Tesla Model S Plaid – Verdens hurtigste familiebil

Tesla Model S er relanceret igen-igen, over 10 år efter modellen kom på gaden. Hurtigste udgave hedder Plaid, og den accelerer som en racerbil og har en kabine, der minder om et rumskib.

Tesla Model S Plaid set forfra
Forpremiere

Motor mener

Tesla sætter igen konkurrenterne på plads. En vanvittig acceleration som ingen har brug for, men alle gerne vil tale om. Et statement i verdensklasse. 

GREVE Woooaaa! Lyden af min passagers primalskrig er ikke til at tage fejl af. Det er det, en ekstrem kraftig acceleration gør ved en, og han kan ikke holde reaktionen tilbage.

Personligt er jeg mere i chok. Stærkt fokuseret som man bør være med vinterdæk, let fugtigt føre og 1.020 hk bag speederpedalen. Tesla lover 0-100 km/t. på 2,1 sekunder med deres særlige one-foot rollout målemetode, som er 2-4 tiendedele for optimistisk.

Vores video viser en vinteracceleration på lige under tre sekunder, og selv det er voldsomt. Kroppen trykkes tilbage, brystkassen tømmes lidt for luft. Vi gør det igen. Og igen. Og igen.

Video: Se Tesla Model S Plaid accelerere

Hvor hurtig er Tesla Model S Plaid?

Det ekstreme frister, men vi fyrer den også af for at kunne lave en video, så du kan se accelerationen. FDM Sjællandsringen lægger asfalt til, for denne præstation er så vanvittig, at man ikke bør udføre det i trafikken.

Det understreger også lidt det overflødige ved Plaid-versionen. For reelt kan man hverken bruge den eksplosive acceleration eller topfarten på 322 km/t. til noget. Altså ud over at slå vennerne i verbalt bilkort, hvor man kan spille ud med bilerne fra egen garage.

Og så reklamerer Tesla med en topfart på 322 km/t., men herhjemme er tallet på mere moderate 280 km/t., for den høje topfart kræver en hardwareopgradering, som man endnu ikke kan få i Danmark.

Kabinen er blevet løftet i kvalitetsfornemmelsen, men det mest iøjefaldende er naturligvis det nye Yoke-rat
Kabinen er blevet løftet i kvalitetsfornemmelsen, men det mest iøjefaldende er naturligvis det nye Yoke-rat („yoke“ betyder „åg“ og har samme form som et åg). 17”-touchskærmen er horisontal nu, og du kan vinkle den mod fører, passager eller så den flugter med instrumentpanelet.

Verdens mest underlige rat

Tesla har altid været gode som storytellers. Ikke på Karen Blixen-måden, men ved at imponere og overgå alle konkurrenter med ny teknik, ekstreme præstationer eller bare ved at gøre tingene anderledes.

Det er sådan, man sætter en ny standard. Det som for få år siden blev hyldet som disruption. Og Tesla gør det igen med Plaid-versionen af Model S. Ikke bare med den overrumplende acceleration, men også med måden de har indrettet kabinen på.

Først og fremmest med et helt nyt rat, der er som taget ud af et fly. Men der er umiddelbart heller ikke en gearvælger eller stilke til betjening af blinklyset.

Blinklyset er nu lagt ind som knapper i rattet (bl.a. inspireret af Ferrari 458 fra 2009). Desværre er knapperne ikke helt nemme at betjene, da de sidder i samme side, og derfor kan de ikke betjenes med henholdsvis højre og venstre hånd.

Rattet er i det hele taget noget af en håndfuld. Dels fordi det er meget tykt og bredt, dels fordi man skal vænne sig til at dreje anderledes og holde andre steder, end man er vant til. Efter et par dage hjælper det, men det ærgrer os, at man ikke kan nå knapperne på rattet, hvis man har hænderne placeret naturligt på det.

Gearvælgeren er i venstre side af skærmen, men kun når du skal bruge den.
Gearvælgeren er i venstre side af skærmen, men kun når du skal bruge den. Ellers fjerner bilen selv gearvælgerområdet og gør de andre skærmvisninger større.

Hvad koster Tesla Model S Plaid?

Og så er der gearvælgeren. Når du skal ud at køre, gætter bilen selv, hvilken vej du skal. Oftest gætter den rigtigt. Derefter vil de fleste betjene kørselsretningen på den 17” store trykskærm – det gøres med en slider i venstre side af skærmen.

Det er let, men den kan ikke betjenes, uden at man kigger lidt i retningen af skærmen. Ikke optimalt til en trepunktsvending.

Der er også et gearvælgerpanel under mobilholderne, men det dukker kun op, når man trykker på det. Igen skal du se på det for at betjene det, det kan ikke gøres i blinde.

Plaid-versionen koster godt 1.5 mio. kroner, og det er mange penge for en bil. Men billigt for de præstationer, man får. Der er p.t. kun et lille udvalg af ekstreme hyperbiler, der er hurtigere, men ingen af dem vil man kunne bruge som hverdagsbil, som man trods alt kan med Tesla Model S Plaid.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Tesla Model S Plaid set bagfra

Tesla Model S

El
1.458.096 kr.
  • Acceleration
  • Acceleration
  • Acceleration
  • Yoke-rat
  • Betjening
  • Benplads på bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Tre elmotorer - firehjulstræk – Batteri: 99 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    1.020 hk
  • Moment
    1.420 Nm
  • Topfart
    280 km/t.
  • Acc. (0-100)
    2,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.265 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    709 liter
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    600 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 0 / 12
    Batteri: 8 år/240.000 km
  • Mål
    L:502 cm B:199 cm H:143 cm

Sikkerhed

2022
Luk