der kan fastholde bilen i vognbanen. Den opgave tilhører chaufføren, og den skal på ingen måde automatiseres i form af helt eller delvist selvkørende funktioner!

Førerpladsen er komponeret i klassisk stil med runde instrumenter, et ret stort rat og så få knapper som muligt.
Førerpladsen er komponeret i klassisk stil med runde instrumenter, et ret stort rat og så få knapper som muligt. Bemærk, hvordan der er monteret læder med pink sy-sting rundt om gearvælgeren ved rattet.

Komfort på et sjældent niveau

Når man kører i Phantom, efterlades man særligt med to store indtryk: Bilen er enormt bred og lang, og man kigger derfor ud over en kæmpe kølerhjelm med den berømte Spirit of Ecstasy-figur øverst på køleren.

Det andet indtryk handler om komforten. For man kan stort set ikke høre motorens 12 cylindre, og med en elektronisk luftaffjedring, der hele tiden tilpasser sig vejens beskaffenhed, og centimeter-tykke gulvtæpper foran de enorme sæder, kan man nyde en komfort som i ingen anden bil.

Det er ganske enkelt helt specielt at opleve og et udtryk for, at Rolls-Royce stadig er en unik bil. At den så kun kører godt seks km pr. liter, at den vejer over tre tons, og at den stort set ikke kan være på en dansk parkeringsplads, er en helt anden ting. Men det er nok ligegyldige detaljer for dem, der har mulighed for at købe dette prægtige køretøj.

Phantom er en lang bil, men det udvendige bagagerum rummer blot 548 liter, idet der er gået en del plads tabt til støjisolering.
Phantom er en lang bil, men det udvendige bagagerum rummer blot 548 liter, idet der er gået en del plads tabt til støjisolering.

Kun tre modeller tilbage

Modelprogrammet hos Rolls-Royce er i år mindsket betydeligt og omfatter nu kun denne Phantom, den noget mindre Ghost og den høje SUV Cullinan. Alle har samme V12-motor med to turboladere, men mens Phantom er baghjulstrukken, er de to andre modeller udstyret med firehjulstræk.

De tre modeller produceres tilsammen i små 6.000 styk om året med 2022 som rekordår. Det foregår på et og samme samlebånd i Goodwood i UK, hvor hver medarbejder (alle medregnet) i snit bygger tre biler om året. Her kan man derfor i den grad tale om håndværk.

Billigste model er Ghost til 2,7 mio. kr. uden afgift, mens den store Phantom koster tæt på 4 mio. kr., ligeledes uden afgift. Gang priserne med ca. 2,5, hvis du vil have danske nummerplader på bilerne.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Rolls-Royce Phantom set fra siden

Rolls-Royce Phantom

6,4 km/l
Benzin
10.000.000 kr.
  • Komfort
  • Plads
  • Udstråling
  • Pris
  • Fylder enormt
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    6,75 liter – 12 cyl.
  • CO2 udledning
    351 g/km
  • Effekt
    571 hk
  • Moment
    900 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    3.205 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    548 liter
  • Akselafstand
    355 cm
  • Mål
    L:576 cm B:202 cm H:165 cm
Luk